Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 572 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nippertippan | 2011-01-23 12:26 | |
![]() | Men guuu vad hemskt! Det där måste ju bara stoppas! Fruktansvärt att man kan behandla en bebis sådär. Bebisen verkar ju helt stum av rädsla. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-23 13:47 | |
![]() | le-lou,jag hoppas att dom har omhändertagit barnet,och att barnet inte får några men,hon ser påtänd ut kvinnan som gör detta vidriga | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-23 13:51 | |
![]() | detta har ingenting med yoga att göra,barnet reagerar knappast,jag tror redan barnet fått en hjärnskada,det är det vidrigaste jag sett hoppas myndigheter reagerat och satt kvinnan i fängelse | |
| värmeljus | 2011-01-23 14:22 | |
![]() | tvi tvi | |
| becccaaaaa | 2011-01-23 14:29 | |
![]() | alltså det där ser helt sjukt ut... Barnes leder o sånt kaan ju inte vara så starka för att klara av de där rycken som blir av allt det hon gör med bebisen... Dom borde ju typ knäckas elr gå av :S Nej usch... det där va äckligt... | |
| apbur | 2011-01-23 14:55 | |
![]() | Tittar man ordentligt på klippet så ser man att kvinnan är väldigt följsam i sina rörelser, även om det ser otäckt ut. Det gör att det inte blir några whiplash-rörelser som riskerar nacke och andra leder. Hon är skicklig men jag tror att det kräver mycket träning och det är absolut ingen bra idé att träna upp sina färdigheter på ett riktigt barn. Jag håller alltså med om att det ser otäckt ut men jag tror inte barnet kommit till någon skada rent fysiskt. Jag vet inte om barn känner samma skräck som vuxna när de utsätts för den typen av fara. Som när vi exempelvis känner svindel. Någon här tidigare sa att det ser ungefär ut som när apmamman och andra medlemmar i flocken hanterar apungar. Det var ungefär det jag också tänkte när jag såg klippet. Nu har vi ju ett släktskap så människobarnet borde ju tåla ungefär samma behandling som apungen. Om det är till någon nytta är ju svårt att svara på men visst kan man tänka att det är bra att tidigt få träna sina reflexer. Att folk i allmänhet ska ägna sig åt sånt är dock inte önskvärt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-01-23 15:07 | |
![]() | apbur,det är ganska lätt att armar och ben går ur led,tycker du att detta är att visa kärlek?om detta är ett sätt att träna reflexer på är jag kalle ankas moster, detta är barnmisshandel och inget annat | |
| apbur | 2011-01-23 15:18 | |
![]() | Jag tycker inte att det är att visa kärlek när man drar sitt barns lemmar ur led. Huruvida det tränar reflexerna eller inte tror jag inte du är kapabel att svara på. Barnmisshandel är det ju bara om barnet kommer till skada. I just det här fallet är det oklart. | |
| le-lou | 2011-01-23 15:20 | |
![]() | "så människobarnet borde ju tåla ungefär samma behandling som apungen." Skulle ju inte påstå att ett människobarn tål samma behandling som en apunge. Rent motoriskt skiljer det sig mycket åt - redan vid 5 mån ålder klarar en apunge att själv hålla sig fast vid mamman, ett 5 månaders barn gör det inte. Känslan av trygghet som är helt väsentligt för ett så litet barn kan ju knappast finnas av att fara omkring i luften. Man kan undra vad motivet är ? Att träna reflexer hos ett så litet barn? Barn som är så små behöver inte tränas till nåt, det är ju helt makabert- intuitoner och reflexer sitter där det sitter och allt görs instinktivt. Spädbarn planerar inte, de bara är. | |
| farin | 2011-01-23 15:23 | |
![]() | Usch, mår illa! | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2011-01-23 15:24 | |
![]() | jag känner heller inte att jag kan bedöma det här. | |
| le-lou | 2011-01-23 15:28 | |
![]() | jag menar - när man pratar om att apor och människan är lika så är det inte så simpelt som att "Lika" betyder "Lika". Över 80 % av proteinet i apan skiljer sig åt det från det protein människan har och proteinerna är ju ytterst ansvariga för en organisms anatomiska, fysiologiska och beteendemässiga egenskaper. Därför kan inte en hög grad av genetisk likhet inte nödvändigtvis innebära att människor och schimpanser är nära besläktade organismer heller. Går att läsa bla här www.sciencedirect.co...ar chtype=a | |
