Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 777

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mandelbrot - Ej medlem längre2011-01-12 11:30
Antal inlägg: 143

Exakt, Vildman. Det är min uppfattning också eftersom definitionen av sparande väl ändå måste vara "Sparande ska leda till ökad ekonomisk standard". Och eftersom bolåneamorteringar normalt leder till ökad ekonomisk standard den dagen man realiserar vinsten så blit ju detta per definition ett sparande. Men det krävs ju att panten hålls i skick då, och det kostar pengar.

Mammaoxå2011-01-12 11:35
Antal inlägg: 494

Vill gärna ha en liten buffert, så därför sätter jag undan det som blivit över varje månad när nya lönen kommer. Nyss gick det åt till nya glasögon för 8000 kr. Så något långsiktigt sparande är det inte direkt.

onyxea2011-01-12 12:31
Antal inlägg: 93

Just nu:Inget alls, ingen i familjen har haft någon inkomst sen aug 2010. tidigare har vi på 2 studiemedel och en sidoinkomst sparat ca 3000 kr/månad (som kommit väl till pass nu). efter feb så är tanken att vi ska leva på en inkomst och spara den andra (ca 15.000 kr/månad) ett tag framöver så att vi har en ordentlig buffert igen.

1rumlan2011-01-12 12:56
Antal inlägg: 18

Jag studerar och går snarare minus varje månad, trots att jag tar fullt lån. Men det beror i och för sig på hur mycket kurslitteratur jag behöver varje månad. Och vilken årstid det är (vinterjacka, vinterskor...). Drömmen är att börja spara, men det blir väl efter att ha betalat tillbaka allt till CSN (om typ 15 år alltså).

1rumlan2011-01-12 12:57
Antal inlägg: 18

Till Mammoxå: Då har du inte köpt dina glasögon på Smarteyes va? ;) !

Sangria2011-01-12 13:22
Antal inlägg: 504

Jag tänker precis tvärtom när det gäller amorteringar. Jag amorterar inte alls på huslånet nu då ungarna fortfarande bor hemma och så att säga är dyra i drift. När dom flyttar en dag då ska vi börja amortera men någonstans så ser jag huslånet som ett alternativ till en hyra. Vi har köpt en bostad för lånade pengar och betalar hyran till banken. Det var en om bildning från bostadsrätt till egna hem så vi köpte långt under nuvarande värde vilket gör att jag inte känner att jag riskerar något om värdet minskar. Området i sig är sådant att värdet troligtvis inte kommer att minska under det vi har lån på så jag är inte orolig för det. Det är ju nu som vi behöver pengar till det vardagliga och lite extra sedan när ungarnaflytar får vi ju pengar över ändå. Och vem vet -jag kan vara död i morgon.

pennyjenny2011-01-12 13:29
Antal inlägg: 528

500 kr varje månad går rakt in på ett Framtidskonto (ett konto med datum för vilken dag pengarna går att röra). Sen 500 kr till ett annat sparkonto. Mer till resp. konto om det blir mycket pengar över innan nästa löning. Men jag har gärna pengar på ett konto som jag kan ta av utan problem. Om det skulle bli oväntat/oförutsett höga utgifter nån månad t.ex. Annars unnar jag mig gärna saker om jag har "pengar över".

vildman2011-01-12 13:33
Antal inlägg: 224

Sangria
Det är ju ett val man gör såklart. Men faktumet kvarstår ju - att amortera är en form av sparande. Ni väljer att inte spara och använda dom pengarna till annat just nu, vilket kan vara ett alldeles utmärkt val också. Det är ju omöjligt att sia om framtiden, så all form av ekonomisk planering bygger ju på ett visst risk/sannolikhetsantagand e.
Som du säger, man kan dö imorgon, och finner man det sannolikt så är ju sparande inte särskilt klokt ;-)
Jag dömer faktiskt ingen annan, jag gör mina handlingar utifrån mina antaganden och min horisont. Men den är ju säkert inte rätt för alla, och dessutom inte ens säkert rätt för mig :-)

jazz_rock2011-01-12 14:13
Antal inlägg: 8

Intressant tråd, jag har sparat ihop ca 80 000 under året (inte så medvetet, mest pengarna som blir över varje månad). De ligger nu på ett sunkigt sparkonto vilket inte är så smart. Så frågan är vad jag ska göra med dem, amortering, fonder, aktier, renovering? Går ju ruggigt fort att bränna dem på resor iofs nu när vi är fyra.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2011-01-12 14:17
Antal inlägg: 670

Att amortera är faktiskt många gånger en bättre form av sparande än något annat. De flesta möter en låneränta om är högre än sparräntan.

Själv har jag naturligtvis inte följt det tipset utan sparat en massa på ''sunkiga sparkonton'' precis som många andra.

GranitGert - Ej medlem längre2011-01-12 14:22
Antal inlägg: 96

Sparar 1500-2000 av mitt bidrag från arbetsförmedlingen. Tycker det är ganska nice av meii.

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-12 14:27
Antal inlägg: 4315

Sparar mucho vissa perioder, bränner mucho andra perioder.
Har dock en bekväm buffert.

hjkl2011-01-12 14:47
Antal inlägg: 48

kronofogden nästa?

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-01-12 15:39
Antal inlägg: 226

Är man extra duktig om man sparar extra mycket? Kommer det en vithårig farbror och uttdelar en guldstjärna då? Om man väntade med att leva för att alla pengar gick till sparande då? Är det höjden av lycka?

blankomblank2011-01-12 15:54
Antal inlägg: 1403

Bara 500kr till en fond för mig och 400kr till en fond för dottern.
Totalt 900kr men då har jag bara ut 8000kr/mån i lön så jag sparar bra ändå!

blankomblank2011-01-12 15:55
Antal inlägg: 1403

min sambo sparar också över 2000kr från sin A-Kassa granitgert
Det är både fascinerande och skrämmande att man ska kunna göra det.

Miss_jk2011-01-12 17:08
Antal inlägg: 8941

Jag för över 0-4000 till sparet varje månad. Sedan dras det frivillig prel.skatt vilket gör att jag får tillbaka mellan 10000 och 20000 på skatten varje år. Inte den bästa formen av sparande, men då kan jag åtminstone inte röra pengarna.

FrökenOlsson2011-01-12 17:56
Antal inlägg: 2

Gör som många ovan här, har öronmärkt 300 kr i sparande till dottern, sedan är det det som blir kvar på kontot som blir sparande.

klantglenn2011-01-12 18:15
Antal inlägg: 316

håller med ålandspojken.

för övrigt så tycker jag att det är bra att man kan spara över huvud taget när man har a-kassa och att man inte nödvändigtvis behöver leva på existensminimum för att man inte har något arbete.

Tokpet2011-01-12 18:28
Antal inlägg: 97

Den här tråden säger en hel del om och belyser verkligen de stora klasskillnaderna ( läs;ekonomiska orättvisorna ) i Sv i dag.
För egen del som " låginkomstpensionär " / sparande 0:- och 0:- på bankkonto!
För övr håller jag med Ålandspojken - en Sund inställning!
Du kan ingenting ta med dig dit du går ...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?