Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 620 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| birkan96 | 2011-02-11 21:24 | |
![]() | Alla de som nämns här ovanför har jag läst och gillar dem alla, på sitt sätt. Jag gillar Åke Edwardssons deckarböcker utöver alla de som redan nämnts.. | |
| Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-02-11 22:24 | |
![]() | Flera av de jag gillar är nämnda redan, t ex David Baldacci, Peter Robinson (min nye favvis), Carin Gerhardsen och Roslund & Hellström. Sen har vi ju John Grisham, Simon Kernick och Jo Nesb[danskt ö] som är riktigt bra! (Och som jag inte tror har nämnts.) Har däremot inget till övers för Moström (oerhört naivt skrivna) och Theorin (jobbigt hattig) som ett par förordat :) (Antar att du har läst Milenniumtrilogin?) | |
| Captain76 | 2011-02-11 22:51 | |
![]() | Sjöwall/Wahlöö!!! Tio böcker med undertiteln "Roman om ett brott". Utkom 1965 till 1975 och utgör ett stilbrott även internationellt om man jämför med tidigare typer av deckare. Detta är svenska "gråtråkiga" poliser som löser brott. Olika stil på varje bok egentligen, ingen som är i närheten av dålig, även om mina favoriter är "Roseanna", "Mannen på balkongen" och "Den vedervärdige mannen från Säffle" ("Mannen på taket" hette Bo Widerbergs film på boken). Sjöwall/Wahlöö nådde internationella framgångar och filmatiserades i flera olika länder. Jan Guillou fann enligt honom själv en hel del inspiration i dessa böcker till att skriva sina tio böcker om Hamilton. Samtliga böcker finns inlästa av Torsten Wahlund (min personliga ljudboksfavorit). Han har även läst in flera av Arne Dahls böcker som någon tidigare tipsade om, och som jag också tycker är utomordentligt bra (och som dessutom innehåller några "referenser" till SJöwall/Wahlöö:s böcker). Och sen gäller det att inte dra förhastade slutsatser när man upptäcker att huvudkaraktären är Martin Beck. Detta är originalet innan TV4 saboterade hela karaktärsregistret i böckerna. Märks det att jag är entusiastisk? ;-) //J | |
| Aurora Aurum | 2011-02-13 13:53 | |
![]() | jag håller med icy när det gäller Indridasson, superförfattare inom deckargenren annars om man vill ha lite skräck kan man ju läsa Johan Ajvide Lindqvist som är min absoluta favorit, speciellt om man lyssnar på ljudbok eftersom han läser själv Charlaine Harris som skriver True Blood böckerna, då blandar man lite vampyrer, varulvar och lite annat smått o gott i en slags salig blanding av deckare, chiclit och äventyr Lars Kepler gillar jag, blev förvånad att Hypnotisören var så bra som den var, hade inte tänkt läsa Kepler men fick boken i födelsedagspresen, rekommenderas varmt Inger Jakalas, handlar om en lesbisk kriminalare i Göteborg, snyggt och spännande skrivet Reginald Hill som skriver om Dalziel and Pasco som går som TV-serie, böckerna är bättre så klart :-) Viveca Sten är okej, men ingen höjdarförfattare, alla hennes böcker handlar om Sandhamn, kommer som TV-serie Jason Goodwin skriver historiska deckare, som jag älskar, hans period är Istanbul på 1800-talet, den som löser gåtorna är en frigiven eunuck, rekommenderas varmt Analys av ett mord av Jed Rubenfeld. Analys av ett mord är en intelligent deckare och det är inte speciellt vanligt att få läsa. Jed Rubenfeld har använt sig av Freud och Jungs besök i New York 1909. Han har baserat romanen på verkliga händelser och sedan broderat ut den till en deckare. Jan Mårtenson om man gillar lättlästa deckare med enkla lösningar. Åsa Larsson, gillade Solstorm som film och läst böckerna efter det Ellis Peters som skriver om munken Cadfael i 1100-talets England, väl underbyggda böcker med bra story Jag gillar Mons Kallentoft, som de böckerna rekommenderar jag gärna också Equinox av Michael White, deckare med ockulta inslag Jadeögat av Diane Wei Lang, kinesisk deckare Ovanstående är några av de böcker jag läst de senaste 2 åren Vill ni se mer är det bara att kika in på min blogg joann.se/annika | |
