Spelrum
Giraffen26
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående20 139

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2006-07-10 15:33
Antal inlägg: 4814

Hemdatorn.

MTV.

TV3.

Berlinmuren föll.

Eintoon - Ej medlem längre2006-07-10 16:49
Antal inlägg: 317

80-tal, jag levde inte då, men utifrån bilder, filmer och och annat dylikt så kan jag säga att mycket hände då men att det ej var ett direkt, elegant ´tal.. eller?
Jag skulle vilja leva på 50-talet (om inte idag)

Worddokument - Ej medlem längre2006-07-11 10:02
Antal inlägg: 297

Jag föddes då! Bara det!!! Barnprogrammen!

Och så "snodde" jag det här;

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero.
Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem.
Hockeyfrillan fanns på var mans huvud - gärna i kombination med en synthtofs.
Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös".
Vi trodde att Dylan i Beverly Hills 90210 var 17 år gammal - trots att han var 25.
En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar.
Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig.
Ett Lycra-plagg vid namn "Body" (som knäpptes i skrevet med en konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol) hade en naturlig plats i våra
garderober.
Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön eller brun.
En familjs status mättes i antalet hushållsapparater - Soda streamer, glassmaskin, bakmaskin och fonduegryta var lika med skyhög status.
En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii.
Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four.
Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan.
Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar.
Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.
Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel.
Alla viktiga papper kallades stenciler och var tryckta med blått stinkande bläck.
Vi trodde att vi skulle få HTLV3 (hiv) vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård.
Tights och storskjorta var en naturlig kombination.
Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner och galopperande enhörningar.
Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten.
"Jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang.
Vi blev förvånade när vi fick reda på att Dolly Parton bar peruk och Ted Danson toupé.
Det var okej att lyssna på Magnus Uggla.
Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos".
Längtar man tillbaka?!

Lily2006-07-11 13:22
Antal inlägg: 39

80talet, toppdecenniet nr. ett! 8)

Iofs var jag bara barn då men ändå glad att man fick uppleva nånting av det.

En hel del bra artister gjorde underbara skivor under 80talet; Heart, Lita Ford, Cher ("Heart Of Stone - underbar platta), Fleetwood Mac ("Tango In The Night") o Pretenders för att nämna några..

Kassettbandets och freestylens tid. Nån som minns "Topplistan"-banden man kunde prenumerera på? Tror man fick hem ett nytt nån gång i månaden, med de senaste hitsen i coverversioner. Mamma prenumererade och jag spelade sönder banden...

Mona Seilitz skrämde upp en rejält då hon spelade nån häxa i ett barnprogram (jag tyvärr inte minns namnet på).

Favoritglassar man minns; "Bubbel Pop" (med tuggummipinne), "Pop Up" som manns med jordgubbsmak (heter numera Calippo) och "Fingerglassen".

Konsten som hängde på väggarna var en hårt målad kvinna med nåt "farligt" djur brevid sig (typ panter, leopard eller liknande).

västgöten - Ej medlem längre2006-07-11 15:05
Antal inlägg: 1135

alla stora nöjesprogram på lördagskvällen då hela familjen satt klistrad framför teven.."nöjesmaskinen/mas sakern ,razzel,jacobs stege,caramba. det samma gällde melodifestivalen detta var årets tvhöjdpunkt då grannar,kusiner,farmödrar ,jobbarkompisar mm samlades och kollade på dumburken..till detta serverades ofta rostbiff och potatissallad..potatissal lad som du i dag köper kilovis för en spottstyver var då tydligen väldigt exclusivt..fanns endast att köpa över disk..
nån som minns när det bara fanns djupfryst apelsinjuice att köpa? fast det kanske är annu längre tillbaks..

Gunilla N - Ej medlem längre2006-07-11 16:45
Antal inlägg: 9562

Kultrullar som Dödligt vapen, Polisskolan, Shogun, Karate Kid, Top Gun, Can´t buy me love, Häftigt drag i plugget, Dirty Dancing, Ghostbusters, Snuten i Hollywood (på TV i kväll *fniss*), Footloose, Flykten från New York m fl m fl... håller än i dag!!

Serier som Dallas, Grannar, Goda grannar, Varuhuset och kniiiiiiip-gymping med Susanne Lanefelt!!!

