Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 663

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Palini2010-12-19 18:45
Antal inlägg: 1381

Och exakt vad kan en riskokare göra, som inte en kastrull kan göra? *undrar*

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-12-19 18:50
Antal inlägg: 439

palini: stänga av sig själv när riset kokat färdigt, till exempel.

Optima2010-12-19 18:52
Antal inlägg: 237

Det jag tycker är det bästa med riskokaren är att man inte behöver passa den på samma sätt som man behöver när man kokar i kastrull, den sköter sig själv och när riset är färdigkokat slår den automatiskt över till en värmehållningsfunktion, man behöver alltså aldrig oroa sig för att det ska bränna fast eller liknande. Sen är insidan gjort i ett nonstick-material så man behöver inte stå och skrubba den, eventuellt smuts och kladd försvinner bara av att man sköljer ur den. Så visst, den "gör" ingenting som en kastrull inte kan göra, men jag tycker att den är betydligt mer lättskött.

Palini2010-12-19 18:52
Antal inlägg: 1381

Uj, avancerat, men är det inte bättre att köpa en kastrull då, om det nu var matlagning man skulle lära sig? Det kan ju faktiskt vara användbart vid andra tillfällen att lära sig att man ska stänga av kastrullen/stekpannan i rätt tid.

Och vem vet, om man lär sig koka ris i kastrull så kanske man lär sig andra avancerade saker som att koka makaroner och koka potatis...

gnill2010-12-19 19:00
Antal inlägg: 1942

Jasminris behöver man inte passa på spisen heller. Skölj, stormkoka 5 min och stäng sen av plattan och lägg på locket så blir det klart av sig självt. Men jag har aldrig provat riskokare så jag vet inte vad jag tycker om såna.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-12-19 19:18
Antal inlägg: 439

fattar inte varför det skulle vara så fel på riskokare. Är man speciellt duktig om man kokar riset i kastrull? Ni som förespråkar detta, tvättar ni kläder utan tvättmaskin också?

Gitarrmagnus2010-12-19 19:27
Antal inlägg: 5045

Nä men vi kokar inte vårat ris över öppen eld. Oftast har vi spis.

Dino782010-12-19 19:36
Antal inlägg: 194

Kanske skulle köpa en...totalt onödig pryl egentligen menj ag älskar ris och äter det ofta.
men jag tycker äggkokare, vattenkokare och allt vadd et finns är så onödigt. Man har ju kastruller...
Men som nån sa, vid brand skulle riskokaren räddas, här är det fritösen som skulle räddas :-D

slånbär2010-12-19 20:03
Antal inlägg: 5539

Vattenkokare är ju inget konstigt att man har nuförtiden även om det går precis lika bra att koka vatten i kastrull. Det är bara det att det blir så mycket enklare och snabbare att använda vattenkokaren vilket jag också gör flera gånger om dagen. En riskokare skulle jag nog vilja ha själv också även om jag jobbar med matlagning och är en fena på det mesta. men jag tror ändå att det kan vara ett bra hjälpmedel i köket precis som så många andra apparater är. Vad är det som gör att så många tycker att det är onödigt med just den prylen när dom flesta använder elvispar, matberedare, mixerstavar, kaffebryggare och massa andra grejer som är helt självklara i köket. Om kineskrogarna använder riskokare då måste det ju vara ett bra hjälpmedel!

Q-tile - Ej medlem längre2010-12-19 20:23
Antal inlägg: 1319

Förstår inte heller den utbredda aversionen (nåja) mot riskokare när man med öppna armar välkomnar så mycken annan automatisering och försoffning till förmån för maskiners hjälp. Vad är det som är så hemskt med just underlättad ristillagning?

Funnes det en matrikets jämställdhetsombudsman skulle denna få slita i risets namn, vad det verkar. :(

Mer lättlagat ris åt folket, I say.

blue_moon2010-12-19 21:33
Antal inlägg: 9713

Vattenkokare lär vara snabbare än kastrull på spisen och dra mindre energi. Vet inte om det stämmer, har inte kollat.
MEN när jag ska brygga en kanna te väljer jag helst att koka upp vatten i en kastrull. Jag vill kunna ta vattnet precis när det börjar "fnittra", alltså innan det kommit i kokning. Alla vattenkokare jag använt (på jobbet finns flera) slår inte av förrän vattnet bubblat rejält några sekunder.

golden2010-12-19 21:35
Antal inlägg: 1431

riskokare är en bra julklapp tycker jag. för min del är den en viktig komponent i köket..

Night Monkey - Ej medlem längre2010-12-19 21:42
Antal inlägg: 434

10 minutersris finns ju. Inte fel. Kör vi med hemma.

Imsoz - Ej medlem längre2010-12-19 21:51
Antal inlägg: 51

riskokare är good stuff

golden2010-12-19 21:53
Antal inlägg: 1431

riset blir alltid perfekt hur mycket man än lagar.. dessutom håller den värmen och allt på ett smidigt sätt. inget alls att bråka om.

apajävel2010-12-19 21:54
Antal inlägg: 572

Om du är bra på att laga mat kan du ju ge henne "privatlektioner". Det behöver inte alls vara så dyrt, och du kan lära henne en ny maträtt 1 kväll/vecka eller liknande. Någonting enkelt, så lagar ni mat tillsammans och äter den ihop. Mysigt! Tillslut kanske hon också lagar mat någon kväll, så kan ni byta recept :)

ANDERStG2010-12-19 21:56
Antal inlägg: 7560

blue: Ja, vattenkokare är mycket effektivare. Om du råkar ha en induktionsspis kommer du kanske i närheten. Sätt åtminstone lock på.

vårpåg2010-12-19 21:59
Antal inlägg: 153

Jag gillar egentlgien inte apparater eftersom de hemma hos mig tenderar att bli hyllvärmare som jag aldrig orkar plocka fram. Köpte dock riskokare för jag älskar sushi och tycker det är en rolig grej att göra tillsammans och en sushikock sade att riset blir mycket bättre med riskokare. Nu kokar jag aldrig ris i kastrull längre. I love my riskokare :-)

breton2010-12-19 22:23
Antal inlägg: 4

Jag tror att Uncle Ben har det ultimata svaret i den fråga, hör med denna eminenta onkel.
Själv fåredrar jag en riktig HD istället för riskokare som Honda och Yamaha.

blue_moon2010-12-19 22:51
Antal inlägg: 9713

ANDERStG
Har bara den gamla sortens spis med gjutjärnsplattor, men jag lägger alltid lock på kastrullen! Vad trodde du? ;-)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?