Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2010-10-19 21:49 | |
![]() | Om du bara jobbar 36 timmar i veckan, som det ju ser ut att vara, så är det ju i praktiken en tjänstgöringsgrad på 90% och det är ju också vad de betalar dig för. Det här med arbetstidslagen och assistans är ganska knepigt och i många situationer står lagen om LSS/LASS i konflikt med arbetstids- eller arbetsmiljölagen och då får man göra en avvägning vilken av lagarna som ska ha företräde. I ditt fall är det ju också en fråga om lagtolkning. Man kan välja att tolka lagen om maxtid på 48 timmar i veckan som 48 timmar aktiv tid totalt, eller så räknar man enbart klocktimmar. Din arbetsgivare har valt att räkna det i klocktimmar, vilket ju slår ganska fel eftersom det är jourtid involverat. Som jag (och ställen där jag har jobbat) har tolkat lagtexten räknas jourtiden om till aktiv tid innan den läggs till den sammanlagda arbetstiden. Det finns också samtidigt en lag om säger att man bara får ha en maxtid på 48 timmar jour varje månad. Du kommer ju lätt upp i 64-72 timmar jour varje månad. Där hade de ju kunnat byta ut några av jourtimmarna för att ge dig mer aktiv tid under redan befintlig arbetstid, men då krävs det ju att brukarens assistansbeslut är stort nog, vilket det antagligen inte är. Dygnspassens utformning brukar vara anpassade till brukarens beslut. Antingen kan de välja att tolka lagen om veckoarbetstid annorlunda, eller så kan de vara tydliga med att de enbart kan erbjuda 90%. Att säga 100% men i praktiken erbjuda 90% känns ju inte så värst shyrre. Dock ändrar det inte det faktum att det är himla fint att med den typen av schema. :-) | |
| Lapska | 2010-10-19 22:02 | |
![]() | Jag jobbar också journätter. Hos oss räknas halva jourtiden in i tjänstgöringsgraden och halva inte, utan går som ren jour. Så om jag sover sju timmar har jag fullt betalt för 3,5 av dem och jourersättning för resterande tid. Alltså jobbar jag 100% + de timmar som jag bara har jourersättning för de räknas inte in i tjänstgöringsgraden. En annan kommun har valt att ge sina anställda timpenning hela natten men ingen OB. Skillnaden är att de jobbar färre timmar eftersom hela jouren räknas som tjänstgjorda timmar. | |
| Guldplate | 2010-10-19 22:37 | |
![]() | Ulice: Det får mig att funderar på ev nackdelar med att det står 100%-tjänst på pappret. Övertidsgränsen går ju vid 200 timmar per år men om det skulle stå 90% på pappret så skulle jag ha ca 400 timmar att jobba innan jag når upp till övre gränsen av övertiden. Samtidigt så kommer då funderingen på om det är möjligt att jobba övertid när jag redan jobbar 48 timmar i veckan. | |
| Mimikryp | 2010-10-20 10:55 | |
![]() | TS; Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ha gjort i din situation. Det beror väl på om man gillar jobbet och om man fungerar bra ihop med brukaren och den man byter av / som byter av en. Personligen skulle jag nog ha väldigt svårt att sova hemma hos någon annan (som jag egentligen inte känner), så jag skulle förmodligen ha valt mer "standardarbetstid" med möjlighet att sova hemma, lediga helger och framför allt 100 procent lön. | |