Punkare var punkare, modet var gräsligt (men ack så snyggt DÅ) och folk var inte så jäkla gnälliga på varann (läs avundsjuka?). Det var tider det...!

vinhaggan - Ej medlem längre2006-07-11 19:34
Antal inlägg: 201

Arnold Scharzenegger (ursäkta stavning) gjorde alla sina bästa filmer, för visst är väl typ total recall m fl från 80-talet? jag säger bara vilka filmer!!
Är rovdjuret från 80-talet?

Hur som helst, många bra rullar med arnold.

Fjupplisa2006-07-11 19:45
Antal inlägg: 2010

Mina väldigt insydda jeans, min permanentade pudelfrisyr, mina pumps i himlens alla färger (naturligtvis matchande mina örhängen o ringar i plast),axelvaddar, Foreigner, Chicago o all annan "bra" musik som flödade fram då....men fasen va kul jag hade....fast jag har faktiskt lika kul nu....:)

Fjupplisa2006-07-11 19:45
Antal inlägg: 2010

Oj, glömde alla breda lackskärp i fiiiina färger som man drog åt utav helsike...hahaha

myran_64 - Ej medlem längre2006-07-11 19:46
Antal inlägg: 3157

jag tror Worddokument, Lily, Västgöten och Gunilla N fick med det mesta =) .. Ibland längtar i alla fall jag tillbaka. Tänk om man kunde göra om allt, skulle ni göra det då?

västgöten - Ej medlem längre2006-07-11 19:51

oj oj vinhaggan! rovdjuret (ettan) från -87 är ju en höjdare. med arnold å carl wethers( apollo creed i rockyfilmerna..)

HannaSofia2006-07-11 20:15
Antal inlägg: 307

Riverpoet! Echo & the Bunnymen kommer till Göteborg och bananpiren i sommar och är inte så dumma än i dag enligt mig.

På min skola var högsta mode jeans med insydda kilar i sidorna som var väldigt smala i vristen. I dessa stoppade man ner tjocka collegetröjor och drog åt jeansen med ett smalt skärp. Förra våren tog jag fram ett par väldigt exklusiva ballerinaskor inhandlade på Ryttmästaren i Gbg på 80-talet. Hade säkert gått och använda än i dag om dom inte vait så obekväma, förmodligen därför jag aldrig slet ut dem.

HannaSofia2006-07-11 20:20

eurythmech. Du har förmodligen rätt i att vissa känslor som vi förknippar med en tidsperiod är mera kopplade till vår ungdomliga känsla av att vara osårbara än tidsperioden i sig.

västgöten - Ej medlem längre2006-07-11 20:31

såg just senaste rullningen *gräsare*..vad är gräsare för er? jag har nog inte fått nån sen 80 talet....

Dicea - Ej medlem längre2006-07-11 21:23
Antal inlägg: 882

Saker jag minns med sentimental glädje..:) :
Gyllene Tider
Herreys
folkparker, alla människor där, stämningen - glädjen och friheten
Min "Betty Boop"-tröja - båtringad och lång med mudd...;)
Atmosfären - så mycket hopp och tillförsikt inför framtiden!
Ord som "yuppienalle" med tillhörande "yuppie" förstås
Igloo var fortfarande en glass som GB ABSOLUT INTE funderade på att ta ur sortimentet

Lily2006-07-11 22:05
Antal inlägg: 39

Lite tips på roliga o välgjorda svenska sajter (till er som inte hittat dit ännu) om man vill frossa i mer 80-tal (eller andra favoritdecennier också för den delen) kommer här:

www.jkkonsult.se/nostalgi / &
come.to/dahlberg

västgöten - Ej medlem längre2006-07-11 22:22

oh.dicea..folkparker..å festplatser såg europe i nittorp(en liten håla 300 inv) ett halvår innan dom slog igenom,var det 84-85?,underbara minnen..

Riverpoet2006-07-12 10:41
Antal inlägg: 1070

HannaSofia! Tack för den upplysningen. Dom ska varaq grymma live har jag hört. Besöka brorsan i göteborg kanske är att planera in då.

Riverpoet2006-07-12 10:43
Antal inlägg: 1070

För övrigt tycker jag bunnymen gjorde sin bästa platta 99 tror jag det var. "What are you going to do with your life?". Nya är också bra...

HannaSofia2006-07-12 12:10

Riverpoet, välkommen till Götet och kolla in Echo & the Bunnymen den 10/8 kl 22.15 på Frihamnspiren och det var visst under friidrotts EM och inte Göteborgskalaset.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?