| Aurora Aurum | 2011-02-13 13:55 | |
![]() | Å en annan deckarförfattare som jag gillar är Barbara Nadel som också skriver om Istanbul fast idag, bara älskar hennes turkiska kriminalkomissarie | |
| apajävel | 2011-02-13 14:10 | |
![]() | Jag har precis läst Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie. Den var spännande | |
| martagnu | 2011-02-13 14:39 | |
![]() | Jag gillade Maria Küchens Gamarna mycket. | |
| annakarineli | 2011-02-13 18:45 | |
![]() | Om någon av er läst Nattfåk av Johan Theorin: Har han skrivit fler böcker och är de lika bra? | |
| arnenordberg - Ej medlem längre | 2011-02-13 18:49 | |
![]() | Dolken från Tunis är bra. Wallanderböckerna är bra av Mankell. Peter Robinsons böcker om Alan Banks, Rankins böcker om John Rebus och Siobhan Clarke. Lite tips! | |
| s-80 | 2011-02-13 18:55 | |
![]() | Johan Theorin har även skrivit Skumtimmen och Blodläge | |
| annakarineli | 2011-02-13 19:10 | |
![]() | Ok, jo jag trodde nog det fanns fler, men: är de lika bra? Nattfåk fängslade mig totalt! :) | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2011-02-13 19:54 | |
![]() | Agatha! Leif GW! Håkan Nesser! Och Reginald Hill, du måste läsa om Dalziel och Pascoe, annars är du ingen riktig deckarfantast :) | |
| nystan1 | 2011-02-13 20:21 | |
![]() | s-80 - Skumtimmen tyckte jag också mycket om! Ska ge mig ut efter Blodläge också, tackar för det tipset. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-02-13 20:38 | |
![]() | Jag har personligen lite svårt för deckare, bortsett från några av Nessers böcker som är smått fantastiska, så jag kanske inte är den rätta att tipsa om dem, men har du läst New York-trilogin (Stad av glas, Vålnader, Det låsta rummet) av Paul Auster? Den är egentligen ingen renodlad deckare, men man skulle kanske kunna kalla den en filosofisk thriller? Hur som helst är den rasande bra och verkligen läsvärd, missa inte. | |
| _L8 | 2011-02-13 21:15 | |
![]() | Älskar bra deckare. Gillar man Leif GWs humor som jag, älskar man antihjälten Evert Bäckström. Oslagbar deckarförfattare, tyvärr var den senaste Den döende detektiven en lite besvikelse. Men i övrigt, LÄS dem!!!! Annars är Roslund Hellström fantastiska, böcker som alla borde läsa. Efter att ha läst Edward Finningans upprättelse var jag i chock flera dagar. Den boken fick mig att ändra uppfattning om dödsstraffets vara eller icke vara. Samtliga Roslund Hellström är riktigt bra som även har fokus på samhällsfrågor och inte bara själva brottsfallet. Läs och njut Leif GW och Roslund Hellström!!! | |
| amoma | 2011-02-13 22:30 | |
![]() | För er som gillar det skotska som i böckerna om "Rebus" så finns en liknande och lika bra författare; Julie Parsons, lite udda svärta men mkt bra. Förvånad att ingen tipsat om Connelys böcker men det kanske inte ska vara så amerikanskt, lättläst tidsfördriv tycker jag. Underhållande. | |
| Miss_jk | 2011-04-16 10:40 | |
![]() | Har nu lyssnat på följande: Carin Gerhardsen's serie om Hammarbypolisen Roslund & Hellström's serie om Ewert Grens Jo Nesbö's serie om Harry Hole Alla dessa var mycket bra! Tack snälla för tipsen. Nästa serie att lyssna på blir Dan Buthler & Dag Öhrlund's serie om Jacob Colt. Fortsätt gärna med era tips om ni kommer på något. | |
| kajix | 2011-04-16 10:58 | |
![]() | Dödsdomen av Val McDermid. | |
| apajävel | 2011-04-16 19:23 | |
![]() | Tio små negerpojkar av Agatha Christie. Den är helt fantastisk! | |
| Gunilla _ | 2012-07-14 11:49 | |
![]() | Lee Child som skriver om lodisen och fd militärpolisen Jack Reacher. Vacker prosa, spännande (om än ofta osannolika :p) intriger. Ann Rosman. | |