Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 783

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Fimbulvinter - Ej medlem längre2010-11-27 13:59
Antal inlägg: 34

Jag skulle kunna fylla en hel 600-sidors tjock bok med maktmissbruk och direkt brottsliga gärningar som jag sett polisen göra med mina egna ögon. Senast i somras var kanske det sjukaste. Jag och en vän satt utanför Way out West, bärsade och lyssnade på musik när en kille runt 23-28 år bankade på en alkis helt utan anledning, de två civilpoliserna sket fullständigt i vad som hände med alkisen som nu blödde ymnigt från ansiktet och gjorde inga som helst ansatser att stoppa misshandeln. Lite längre bort så försökte två kids i 15-17 års ålderna planka in till konserterna genom att klättra under staketet, nu fick polisen dock en jävla fart och ringde på piketförstärkning som kom och med våld grep båda ungarna. Man förstår ju vad polisen tycker är värt mest. Kapitalet går före människan.

Zizzzi2010-11-27 14:01
Antal inlägg: 440

grönöga - det finns bland annat något som kallas nödvärn, som gör misshandel lagligt. Vad som är att betrakta som nödvärn har ingen fast gräns, utan är flytande beroende på situation men även på hur situationen uppfattas. Jag vet inte om det är just nödvärnslagen som polisen agerar under, det finns även fler undantag.

Zizzzi2010-11-27 14:01

läs lagen själv.

Gautama2010-11-27 14:01
Antal inlägg: 6854

Det är just det som vi diskuterar i denna tråd Zizzzi att poliser kan utnyttja sin makt och göra som de vill ibland. Men enligt din åsikt så sker inte det utan de utreder sig själva och det finna alltid en anledning till att de gjort som de gjort, intressant åsikt.

Tycker du att poliserna gjorde rätt när de slängde upp fötterna på bordet och uttalar sig om att de gör som de vill eftersom de är poliser också?

Kan man hitta något som gör att de får bete sig så?

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 14:02
Antal inlägg: 551

nödvärn är att bruka så mycket våld som krävs, när personen i fråga ligger oskadliggjord så går det över i misshandel och gängstryk.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 14:03
Antal inlägg: 11661

Känner flera som blivit misshandlade och misshandlade-light av poliser.
Själv blev jag som 16åring utskälld, puttad och tagen i armen så jag hade en blå hand på armen sen. Varför? Jag hade blivit utsatt för brott och var så rädd och chockad att jag inte kom ihåg vart jag bodde.
Fast det värsta var det verbala. Dom "hade inte tid med såna som mig" och skulle "Skicka mig till soc, som gärna tar hand om såna som mig". Jag var larvig och töntig och jag vet inte vad dessutom.
Kul att de inte har tid med chockade människor som ringer dom för att man blivit utsatt för brott.
Nuddar man en polis är det "våld mot tjänsteman" vilket de gärna säger bara man tittar på dom. Vart finns "övervåld mot privatperson"?!

Delicious - Ej medlem längre2010-11-27 14:05
Antal inlägg: 11661

Kanske bör tillägga att jag var kroppsligt lugn förutom att jag grät.

grönöga - Ej medlem längre2010-11-27 14:07
Antal inlägg: 5570

Zizzzi. Det är inte nödvärn som tas upp här.
Men visst, en ensam polis har samma rätt att skydda sig själv som vem som helst. En civil medborgare har dock relativt svårt att bevisa att det var just i nödvärn.

Zizzzi2010-11-27 14:07

Ja. Det är poliser som utreder poliser. Men det är "utomstående poliser". För att något såpass allvarligt dessutom ska frias i rätten, trots att det verkar ha funnits gott om vittnen och övrig bevisning, så drar jag slutsatsen att det måste finnas NÅGONTING där som varken jag eller ni känner till.

Och lägg ner med att påstå att det skulle vara rätt att slänga upp fötterna hur som helst. Ja, det finns idioter inom poliskåren också, det är det ingen som förnekar. Men när man drar in rättsväsendet finns det en gräns för hur mycket man kan komma undan med om det finns bevisning.

Gautama2010-11-27 14:08

Man kan väl knappast kalla det nödvärn när flera poliser pucklar på en person?

Zizzzi2010-11-27 14:08

Det fanns en anledning till att jag sade bland annat, grönöga. Om du läser den där lagboken du uppmuntrade mig att läsa så ser du att det finns fler undantag.

Zizzzi2010-11-27 14:09

Selektiv läsning ja. Jag skrev inte ATT det var nödvärn. Jag skrev att det var ett av undantagen. I vilket fall som helst så vet ni lika lite vad som ligger bakom som jag gör.

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 14:10

som sagt så har jag jobbat som vakt och därigenom varit i mycket kontakt med poliser och vittnat i rättegångar. zizzzi, jag kan därför säga att det jävligt ofta skits i bevis hit och dit så länge som tillräckligt många poliser/vakter håller varann om ryggen. tyvärr.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 14:13
Antal inlägg: 11463

elak kanin, du som verkar ha så mycket koll på den där polismisshandeln: då kanske du vet varför de inte blev fällda också?

grönöga - Ej medlem längre2010-11-27 14:13

Zizzi. Ok, vi skippar allt skitsnack runt omkring.
Faktum kvarstår att det på vide finns filmat att flertalet polismän bankar på en kille.
Förklara för mig (så jag kan förstå hur du tänker) varför polismännen inte låter sig nöjas med att dom har tagit killen, utan även trots sitt övertag i antal (5 mot 1) väljer att misshandla honom.
Är det inte också aningen skrämmande att 5 polismän i en grupp väljer att agera som en..?

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-27 14:16
Antal inlägg: 11463

Var är länken till filmen så att vi också kan få se detta faktum? Det är lite svårt att förklara något som man inte ens har sett ...

elak kanin - Ej medlem längre2010-11-27 14:17

läs vad jag skrev kl för en stund sen. orkar inte leta efter en länk, tveksamt om det ens finns. men om du har tid så kan du ju leta nånstans på svt.se och kolla.

grönöga - Ej medlem längre2010-11-27 14:21

Finns det något som ursäktar regelrätt misshandel från en polis överhuvudtaget anser ni? Om man går efter lagen.

Det spelar ingen roll om det kommer poliser till en brottsplats däe ett brutalt hemskt mord begåtts och mördaren finns kvar på platsen,och erkänner. Poliserna får inte enligt lagen misshandla honom, oavsett hans brott.
Sen att jag/många med mig anser att det i bland kunde vara "befogat" så är det inte enligt lagen rätt eller tillåtet.
När man reagerar på det viset försvinner "lagen" och personliga känslor och reaktioner, värderingar o dyl tar över, vilket det hos polismän inte ska göra, inte så att det färgar deras agerande iaf.

grönöga - Ej medlem längre2010-11-27 14:24

Jag ska tillägga att jag på intet vis är "polishatare", tvärtom. Jag har vid åtskilliga tillfällen haft kontakt med polisen och alltid blivit väl bemött och fått hjälp.

Gautama2010-11-27 14:35

Ska också tillägga att jag inte bara har dålig erfarenheter av polisen. När min pojkvän blev misshandlad här i stan så blev vi proffsigt behandlade. Jag har själv fått åka polisbil hem efter en utekväll när jag kom i bråk med kyrkans folk om deras inställning till homosexuella. De var jättetrevliga trots att jag gjort mig lite dum. Men de förstod min upprördhet över kyrkans inskränkthet:-))

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?