Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mishizaki2010-10-11 18:51
Antal inlägg: 2533

jag öppnade en tråd för att väcka tankar kring resandet och vilket ansvar resebranschen och den enskilde turisten har i detta.
Dessutom ville jag väcka frågan om vem som egentligen upplever förändring i sitt liv- turisten som upplever någon vecka och reser hem igen eller turistarbetaren som ändrar sina livsvillkor på gott och ont?
Jag tror också att man kopplar av bättre om man har gjort ett sjysst val av resa. Tips nedan

www.fairtradecenter....st -resande
www.tourismconcern.org.uk /

bj-olle2010-10-11 19:25
Antal inlägg: 3350

jag måste få gnälla lite här.

jag tror verkligen inte att det ligger något som helst slags svar i att vi bara upplever någon vecka och att turistarbetaren får stanna sin smuts, och att vi iochmed det ska känna någon slags skuld.

det tycker jag liknar ett freudianskt onanerande av den lutherska skulden.

vad sägs om att byta utgångsläget för den problemuppställningen och säga att jag skiter fullständigt i barnen i indikinas liv och fattigdom. jag tappar känseln för dem när jag kommit hem, inte särskilt mycket långsammare än när reklamen gått efter nyheterna om rwanda eller bosnien. jag skänker inte så mycket pengar, om ens några. jag anstränger mig inte mer för att påverka deras situation, ärligt talat, överhuvudtaget.
från en objektiv synvinkel, skulle det inte vara hyfsat ärligt att säga, att förutom en liten gnagande känsla som dyker upp ibland, och en naturlig känsla för empati när barnen gör sig påminda, så bryr jag mig inte överhuvudtaget. det finns inga spår i det jag företar mig i mitt liv som skulle visa att jag bryr mig.
jag "bryr" mig i mitt inre, men mer är det inte. ergo: jag skiter i världens fattiga.

om det är okej att säga så, kan man ju mena att det finns extremt få som bryr sig, och även om man skriver en bok om det, så är det ju inte som att överjaget lägger ner stridsyxan för det. "man kan ju alltid utbilda sig till läkare eller advokat och ägna sitt liv åt att hjälpa barnen".
om det visar sig att vi har så svårt att bry oss (som tex om miljön) så torde de enda alternativen vara att bli kvitt ansvaret.

så vem kan ta det? borde inte det vara frågan istället? vem kan vi tvinga göra någonting åt det här, så att vi kan fortsätta skita i det?

bj-olle2010-10-11 19:31

och ett bättre svar än "staten" borde komma, för med samma resonemang är staterna lika goda kålsupare. jag är inte kommunist, jag bara undrar.

det andra alternativet är ju att säga att man de facto skiter i miljö och tredje världen och helt enkelt skippa skuldkänslan rakt av. men det alternativet är ju så oattraktivt att man helst skippar det med.

valet att inte välja. likgiltighet inför sin egen situation är kanske mer överensstämmande med "turismens lögn" än vad likgiltighet inför fattigdom är?

LisaLong2010-10-11 19:35
Antal inlägg: 2725

Men herre jösses va va det för länk hehehe fulla med iogt are etc. Jag älskar tex arkitektur, och reser dit det finns. Lite löjligt det där anser jag

LisaLong2010-10-11 19:37

Okej jag kan resa på ett sånt sätt kanske som står i länken men inte tänker jag betala såna summor dom säkert har, jag tar mig med ryan air dit jag vill :)

LisaLong2010-10-11 19:38

gillar du att resa mishizaki? Och i så fall vart

bj-olle2010-10-11 19:39

hey lisalong, jag ska till graz om ett tag och kolla art house graz! det blir ball!
weburbanist.com/wp-c...ur e_5x.jpg

mishizaki2010-10-11 21:19

de senaste resorna har gått till Madrid, London, Prag, Berlin, Rom och Budapest förutom i Sverige då.

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-11 21:41
Antal inlägg: 1646

På vilket sätt hjälps de fattiga länderna av att vi väljer att spendera pengarna i rika europeiska storstäder? Analysen brister - det är tvärtom endast genom utökat utbyte länder emellan vi på allvar kan minska fattigdomen globalt sett.

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-11 21:45
Antal inlägg: 1646

Detta innebär givetvis inte carte blanche att bete sig som ett svin runt om i världen - men det rent lutherska försakandet av allt resande (och handlande) med fattiga länder är inte bara tråkigt, det är också kontraproduktivt.

LisaLong2010-10-11 21:46

bj-olle åhh va häftigt:) Önskar dig trevlig resa, ser fram att se lite bilder du tar:)

LisaLong2010-10-11 21:47

mishizaki det finns nog skit där med skulle jag tro, speciellt i Budapest och Prag där jag själv varit, bara att det är mer döljt. Tror liksom inte en kassörska i ett shoppingmall alls tjänar lika bra som en i Sverige.

