Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 19 187 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ektis - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:42 | |
![]() | jag tycker är så i många fall, att tjejer vill trycka ner andra tjejer för att själva känna sig bättre. tror att det i de allra flesta fall handlar om avundsjuka och egen osäkerhet. fast jag tycker även att det finns tjejer/kvinnor som är bra på att peppa varandra, som tur är. beror lite på var man är osv, men det kommer alltid finnas människor som försöker göra sig större genom att vara taskiga mot andra. lite tragiskt. | |
| Lystnaden - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:45 | |
![]() | Jag håller med Apbur. Min erfarenhet är att ett arbetslag bestående av både män och kvinnor blir mer harmonisk. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:47 | |
![]() | Min fasta åsikt är att världen (iaf väst-) hade varit lite mer jämnställd om inte kvinnor förstörde för varandra. Vi män är väldigt bra på att hålla varandra om ryggen och rekommendera varandra till exempel ett bra jobb för att vi tror att han skulle kunna utföra det på ett bra sätt. Kvinnor däremot tänker lite mer att de vill ha det där jobbet själva och kan de inte få det "ska ingen annan få det heller". | |
| litenstor | 2011-02-20 15:47 | |
![]() | Jag tror att kvinnor känner sig lite hotade av andra kvinnor. Därför vill man hävda sig och trycka ner andra. Jag tror att det gäller män också men jag har aldrig jobbat på en mansdominerad arbetsplats. | |
| CallmeIngrid - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:48 | |
![]() | -jo men varför är det då så? Det är ju pga. att kvinnor alltid diskriminerats i förhållande till män. Det är inte fair att lägga allt på kvinnorna. | |
| Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:48 | |
![]() | Är du inte lite väl generaliserande nu Hoodman? Eller iofs - jag har ofta undrat om jag inte borde vara man egentligen :p | |
| Dyslekso | 2011-02-20 15:51 | |
![]() | Det är öht oklart om det är som TS påstår, och särskilt att det skulle vara vanligare än i grupper med män. Någon som tror att mobbning på arbetsplatser med bara män är ovanligt? ;) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:52 | |
![]() | Håller med dig CallmeIngrid. Det är ganska tröttsamt att höra att man "skyller på männen" bara för att man påpekar att kvinnor alltid haft en underordnad ställning i samhället och därför oftast måste kämpa mer för att klättra uppåt. Det handlar, som du säger, om strukturer och inte individer. Också lite trist med kommentarer som anspelar på att allt kvinnor behöver är män och att om två kvinnor bråkar, då bara MÅSTE det handla om en man. Visst är vi alla biologiska varelser men herregud, det betyder inte att exakt allt vi gör går ut på att bli befruktade, då hade man liksom legat på gatan med benen i vädret istället för att skriva om samhällsstrukturer i ett scrabble-forum. Håhå. Jag är alldeles för bakis för detta. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:53 | |
![]() | Om kvinnor nu känner sånt hat mot alla andra kvinnor förstår jag inte riktigt hur de klarar av att organisera mobbning... | |
| Dyslekso | 2011-02-20 15:56 | |
![]() | Tillfälliga allianser som löses upp så fort som tuppen kommer in i bilden, Larvbrud. ;) | |
| CallmeIngrid - Ej medlem längre | 2011-02-20 15:57 | |
![]() | Crooked rain - t a c k. Äntligen en upplyst människa. | |
| Zophia | 2011-02-20 16:04 | |
![]() | Herregud, tycker ni så här på riktigt? Fan så obehagligt. Trodde att den här stenålderssynen försvann på nittiotalet, men jag har kanske haft tur i mitt umgänge? När jag blev mobbad blev jag det uteslutande av män. Svaga människor gör svaga saker. Det är inte könsbundet. Om det är vanligare hos kvinnor (vilket jag inte har märkt) kanske man ska fråga sig varför det är så istället för att sprida fördomar? Varför blir folk mobbare öht? | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-02-20 16:19 | |
