Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 18 572 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-03-09 21:33 | |
![]() | Asså nu sa ju Pagrotsky nej men han är det absolut bästa alternativet för (S). Nytänkande, karismatisk, kompetent, erfaren. Så himla bra. Reinfeldt har ju vunnit på att han är så himla lugn och okarismatisk, och nu känns det som att sossarna försöker ta efter det, men det är bara feeel väg. Det behövs ett alternativ till Reinfeldt. Nån här skrev att det inte spelar någon roll vem de väljer som ledare, och jag kan inte hålla med mindre om det. Nu är inte jag sosse men jag tror absolut att ledarvalet kommer make it or break it för dem. Politiken är en lite otydligare version av moderaternas (roligt att folk verkar tro att det är så HIMLA stor skillnad mellan S och M), nu behöver de någon som kan sälja den. | |
| Profezzorn | 2011-03-10 01:19 | |
![]() | Jag förstår inte argumentet att alla ska ha det lika bra...vi är ju inte lika från början, ingen är lik någon annan och tur är väl det? Om man jobbar mer än andra för att uppnå mer, ska man då ha det lika bra/dåligt som någon som inte jobbar eller inte sköter sig? Om S får makten igen ska jag utnyttja systemet så mycket som möjligt, den saken står fast :) | |
| jamendååå | 2011-03-10 07:02 | |
![]() | Sybaritas: Älskar uttrycket socialfacism, så sant, så sant, same shit diffetent color. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-03-10 07:11 | |
![]() | jag håller med profezzorn. jobbar man mera, tillför mera ska man ha mera och det är ingens rätt att påstå att jag ska ha mindre än jag har eller att en arbetsskygg odriven bekväm typ som mest sitter och påpekar att "facket säger" ska ha samma peng ut som jag. alla utan de som arbetar med människan och vår hälsa borde ha ackord, provision, prestationsbaserad lön. | |
| russinbulles | 2011-03-10 08:06 | |
![]() | Profezzorn och Silverbjälke: Ni har rätt!! Det är klart att den långt gångne cancersjuke borde jobba HÅRT, gärna på ackord, istället för att koncentrera sina krafter på att försöka bli frisk igen. Och nu när han/hon inte gör det så ska han/hon naturligtvis bara ha en bråkdel av de inkomster han/hon hade innan han/hon fick den antagligen självförvållade sjukdomen. Han/hon är ju bara slö........ | |
| le-lou | 2011-03-10 08:48 | |
![]() | nej han är inte slö. och det är inte hans/hennes fel att denna blev sjuk. Men det är väl inte heller nån annans fel eller? | |
| wildman | 2011-03-10 09:04 | |
![]() | Om vi nu ska dra in övervinster på elbolag så är det ju inte så att några regler ändrats till förmån för elbolagen nu, utan dom reglerna sattes redan för mer än 15 år sen. Så om sossarna hade något att invända mot just det så har dom haft all chans i världen. Sen tror jag faktiskt inte att varken sossar eller nuvarande regering förutsåg att det skulle spåra ut, så nu tror jag faktiskt att det finns en politisk vilja att göra något åt det, för det är ju inget som bidrar till en positiv röstkassa direkt. | |
| kompiskarin | 2011-03-10 09:28 | |
![]() | Profezzorn, Varför vänta med att utnyttja systemet tills efter ett regimskifte. Om du vill fuska så är det fritt fram att starta ett företag och anställa "fas3are". 5000 spänn i månaden per långtidsarbetslös och minimala krav på en vettig sysselsättning. Kontrollen är minst sagt bristfällig, så ta bara för dig. Regeringen har fantastisk tilltro till företagarnas ärlighet. Det är de vanliga arbetstagarna som måste hållas kort så att de inte fuskar.... | |
| Profezzorn | 2011-03-10 11:48 | |
![]() | @russinbulles: Hallå, klart man ska ha ersättning om man är svårt sjuk, och så är det ju och har varit så långt jag kan minnas oavsett vem som har makten. Och då rör det sig mest om vårdkostnader. Jag har själv varit svårt sjuk en gång i tiden och ändå jobbat deltid, vilket var en bra terapi i sig. @kompiskarin: Jag är nöjd med nuvarande regim, och dessutom har jag aldrig sagt att jag har för avsikt att fuska med något, utan utnyttja systemet, det är stor skillnad. Och då inte ens enstaka människor. Jag kan hålla med om idén dock och det sista stämmer absolut... | |
| russinbulles | 2011-03-10 13:57 | |
![]() | le-lou: ska den cancersjuka kunna leva på sjukpengen och slippa ställa sig till arbetsmarknadens förfogande? profezzorn: jag ifrågasätter inte att man ska arbeta om man kan det jag ifrågasätter är: att sjuka ska ha så mycket lägre ersättning än vi som jobbar att man tvingar ut svårt sjuka människor i jobbsökande när de i lugn och ro borde få koncentrera sig på sin sjukdom att detta sker för att alliansen kallt räknar med att de får få röster ur ersättningsberoende grupper i alla fall, vilket jag tycker är oerhört cyniskt | |