| le-lou | 2011-01-23 15:29 | |
![]() | (och schimpanser är den apa som sägs ha mest gemensamt med människan). | |
| apbur | 2011-01-23 15:59 | |
![]() | Jag har reagerat på hur vårdslöst en apmamma behandlar sin nyfödda unge. Apungar har också ett stort huvud i förhållande till kroppen och huvudet slänger fram och tillbaka när modern håller apungen i enhandsgrepp. Sen tror jag de allra flesta överdriver (vilket visserligen är bättre än det motsatta) när de är rädda om barnets nacke. Så sköra är inte barnen men människans nacke är känslig för snärtrörelser. Det är den rörelsen som uppkommer när man skakar ett barn fram och tillbaka. Min erfarenhet av spädbarn och mindre barn är att de inte alls verkar vara rädda för att utsättas för svängande rörelser. Jag vet inte hur balanssinnet är utvecklat hos ett litet barn men de verkar mest tycka det är roligt att åka bergochdalbana. Iaf ett barn som har grundtryggheten. De skrattar gott när de får åka flygplan med huvudet före. Något de egentligen borde uppfatta som något mycket farligt. | |
| le-lou | 2011-01-23 16:42 | |
![]() | apungar har mindre hjärna apbur, barnet huvud och hjärna är väldigt mycket känsligare än en apa. Av helt naturliga orsaker - ett människobarn är inte gjort för att klättra i träd / hänga med mamman upp och börna. Åka flygplan gör man med större barn, inte så små som på klippet. | |
| apbur | 2011-01-23 17:12 | |
![]() | Le-lou, vet du att det är så? Det tar ju ett tag innan människans skelett hårdnar vilket gör att små barn inte bryter sig lika lätt. Kraniet är ju också mer flexibelt än på en vuxen individ. Jag menar att en rädsla för att svängas runt och rädsla för höjder verkar komma i högre ålder. Logiskt sett verkar det rimligt då det vore jobbigt om barnet fick sig en skräckupplevelse varje gång det blev buret av modern. Det kanske är först när barnet får fast mark under fötterna som de utvecklar svindelkänslan. | |
| cessely | 2011-01-23 18:07 | |
![]() | Jag håller med om att man blev chockad när man såg klippet - mycket för att jag läste att det var babyyoga innan jag såg det, och hade väll inte direkt tänkt att yogan gick ut på att snurra barnet i olika vinklar upp o ner fram o tillbaka. Jag håller dock också med apbur om att barnet inte ser ut att ta skada...funderar också på hur mycket bebisen uppfattar vid 2 veckor ålder, och om det har positiv eller negativ effekt (antagligen negativ tänker jag eftersom man inte hört om några andra som svänger runt med sina bebisar på det där sättet) människokroppen är ju dessutom förundransvärt fantastisk på att återhämta sig och tål mycket mer än vad man kan tro. Jag tror dock inte att den här "yogan" är att rekommendera... Om ni är nyfikna på bebisar så kolla in den här: svtplay.se/v/2299533...25 4,1,f,-1 | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2011-01-23 18:19 | |
![]() | Om vi nu tänker oss att barnet faktiskt inte skulle ta direkt skada av den högst oortodoxa behandlingen, så ställer jag mig högst frågande till hur stort behov det mänskliga barnet har av rörelserna i sig. Jag är ganska övertygad om att ett fullt friskt barn får precis så mycket stimulans det behöver under sitt första år bara genom att bli buret, matat och vara allmänt delaktigt i ett normalt socialt liv. Ja, under förutsättning att det har en eller flera vårdnadstagare som bryr sig om det och är lyhörda för dess behov, vill säga. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-01-23 18:21 | |
![]() | Småbarn kan lätt dra exempelvis en armbåge ur led genom en sådan där behandling. | |
| SecondChance | 2011-01-23 18:25 | |
![]() | Väldigt många barn idag har kvar reflexrester som ska vara borta tidigt just för att de mestadels HAR blivit burna, suttit i babysitter osv. Ett spädbarn mår bra av att ligga på golvet och kämpa på med att röra sig mer och mer. Det är naturligtvis ingen ursäkt för att kasta omkring med bebisar, men vad gäller reflexer så är det många barn idag som inte naturligt får arbeta bort de som ska bort. | |