Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 981 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dino78 | 2010-10-29 21:36 | |
![]() | Dom där två karlarna som inte ansågs sig mobba honom inser förmodligen inte hur elaka de var. Om folk verkligen var medvetna hur ont det gör för den som blir mobbad undrar jag om det skulle vara så utbrett? Jag blev mobbad från 3:e klass (när jag fick glasögon) och fram tills jag började högstadiet. Det var både fysisk och psykisk mobbing. Ble retad för att jag hade glasögon, för att jag var kort, för att jag var ful och för att min mamma var död. De slängde upp min skolväska dit jag inte kunde nå den, de demolerade min cykel, de slog mig, kastade sten etc. I högstadiet var jag inte populär men inte direkt mobbad, var bara aldrig bjuden på fester och sånt. Idag är jag fortfarande ett offer för mobbingen. Jag är bombsäker på att jag är ful och värdelös. jag klarar knappt av att titta mig i spegeln för jag tycker jag är anskrämligt ful. De fick mig att tro på deras ord. Min självkänsla är körd i botten. Visst kan jag vara bitter men jag tänker knappt på de som mobbade mig längre. Mina två värsta plågoandar har det nog inte så bra idag, den ena ligger typ på parkbänkarna där jag bor och den andre vet jag inte alls vad han sysslar med. Ett par andra är numer tillsammans med bekanta till mig så dom tycker säkert det kan vara lite pinsamt ibland :-) Men att bli mobbad glömmer man inte, det sätter sina spår. Och min värsta mardröm nu är att min dotter ska: 1. bli mobbad eller 2. Bli en mobbare. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:38 | |
![]() | nej, jag ser dem inte som offer. men oskyldiga. man kan inte handla bättre än man förstår. | |
| apbur | 2010-10-29 21:38 | |
![]() | Ramsay, det jag postade 21:27 var menat till -Passiflora-. Det andra till carlmartin och det här senaste till dig. Bäst att vara övertydlig, hehe :) | |
| magga | 2010-10-29 21:39 | |
![]() | Jag tror mobbare mår precis lika dåligt som de mobbade, men tar till alldeles fel metoder för att dämpa smärtan och släppa ut ilskan. Jag var själv mobbad i skolan, det var en livsstil. Jag VAR ett mobboffer och det fanns inget att göra åt det, bara att acceptera. Jag tänker inte hämnas på mina mobbare, jag är bättre än så. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:41 | |
![]() | eller ok då. du kanske har lite rätt i att jag ser folk inklusive mig själv som offer. det är ju inte så kul att tänka på. det får jag sluta med. Tack! | |
| apbur | 2010-10-29 21:41 | |
![]() | carlmartin, vilket bara bekräftar att du underskattar människor. En mobbare förstår inte bättre än att kränka och skada andra. Fint. | |
| henrik_l | 2010-10-29 21:43 | |
![]() | man tackar sin lyckliga stjärna för att man bor i ett land där man blir mobbad istället för tvingad att vara barnsoldat och gör det man tycker är roligt och fokuserar på bra saker i livet. Hörde en gubbjävel gnälla i radion om att mobboffer hade det värre än judarna i auswich eller hur det nu stavas. Jojo.... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:44 | |
![]() | ok, men ja jag uppfattade det så. svarade på ditt till passifloras iaf, som jag gör i en diskussion:) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:45 | |
![]() | till apbur | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:46 | |
![]() | ja sluta med offertänket cm. du kränker dig själv och andra. | |
| Dino78 | 2010-10-29 21:46 | |
![]() | henrik_l - Du har aldrig blivit mobbad va? Man kan inte jämföra vissa saker. Ja, vi ska vara glada över att vi bor i ett I-land men I-länder har problem dom med. Det finns alltid folk som har det värre men det innebär väl inte att man får må dåligt över sin egna situation? | |
| Dino78 | 2010-10-29 21:47 | |
![]() | Och jag tycker därmed förstås inte heller att man ska jämföra mobboffer med koncentrationsläger. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:47 | |
![]() | "En mobbare förstår inte bättre än att kränka och skada andra." det ligger något i det du säger :) de värsta våldsmän jag har känt har varit helt frånvarande känslomässigt. ofta på grund av totalt känslomässogt frånvarande föräldrar. jag tvivlar på att de hade förmågan eller energin att sätta sig in i en annan människas känslor. jag har aldrig mött en människa i balans som har varit elak. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:48 | |
![]() | "Ble retad för att jag hade glasögon, för att jag var kort, för att jag var ful och för att min mamma var död." För att din mamma var död? Vad fruktansvärt. Det var nästan koncentrationslägerklass på den. Då är det bättre att bli mobbad för utseende. | |
| apbur | 2010-10-29 21:50 | |
![]() | Man måste inte ha känslorna med sig för att veta vad som skadar andra. det kan man förstå med hjälp av förnuftet. Det kanske krävs lite mer bara. Det blir en fråga om karaktär. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:51 | |
![]() | ramsay- "ja sluta med offertänket cm. du kränker dig själv och andra." ska försöka :) | |
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:51 | |
![]() | Dino78; varför må dåligt över sin egna situation? Varför inte ta tag i den, vända det och göra något bättre av det? Lära sig av livets erfarenheter, såväl de bra som de dåliga. Under tiden man är mobbad är det svårt att göra något, precis som någon annan skrev här så blir det en slags livsstil, man är ett mobbingoffer. Men, man senare väljer många att fortsätta att vara det, ett offer. Visst sjunker självkänslan när man mobbas, men man måste lära sig att ta tag i det och vända det. För om man drar med sig vad som hände för många år sen in i vuxenlivet, så är det inte enbart mobbingen som är problemet. Det är den egna självbilden som tryter. Och då behöver man arbeta med det, kanske till och med, med professionell hjälp. För man har alltid ett val, varför då välja att vara ett offer? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:52 | |
![]() | goodie cm!:) | |
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:53 | |
![]() | Barn som mobbar har inte erfarenheter nog att ta ställning. Klandra istället föräldrarna, för åsikterna måste komma någonstans ifrån, och barn tar efter sina föräldrar och äldre syskon. Därav är de också offer, offer för felaktiga värderingar. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-10-29 21:54 | |
![]() | vad skönt att leva i en så enkel värld passiflora. | |