Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade39
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2010-11-01 21:59
Antal inlägg: 5539

MediaMarkt-Allt är puckat!!!

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 22:07
Antal inlägg: 11463

"om något händer med den datorn så måste jag stå för alla kostnader"

Ha ha, om de lånar ut en dator till dig får de väl för fan se till att ha den försäkrad. Det kan omöjligt vara ditt ansvar. Plz, visa lite mer jävlar anamma när du pratar med dem.

Pottränad - Ej medlem längre2010-11-01 22:09
Antal inlägg: 4315

DOA = dead on arrival.
Med andra ord en dator med fabriksfel.

Irkko_Pirkko2010-11-01 22:27
Antal inlägg: 250

Ja man tycker ju så att de borde se till att ha en lånedator som är försäkrad men tydligen inte. Jag tänker inte låna någon dator av dem, de verkar bara vara ute efter att lura folk.

Men helt ärligt så verkar det vara helt hopplöst att få en ny dator, eller snarare pengarna tillbaka så jag kan köpa en ny dator från en annan butik. Var sista gången jag köpte något på media markt iallafall...

Jesper M2010-11-01 22:39
Antal inlägg: 1332

jag jobbar på en av deras konkurrenter och har kan säga att de har rätten på sin sida.

däremot så har de flesta datortillverkare en så kallad DOA-period, den innebär att de första 7-14 dagarna så byts varan ut direkt över disk. jag vet dock inte hur det är med sony eftersom vi inte säljer deras datorer.

och i de fall som tillverkaren inte har detta så brukar vi själva lösa ett byte direkt när kunden kommer tillbaka bara några dagar senare, OM det inte är så att vi har anledning att tror att kunden har sabbat datorn själv.

nu vet jag inte hur du agerade när du gick tillbaka men om det var så att du direkt började skälla ut säljaren som tog emot dig så är jag inte förvånad att han valde att skicka den till irland.
så brukar jag också göra för det är fan det värsta som finns med folk som börjar med att skälla mig rakt i ansiktet när det verkligen inte är mitt fel att varan är trasig, och de inte ger mig en chans att öppna munnen för att förklara att de kan få en ny direkt.

om du inte gjorde så, be att få prata med butikschefen eller ta reda på nummret till regionschefen.

lycka till!

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 22:44

Säg allt du säger till oss till snubbarna på MediaMarkt, lugnt och sakligt:

Ah, så först säljer ni en kaputt dator. Och nu vill ni att jag ska låna hem en oförsäkrad (kanske trasig?!) dator? Varför inte bara ge mig en ny dator, det är ju den där sorten jag vill ha? Så kan ni väl ställa upp den lagade(?) datorn i hyllan igen och sälja den när ni får tillbaka den. Ni brukar ju sälja lagade datorer som nya, har jag hört.

Jesper M2010-11-01 22:45

ser att många snackar om ångerrätt.

det finns inget som heter så när du handlar över disk.
ångerrätt är en paragraf som finns i "distansavtalslagen", vilket innebär att du måste ha handlat via internet, postorder, telefon mm. endast då och aldrig annars gäller den.

öppet köp är inte lagstiftat heller. det är något som säljaren frivilligt lämnar och det lär inte gälla om varan är trasig, men det är nog upp till säljaren antar jag.

kseniks2010-11-01 22:45
Antal inlägg: 101

ALLA tillverkare, inklusive Sony, har en DOA period (oftast 7 dagar) för att kunna lösa just sådana här situationer. Sedan handlar det tyvärr om hur service-minded säljaren i frågan är när det kommer till hur de hanterar sådana problem...

Lägg upp ditt klagomål på www.fairshopping.se, det brukar sätta fart på dem!!

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 22:46

Bra, Jesper: att flippa hjälper inte. Men jag fattar inte heller varför de inte byter varan direkt. Det kan vara så att försäljaren inte hade koll på rutinerna. Hör med Sony, TS.

karnstan2010-11-01 22:59
Antal inlägg: 2

Öppet köp är visserligen inte lagstadgat, men reklamationsrätten är. Bara att ta med lagboken, dänga den i disken och peka på rätt paragraf. Sen börjar du hota