![]() | 2011-02-20 16:04 Äntligen ett vettigt inlägg. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-02-20 16:22 | |
![]() | Mobbning känns mer manligt just för att det kräver teamwork. Tjejer kan möjligen mobba två mot en. Tänk er fem mot en. För att det ska funka måste en vara ungefär som Bea Smith i kvinnofängelset och ha järngrepp om de andra. | |
| CallmeIngrid - Ej medlem längre | 2011-02-20 16:23 | |
![]() | Herregud, jag visste inte att det var så kontroversiellt att fastslå att dagens samhälle är ojämställt. Haha. | |
| apbur | 2011-02-20 16:24 | |
![]() | Det kan ju vara så att kvinnor gärna knyter starka band till ett fåtal personer medan män inte anser att det här med intima relationer är så viktigt. Därför har män lättare att samarbeta sinsemellan i större grupper. För kvinnor kanske det går bättre att samarbeta om gruppen bara består av ett fåtal individer som alla kan knyta nära band till varandra. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-02-20 16:28 | |
![]() | Avundsjuka kanske | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2011-02-20 17:12 | |
![]() | Jag har arbetat på arbetsplatser som har varit kvinno- respektive mansdominerade. Min erfarenhet är att män inte har samma behov som kvinnor att vid konflikter "prata av sig/dela sina känslor/ sin uppfattning om vad som hänt med andra män. Medan kvinnor gärna och ofta gör det vilket i sin tur ofta sorgligt nog resulterar i "grupperingar" på arbetsplatsen. Vid konflikter med män har jag upplevt att det är lättare att konfrontera, vara förbannad en stund, argumentera/diskutera "rakt på sak" vilket har gjort att det som eventuellt var eller kunde blivit ett problem, kortvarigt eller långvarigt ändå relativt snabbt och lätt löst sig samt att stämningen efter att det hela är överspelat har varit god och kamratlig. Vid liknande situationer med kvinnor däremot (och ja, naturligtvis mina personliga erfarenheter här också) går det inte att vara lika rättfram, helst ska en eller flera "lägga sig i och delta" för att "lättare" kunna på ett "rättvist" sätt lösa det eventuella problemet. Säger man vad man tycker rakt på så är man "okänslig, brutal, hänsynslös, okänslig för andras känsloliv". Och då handlar diskussionen tex om att jag lugnt och sansat har ifrågasatt varför person X alltid är som bortblåst varje gång det ska samlas ihop bäcken och urinpåsar som ska tömmas... (detta var när jag arbetade som USKA) En helt befogad fråga då det var så varje dag. Det här blev en historia utan dess like, det slutade med att jag mer eller mindre blev ombedd att inte tilltala henne mer överhuvudtaget då hon kände sig kränkt och påhoppad (av min enkla fråga). Nope, kvinnor är ett knepigt komplicerat släkte och bör inte få sammanföras i allt för stora grupper enligt mig, dom fixar det inte utan att det till slut blir tjafs och komplikationer(som oftast iaf). | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-02-20 17:20 | |
![]() | CallmeIngrid 2011-02-20 15:26 Antal inlägg: 18 Nulltj: är du seriös? Slå upp Vouge eller Cosmopolitan och bläddra i den en sund, till att börja med. Ja, jag är seriös. För det är inte män som ligger bakom Vouge eller Cosmopolitan. Ergo, vi sätter pressen på oss själva, och det kan vi inte skylla på män. Ja, samhället är ojämlikt, men det blir inte mer jämlikt för att kvinnor gör sig till förtryckta offer istället för att lägga energin på att ta oss dit vi vill. Man kan inte gnälla och tjata till sig jämlikhet, hur gärna man än skulle vilja. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-02-20 17:22 | |
![]() | CallmeIngrid 2011-02-20 15:57 Antal inlägg: 18 Crooked rain - t a c k. Äntligen en upplyst människa. Är man då per definition inte upplyst om man inte håller med dig? | |