Spelrum
Giraffen24
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 777

Forumkategorier

Användare Inlägg  
supersaft2011-01-18 15:24
Antal inlägg: 205

Jag klev upp nu.. igår 16.30.. missade skolan båda dagarna. I natt var jag vaken nästan hela natten, när klockan blev .05.30 tänkte jag ta en powernap på 20 min då jag hört att man blir piggare om den är kortare.

Kunde inte somna på soffan (kläderna på, lampan tänd), så begav mig till sängen för att kunna sova en stund. Och vaknade inte förrän nu...

LufsLudde2011-01-18 15:33
Antal inlägg: 295

Verkar som att jag är inte ensam om detta problem. Med andra ord verkar det finnas en stor massa som vill ha hjälp och då brukar det finnas stora pengar att tjäna om man hittar en bra lösning på problemet.

Bara att börja fundera...

En hund skulle jag absolut vilja ha, det vore guld. Fast det gäller ju att ha tid med den övrig tid på dygnet också :/

bluesdigger2011-01-18 15:45
Antal inlägg: 8

Jag såg idag en lampa på Claes Ohlsson som succesivt ökar ljuset strax innan du ska gå upp, fram till att uppnå full effekt på den tiden som du ska gå upp. Jag vaknar ialla fall av fullt ljus i rummet, du kan ju kombinera det med en klockradio.

LufsLudde2011-01-18 15:59
Antal inlägg: 295

Precis en sådan lampa står bredvid min säng, har prövat alla olika ljud som havsbrus och fågelkvitter men det biter icke på mig.

LaCrüll2011-01-18 16:33
Antal inlägg: 43

Min son hade samma problem. Vi testade med en sån där lampa, men det funkade inte. Jag läste att det är lätt att få brist på vitamin D så här års och att det kan göra en trött. Köpte vitamin D som hela familjen tar. Lite piggare kanske. Sonen har flera klockor som ringer - placerade på olika ställen, det har funkat. Han har dessutom börjat träna vilket gör att han sover bättre/ djupare, känner sig mer utsövd. Lycka till.

taxam - Ej medlem längre2011-01-18 16:41
Antal inlägg: 427

Man ska inte snooza, använd den tiden till att sova riktigt i stället och skaffa en annan typ av väckarklock och somna före 24.00

blue_moon2011-01-18 17:00
Antal inlägg: 9713

Du behöver uppenbarligen mer sömn, kanske 9-10 timmar? Försök lägga dig kl 23 och sätt väckaren på 9. Och gå upp direkt, tänd datorn, vaska av dig och brygg morgonkaffe.
Haha en bakmaskin kunde man få för 399 kr förra veckan på Netto, annars kostar en bra maskin en tusenlapp.

Tess 082011-01-18 17:13
Antal inlägg: 18003

Du klarar ju uppenbarligen att stiga upp de gånger du tvingas och har en tid att passa. Så jag tror att du skulle klara detta om du bara ger dig fan på att du ska upp. Kanske gå och lägga dig lite tidigare och sedan bara stiga upp när klockan ringer.
För mig funderar inte snoozen då jag antingen ligger "på aga" eller somnar och sover för djupt sen... Så jag vet att jag inte kan göra det, stiger upp på en gång.
Det är en kort stund man är supertrött!

Lill-IT2011-01-18 17:18
Antal inlägg: 31596

Jag är ingen morgonmänniska, kan lätt snooza i en timme om jag någonsin får chansen.. Det vanliga är att min väckarklocka ringer, jag trycker på snooz sen kommer dottern och hoppar på mig varvid jag finner det angenämare att gå upp än att ligga kvar.
Skaffa barn, hund eller katt är mitt råd.

Bitte - Administratör2011-01-18 17:22
Antal inlägg: 24200

Bara att helt enkelt kliva upp på en gång då klockan ringer,,har man väl kommit upp är man vaken =)

Bitte

eeistan2011-01-18 17:37
Antal inlägg: 1542

Du får skaffa en klocka från teknikmagasinet som lyfter och far iväg så du måste gå upp för att stänga av den;/):

teknikmagasinet.se/d...Cl ock&

numsan2011-01-18 17:38
Antal inlägg: 6327

Såhär:
Varför får du dåligt samvete om du inte går upp när klockan ringer? Är det för att du inte skriver lika effektivt på din uppsats?
Jag tycker att det viktigaste är att du hittar vilka tider på dygnet du själv arbetar mest effektivt. Kanske är det tidigt på morgonen, men högst troligt inte eftersom du verkar obenägen att gå upp då. Kanske mitt på dagen, kanske på kvällen eller kanske till och med på natten.
Det finns ingen anledning att gå upp en viss tid och det inte är så att du har en tid att passa eller att du arbetar bäst på morgonen och förmiddagen.

Det som verkar onödigt dock är väl att både gå och lägga sig tidigt och sova länge på dagen. Då förlorar ju dygnet användbara timmar. Kanske sover du för mycket? Det kan göra att man bli tröttare. Eller så rör du för lite på dig? När man sitter och skriver hela dagarna är det lätt att man inte rör så mycket på sig eller får särskilt mycket frisk luft. Att ha mycket att göra gör en ofta piggare och mer effektiv, så se till att aktivera dig med diverse saker, gärna roliga sådana. Rör på dig och ät bra. Kolla så att du inte har brist på vitaminer eller dylikt om du tycker att du är trött ofta.

Men framförallt! Ha inte ångest över att du inte kommer upp en viss tid för att någon annan (typ samhället) förväntar sig att du ska göra det. Tid är en social konstruktion. Använd lyxen du har av att kunna planera din egen tid och arbeta på det sätt som känns bäst för dig!

Tinna2011-01-18 17:42
Antal inlägg: 20250

www.vackarklocka.se/...d- armband/

En sån vill jag ha.. Men känns lite maffigt att lägga 1500-2000kr för den.. :S

numsan2011-01-18 17:46
Antal inlägg: 6327

Om man vill ha en väckarklocka som väcker en på bästa tid i sömncykeln så kan man betala 59kr (har jag för mig att det var) för "Sleep Cycle" som applikation för iPhone. Antar att det finns för androidtelefoner också. Funkar skitbra och dessutom får man statistik över hur ens sömnmönster ser ut. Lätt som en plätt.

Tinna2011-01-18 17:48
Antal inlägg: 20250

Numsan. Åh, ännu en anledning till att skaffa en sån där ajfåån. :)

eeistan2011-01-18 17:56
Antal inlägg: 1542

Det är nog mer av ett lyxproblem att sova gott i alliansens sverige. Jäkt, stress och småbarn gör att man vaknar av minsta lilla om man nu ens kan somna alt sova en hel natt;/)

TERVE2011-01-18 17:58
Antal inlägg: 23

Håller fyllständigt med Bitte :).

Reispower2011-01-18 18:00
Antal inlägg: 384

Drick massa vatten innan du lägger dig så komme rdu garanterat att gå upp ur sängen! :-)

Reispower2011-01-18 18:01
Antal inlägg: 384

Bara man kommer upp ur sängen och sätter sig upp eller går runt i lägenheten så brukar man känna sig ganska så pigg efter ett tag. :-)

nettan232011-01-18 18:06
Antal inlägg: 4086

Har samma problem, pluggar med nu. Tyvärr funkar det inte med hund heller, för hon väcker mig inte längre, utan ligger och snarkar brevid, idag sov hon till 10.00 :)

Lampan tänkte jag testa men det låter ju inte som den hjälper heller?

Nee det e nog bäst att ställa väckarklockan ännu längre bort!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?