LisaLong2010-10-11 21:48

gnagelram håller med ditt inlägg 2010-10-11 21:41

mishizaki2010-10-11 22:07

mina egna resor har väl knappast med saken att göra. jag behöver inte fungera som ngn slags föredömes-Jesus bara för att jag startat tråden. Jag upprörs över villkoren för många i Thailand- att som kvinna behöva stå ut med västerländska mäns kvinnosyn och pengar. över papperslösa burmeser som knappast tjänar någonting på hotellbyggen och tvingas muta polisen för att få stanna¨. Det finns en sådan smutsig baksida av turismen där och vi kallar det för "paradis".

ramsay - Ej medlem längre2010-10-11 22:10
Antal inlägg: 9204

"mina egna resor har väl knappast med saken att göra. jag behöver inte fungera som ngn slags föredömes-Jesus bara för att jag startat tråden."

där håller jag med dig.

_abc_2010-10-11 23:43
Antal inlägg: 2200

"över papperslösa burmeser som knappast tjänar någonting på hotellbyggen och tvingas muta polisen för att få stanna¨"

Är inte detta ett tecken på marknadsekonomi över landsgränser, som är positivt? Burmesen är ju inte thai. Så argumentet faller väl nästan att det är vi som förstör för thailändarna så att säga? SOm jag anser, vilket jag nämnde, har thailändska kvinnor valet att jobba för ca 8k bath i månaden på 7-eleven eller dylikt i storstäderna/tursiststäde rna. Jobba på landsbygden för mindre, eller jobba inom turismen för det 4-dubbla, eller vara prostituerad för kanske det 10-dubbla.

Jag ser inga större skillnaden på beteendet för de inhemska invånarna jämfört med Australien med dess turism. Där också prostituerade frodas, iaf i Sydney vad jag förstått.

Vad jag förstått i Thailand så är inte västerlänningar majoritet av turisterna heller. Andra asiater är väl majoritet? Även om det verkar som att samtliga svenskar fyller stränderna.

Det felaktiga jag ser i kritiken mot "vårt" beteende, är att jag inte kan anklagas för något som andra svin gör. Och jag resonerar ju att om det stannar pengar inom landet pga turismen så är det väl bra? Oavsett om inhemska invånare får städa efter fylleslag och kvinnor och män (transor) prostituerar sig så gör de ju det för att de får mer betalt än inom andra yrken, betydligt mer betalt. Och även om det inte är deras mål med livet, deras sysselsättning, så uppfyller de målen med att köpa sin bil, eller varför inte försörja hela sin familj. Något som absolut inte hade gått för 15 år sedan. Jag säger inte att det är bra att de är prostituerade, jag säger att JAG inte kan ansvaras eller känna skuld över att detta sker när ett fattigt land exploateras. Och de flesta exploaterade länder ökar väl sin välfärd i större utsträckning än icke-exploaterade länder?

Jag skulle tro att thailändarna är rikare än de flesta av sina grannländers invånare, pga att landet har varit exploaterat i många år.

LisaLong2010-10-12 10:58

mishizaki har nog lite med landets ekonomi att göra också

Efter en mycket stark växande ekonomi under tio år med en årlig tillväxt på ca 9% så kraschade ekonomin 1997. Orsaken var att en svagare bytesbalans gjorde bathen känslig för spekulativa attacker. Den thailändska centralbanken svarade på attacken genom stödköp av bathen och med att höja räntan, men tvingades till slut att låta bathen flyta. Vilket förde med sig att bathens värde i förhållande till dollarn sjönk ifrån 25 per dollar till 56 för en dollar i början av 1998. Under 1999 sattes ett åtgärdspaket in för att höja tillväxten med 4%, ett mål som nåddes både under 1999 och 2000 samt beräknas nås under 2001.
Huvudnäringen när det gäller antal sysselsatta är jordbruket, där ris är den främsta grödan. Andra viktiga grödor är spannmål, sockerrör och soyabönor. Fisket av främst räkor är betydande. Fler viktiga näringsgrenar utgörs av bomull, tobak och gummiplantager samt gruvbrytning där tenngruvorna på Phuket tidigare haft en speciellt viktig betydelsesom nu är nedlagd pga miljötekniska skäl.
En näring som har fått en ökad betydelse är turismen där Bangkok, Hua Hin, Phuket och Pattaya är de viktigaste turist orterna. Thailand besöks årligen av ca 10 milj turister. Värdet på Thailands export för år 2000 var 68.2 miljarder US dollar Thailands viktigaste exportvaror är elektronik, kläder, räkor och ris. De viktigaste exportländerna var US 22%, Japan 14%, Singapore 9%. Samtidigt importerade Thailand varor för ett värde av 61.8 miljarder US dollar, mestadels maskiner, bilar, stål och bränsle. De viktigaste importländerna är Japan 26%, US 14%, Singapore 6%.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?