Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2010-10-12 01:19
Antal inlägg: 4273

,,råkade se det på gomorronprogrammet i tv4, i helgen.
Hon var hemlig gäst. Många tittade som gissade, trodde det var Ernst Billgren som skulle dit. Hon hade en tavla som var helt fantastisk. Den finns inte med på siten.
Tycker dock hon är en mycket bättre konstnär än billgren.
Billgren kör sin grej. Men flr mig är en duktig konstnär, en som kan få fram det fotografiska i en tavla :)

Snoosy2010-10-12 01:20

*tittare

Guldplate2010-10-12 01:24
Antal inlägg: 1212

Av någon anledning kommer jag inte in på den sidan. Den är helt vit.

Snoosy2010-10-12 01:41

testa igen,
www.elisabethoglund.se/

Snoosy2010-10-12 01:41

www.elisabethoglund.se/

Guldplate2010-10-12 01:45

Fortfarande helt vit.

Guldplate2010-10-12 01:50

Då har jag skrivit i webbadressen för hand, klistrat in den, gått via länken och hittat samma sida via google och försökt trycka mig vidare därifrån.

Snoosy2010-10-12 01:57

weird :)

Guldplate2010-10-12 02:00

Jag har även rensat cache och cokies och testat tre olika webbläsare

skogstorparn2010-10-12 06:04
Antal inlägg: 2287

mr perfeck..curling.? hade för mig att hon varit elitcyklist i sin ungdom..

gnill2010-10-12 06:15
Antal inlägg: 1942

Du skrev "Sen kan jag tillägga att historieböcker nog innehålla betydligt fler män än kvinnor av rent naturliga skäl. Männen har ju haft en större roll i det vi anser är viktigt i vår historia. "

Har du reflekterat över vilka dessa "vi" du skriver om är, och om dessa "vi" har ett särskilt attribut gemensamt förutom att det också är dessa "vi" som skriver historieböckerna. De "naturliga skälen" har kanske med just de som ingår i "vi:et" att göra?

Tag av din bindel, och du kan se! :-)

bj-olle2010-10-12 09:35
Antal inlägg: 3350

är det inte helt naturligt att om vi i historien haft ett patriarkaliskt samhälle så borde de flesta viktigaste representanterna för det samhället vara män?

bj-olle2010-10-12 09:46

är det bara jag som upplever i hela den här affären att folk liksom tassar på tårna kring EH's lätt hysteriska frrreeekin utseende?

jag menar, inte för att vara elak, men det var det första jag tänkte när jag såg henne en gång. "jeeesus christ vilken frilla!"

tillsammans med de andra programledarna i förkväll var det ju som att producenterna bara ville ironisera över carolina gynning eller nåt. att ta med två "snygga" programledare, och kontra det med en som inte såg ut som dom, men som var en berömt duktig journalist?

gnill2010-10-12 09:53

bj-olle: tänker du på historieämnet i skolan nu? Det enkla svaret på din fråga är ja. Men å andra sidan finns det mängder av kvinnor som gjort betydelsefulla insatser genom historien, men de lyfts inte fram i historieböckerna. Historieböckerna skulle också kunna problematisera och diskutera detta faktum (det patriarkala samhället), men det saknas också där.
Känner du t ex till vem Mileva Maric var? Historieböckerna skulle kunna spegla det faktum att hon gav upp hela sin forskningskarriär för att bli fru åt Albert och att forskare idag diskuterar om det inte var Milevas arbete som lade grunden för relativitetsteorin. Sådant skulle jag vilja se lite mer av i historieböckerna.
www.pbs.org/opb/eins...te inswife/

bj-olle2010-10-12 10:07

mileva maric känner jag till, fast jag glömmer jämt vad hon heter. jag känner också till hatshepsut, joanne d'arc, maire curie och maria sveland :D

sen är det väl ett gammalt skämt att det är alltid för tidigt för att klaga på historieböckerna? det kommer nog en historiebok ganska snart som tar upp både mileva maric, aurore dudevant, elizabeth bathory och isabella av kastilien
känner du till arthur danto och hans historiesyn?

Guldplate2010-10-12 10:11

Gnill:

Ordet "vi" syftar snarare på mänskligheten än på ett speciellt kön. Jag förnekar inte att kvinnorna haft en stor roll i vårt samhälle. Däremot så är det som bj-olle skriver. Har världen styrts av män så har den också formats av män och det är män som har fått och tagit betydande platser i historieböckerna.

Nu säger jag inte att det är rätt utan bara att det varit så. För om 99% av historiens kvinnor har varit tvungna att vara hemma och ta hand om familjen, inte fått utbilda sig, inte fått ha beslutsfattande roller i samhället o.s.v. så blir resultatet i slutänden att männen också dominerar historieböckerna. De rollerna som kvinnorna har oftast stannat vid att ta hand om familjen och hemmet. Visserligen viktigt men inget mänskligheten av idag anser att vi behöver skriva in i historieböckerna.

Fast jag kan ju fråga dig det direkt...

Tror du att vi kan få fram historieböcker som kommer i närheten av en 50-50 fördelning av könen utan att ta bort stora delar av vad som format världen till vad den är idag?

Vilka män i historien ska vi ta bort och vilka kvinnor ska vi ersätta dessa med?

bj-olle2010-10-12 10:12

sen är ju också frågan, vilka historieböcker har du läst? jag menar, vad skulle alternativet vara? hur tjock ska en historiebok vara? clara schumann eller hon den där d'agoult kan ju inte ta upp fem helsidor för att enbart diskutera hennes roll.

vi kan väl vara överens om, åtminstone, att det historiska patriarkatet var nådonting dumt och dåligt, och de dokument över historien som vittnar om ett sådant ojämställt samhälle ska vi väl knappast bränna, utan lära oss av? diskussionen om vilka kvinnor i historien som varit viktiga och inte är ju en istorisk disussion. den viktiga feministiska debatten måste ju handla om vår egen tid.

bj-olle2010-10-12 10:14

oj, nu såg det ut som en mob här. sorry gnill. jag håller egentligen med dig ;) även om jag tror att boken (läs: historieböckerna) r ett för trångt medium för att kunna ta upp alla kvinnor.

gnill2010-10-12 10:28

Tidigare i den här tråden lade jag en länk till en granskning av historieböcker för gymnasiet. Därför använder jag just det exemplet, det finns en liknande granskning av böcker i samhällskunskap. Talar nu om läromedel i skolan.

Nu till frågan "Tror du att vi kan få fram historieböcker som kommer i närheten av en 50-50 fördelning av könen utan att ta bort stora delar av vad som format världen till vad den är idag?"

Svaret är absolut JA. Eftersom om man verkligen diskuterar vad som format världen till vad den är idag så måste mer än halva befolkningens historia vara med.

Minta2010-10-12 10:41
Antal inlägg: 20042

Frågan är vad som formar historien. Är det krigsherrar och forskare så har de nog varit flest till antalet, alla de anonyma "vanliga människorna" både kvinnor och män har inte gjort lika tydliga avtryck eller varit kända.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?