Irkko_Pirkko2010-11-01 23:07

Jesper - Nej jag flippade inte och jag skrek inte. Jag var trevlig även fast jag inombords var galen. Jag berättade att jag var besviken över att ha köpt en dator som inte funkade och att jag ville ha en ny. Han sa att det inte funkar så och att de har rätt att skicka in den tre gånger i värsta fall. Men min dators problem var så litet så han kunde fixa det till nästa dag sa han, men tydligen inte då han ringde dagen därpå och sa att den nu inte startade och undrade vad JAG hade gjort med datorn?! Nu skulle den in på service direkt till sony. Men sedan när jag ringde en vecka senare och undrade vad de höll på med så hade de liksom skickat iväg datorn till England... Sen sa de Irland och nu Tjeckien? Svårt att bestämma sig eller? Jag bryr mig inte egentligen var datorn är bara jag får en fungerande dator, helst pengarna tillbaka, jag vill inte ha Sony mer.

Hur som helst så har jag absolut inte skällt ut personalen, jag bara frågade om han tyckte att de hade bra service där, för det tycker verkligen inte jag. Man ska inte behöva vänta i veckor på sin dator som man har köpt.

Jesper M2010-11-01 23:08

vet du ens vad reklamationsrätten innebär, karnstan?

låt mig svara åt dig: NEJ!

reklamationsrätten ger dig 6 månaders garanti där säljaren måste bevisa att du har gjort sönder varan, under resterande 30 månader så är det upp till dig att bevisa att felet fanns där redan när du köpte varan.

den ger även säljaren rätt att avhjälpa felet genom antingen lagning, utbyte eller hävning av köpet.
vid utbyte så har säljaren även rätt att välja vilken vara som är mest likvärdig den du ursprungligen köpte.

den säger (såklart) fler saker, men dessa punkter är de som oftast praktiseras i min vardag.
det är en MYT skapad av sverker att reklamationsrätten ger dig en gratis weekend i paris så fort färgen flagnar på din 25 år gamla cykel.
faktum är att de flesta affärer gör lååångt mycket mer för att behålla sina kunder nöjda.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 23:10

Oj oj, undrar om han över huvud taget får ge sig på att försöka laga datorn. Ha ha, det kan vara så att han har skitit i det blå skåpet. Om jag var du skulle jag ringa Sony och höra vad det är som gäller angående DAO-period och om Media-Markt-försäljare är auktoriserade att meka med deras datorer.

kseniks2010-11-01 23:13

Resurrection - datorerna skickas alltid till en extern verkstad, som i sin tur ÄR auktoriserad av exempelvis Sony. Därför MM snackade om att den skulle till Irland.

Jesper M2010-11-01 23:14

irrko, det låter riktigt taskigt. jag tycker att du skall prata med nån chef hos dem. då brukar sådana problem lösa sig lättare.

sen vart de skickar datorn är ju skit samma för dig, praxis i branschen är att en service aldrig skall ta mer än 3 veckor. gör den det så brukar affären lösa ärendet direkt.

en intressant fakta är att mediamarkt förra året hade absolut flest anmälningar till arn av alla i branschen. och då var de tredje störst i sverige om jag inte minns fel.
det säger kanske lite om deras kundvård.

handla nån annan stans nästa gång, priset (om det nu var lägst) är inte allt!

lycka till igen :)

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 23:16

kseniks, det var just därför jag undrade om det var så smart av försäljaren att säga att "han kunde fixa det till nästa dag". Jag tvivlar starkt på att han är auktoriserad ...

Irkko_Pirkko2010-11-01 23:18

Ja vi får se vad som händer.. i den här takten så verkar det inte vara omöjligt att det kan ta tre veckor..

Och nej, priset var inte det lägsta.. Jag köpte en söt rosa dator. Men kanske det var just därför. En dator ska nog inte vara söt..... :)

kseniks2010-11-01 23:18

Ah ok... Har ej orkat läsa alla inlägg :P

Jesper M2010-11-01 23:18

res, haha gött om han hade fixat det i butiken och hon satte dit honom för att han inte var auktoriserad :D!

hade jag lagat nåt lite snabbt för att vara juste och och på den niten så hade jag fan både skrattat och gråtit en vecka

Jesper M2010-11-01 23:21

irkko, jag har sålt många både rosa och blommiga datorer som fungerat skitbra! misströsta inte över det, och sony som märke brukar hålla hög kvalitet sägs det.

men handla av någon som har ett hjärta nästa gång. det finns många exempel på hjärtlösa saker som MM har gjort, och då menar jag sånt som inte har med dig som slutkund att göra.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?