Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade21
Mobilspel
Pågående18 656

Forumkategorier

Användare Inlägg  
delta92011-01-01 21:52
Antal inlägg: 1041

Varför köper folk ut smällare och raketer och liknande vapen till minderåriga?

Gurktrollet2011-01-01 21:56
Antal inlägg: 36

Smällare är så jävla roligt! Man kan spränga grannens postlåda, skrämma skiten ur gamlingar genom att slänga upp dem på deras plåttak... har bara roliga minnen till smällare.

Tess 082011-01-01 22:19
Antal inlägg: 18003

Blev såååå besviken när "raketerna" jag köpt small till när de flög iväg... Bad om såna som bara "sprutar" upp kaskader i olika färger och är tysta, fick såna raketer som säger Bang! och sprider ut sig på himlen.

Sen angående djur som blir sketarädda! DU har fel!! Vi var inte hemma under nyårskvällen, men for hem fram och tillbaka och träffade på två jätterädda kattor som gömde sig och uppvisade stor rädsla när raketer ven utomhus. TVn fick stå på resten av kvällen, samt en stereo med musik....

Så till huvudfrågan: Nej! Jag köper inte ut!! Ingenting! Varför skulle jag?

Jorick2011-01-01 22:25
Antal inlägg: 372

Nej, köper inte smällare men brukar ge mina minderåriga bekanta tjugolappar som inslagspapper när dom försöker göra smällare av klorex blandat med lite socker....nej, jag bara skämtar till det lite i denna ack så allvarliga diskussion. Att använda smällare är likvärdigt med att bränna upp pengar.

caughtbock2011-01-01 22:45
Antal inlägg: 7699

Skulle aldrig uppmuntra till sån skit, utan ser smällare och fyrverkerier som sådant som andra kan syssla med om de har lust att kasta bort sina pengar på något de kan se gratis. Fyrverkerier är ju visserligen vackra att se på, men smällare liksom... Jag kan förstå att det var kul för 50 år sedan då tv-spel och färg-tv ännu inte fanns, men att springa ute i förjävliga vinter 2010 och smälla helt frivilligt... I mean, come on? Kanske kan vi få ett "Wii Pyrotechnician" på marknaden så att vi slipper bränn- och hörselskador, livrädda hundar och skräp överallt. Eller nåt.

//surtanten

Fazilja2011-01-01 22:51
Antal inlägg: 147

Det finns OTROLIGT många människor som lider av smällare, alltså av ljudet då alltså. Så pass mkt att det leder till psykisk ohälsa under jul och nyår - för lagen att det bara gäller sju timmar på nyårsafton håller ju ingen.
Det finns människor som lägger in sig på psyket för att de inte klarar av just denna tiden.

Lägger man då till det andra hörselskador som tinnitus eller nedsatt hörsel, avsprängda fingrar m.m. så undrar man vilken satans fåne som egentligen köper det överhuvudtaget och sen att det finns de som köper det till barn dessutom.. (??!)
Någon skrev "vi klarade oss som små när vi smällde smällare, så jag skulle köpa ut" - det skulle kunna liknas vid att säga att jag klarade mig när jag krockade med bilen så det kan även du göra.

gnill2011-01-01 23:01
Antal inlägg: 1942

Förbjud alla raketer/smällare etc för vanligt folk. Se till att varje kommun/stadsdel gör ett stort fyrverkeri för sina invånare, det kan anordnas på uppdrag av kommunen men utföras av t ex en idrottsföreningen eller scoutförening, som har genomgått utbildning. Då går vi alla ut tillsammans, unga och gamla och mittemellan, och tittar på detta på samma ställe. Lite känsla av folkfest, och barnen/ungdomarna har nånstans att vara vilket gör att de inte behöver gå ut själva och smälla smällare i en snödriva. Så tycker jag.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-01 23:07
Antal inlägg: 37631

Fazilja,är det sant att det finns en lag om 7 timmar ?det är bra om det är så

Fazilja2011-01-01 23:29

Ja det är sant att det är lag - det gäller från 18 på kvällen till ett på natten. Det är bra att det är så ja, men ingen följer denna lagen.

Fazilja2011-01-01 23:33

Håller med Gnill, helt och hållet. Hade blivit lite mer fest av det hela.

ttiittii - Ej medlem längre2011-01-01 23:36
Antal inlägg: 37631

är det samma på sista april ?

Fazilja2011-01-01 23:48

Det vet jag faktiskt inte.

Bitte - Administratör2011-01-01 23:50
Antal inlägg: 24200

Varje kommun sätter sina egna ordningsregler vad det gäller smällare ,, i min kommun är det tillåtet mellan kl 20-02 på nyårsafton och valborgs ,, tyvärr får jag väl säga

Bitte

Fazilja2011-01-01 23:54

Jo men ingen kommun har väl att man får börja smälla från dagen det börjar säljas till någon gång in i februari?

Palini2011-01-02 09:46
Antal inlägg: 1381

Fazilja...

Dina argument går lika bra att använda mot bilar. =)

Lägger man då till det andra personskador som whiplash eller krockskador, skärsår i ansiktet, brutna ben m.m. så undrar man vilken satans fåne som egentligen kör bil överhuvudtaget och sen att det finns de som kör sina barn i bilen dessutom.. (??!)

Smällare är 100 % säkra OM de används på rätt sätt. Det finns inga smällare som smäller av av sig självt. Det är först när man hanterar smällare på fel sätt som skador uppstår.

De flesta allvarliga skador brukar dock uppstå vid självtillverkade "bomber" eller vid bruk av fyrverkerier, inte av smällare. Det finns inte en enda laglig smällare på marknaden som är kraftig nog att t.ex. spränga bort ett finger.

Tja, förbjud smällare, förbjud alkohol, förbjud bilar, förbjud elektricitet, förbjud eld, förbjud knivar, förbjud allt som är farligt.

Back to the stoneage.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?