| le-lou | 2011-03-10 14:02 | |
![]() | men förklara istället hur många som är dödssjuka i cancer som tvingas stå till arbetsmarknadens förfogande ? Det är irriterande att du skriver som att var och varannan som ligger inför döden tvingas arbeta - eftersom det är fel. Det finns folk med cancer som jobbar ja. All cancer är inte dödlig och alla människor VILL inte sitta hemma och fundera, utan väljer att jobba under behandling tex. Jag känner flera som gjort så. | |
| le-lou | 2011-03-10 14:07 | |
![]() | du har en tendens att överdriva kraftigt russinbulles och det ger en tämligen onyanserad diskussion minst sagt. Redogör för sanningen istället, för sanningen är att det har skett misstag när det gäller sjukpenningen, reglerna har varit på tok för snäva och det har skett förrut och kommer att ske igen men om nån på allvar tror att det är verkligen tänkt att folk som ligger inför döden ska arbeta så får ni ju seriöst tänka om. Kanske värt att fundera på om en sjukdom gör dig automatiskt sängliggande eller oförmögen att gå till jobbet, bara för att du får en diagnos. En del blir sängliggande av sin diabetes medan en person med cancer går till jobbet som vanligt och mår bra av det. Det är liksom inte svart eller vitt det här, tro mig. | |
| le-lou | 2011-03-10 14:11 | |
![]() | Varför är det ingen som ifrågasätter föräldrapenningen? Den bestäms på samma grunder som sjukpenningen - efter din inkomst. Ska jag behöva ge mig ut och jobba för att jag får barn eller om barnen blir sjuka och inte har råd att leva på enbart föräldrapenningen? Det är ju samma sak, men debatten handlar alltid om de långtidssjukskrivna - som i ärlighetens namn är en väldigt liten del av befolkningen. | |
| russinbulles | 2011-03-10 14:12 | |
![]() | Le-lou: När det är som du beskriver här ovan är det väl inget fel, tvärtom, gå tjänar det ett syfte..... Det jag vänder mej emot är att du och din allians TVINGAR och har TVINGAT ut dödssjuka människor på arbetsmarknaden för att de blivit utförsäkrade hos försäkringskassan och TVINGADE att söka jobb hos arbetsförmedlingen och därmed tvingat dem använda krafterna de har till att tjafsa med med myndigheter och oroa sig för sin försörjning. Hur du än nu vrider till detta så borde det väl vara så att dessa människor ska ha trygghet i grunden och kunna koncentrera sig på sjukdomen..... | |
| le-lou | 2011-03-10 14:14 | |
![]() | ok, om jag säger att DIN röda regering har gjort samma sak - TVINGAT ut dödssjuka människor på arbetsmarknaden? Vad säger du då? Att misstag sker men det är inte tänkt att vara så? | |
| le-lou | 2011-03-10 14:16 | |
![]() | eller säger du att det är en lögn? för i så fall är du tämligen oupplyst. Du bör också kolla upp vem som utformade den här försäkringen som den ser ut i dag , det var inte alliansen - utan din kära röda regering. Alliansen genomförde den då det var de som vann valet då. | |
| le-lou | 2011-03-10 14:27 | |
![]() | som exempel : så här ville de rödgröna ha det : "Senast efter tre månader ska den sjukskrivne ha rätt till en individuell plan som utformas av Försäkringskassan tillsammans med arbetsgivaren och den enskilde. Planen ska innehålla de insatser som krävs, vem som ansvarar för att insatserna utförs samt inom vilken tidsram de ska vara påbörjade. Vi vill se över krav och incitament riktade mot Försäkringskassan och ansvariga myndigheter för att den enskilda ska få de insatser de har rätt til" www.dn.se/debatt/sa-...le t-i-host Så här är det idag: När du har varit sjukskriven en tid ska Försäkringskassan ta reda på om din arbetsgivare kan erbjuda dig en permanent omplacering till ett annat arbete som du klarar av trots din sjukdom. www.forsakringskassa...f0 cef1eb25 Vad är skillnaden? Förutom att S använder ord som "tidsram" när det handlar om deras egen politik, medan de glatt benämner samma sak som ´"stupstock" när det handlar om Alliansen. | |
| russinbulles | 2011-03-10 14:43 | |
![]() | Le-lou: Det spelar ingen roll vilka som slår på de svaga, skit är skit. Men jag försvarar inte slåendet som du gör genom att urskulda alliansens införande av dessa regler som ett misstag. Du menar ju att folk ska stå ut för alliansen har gjort ett misstag tydligen?!? Jag hoppas du slipper bli cancersjuk framöver så du slipper uppleva det system du försvarar. Och misstag? Alliansen har haft ett bra tag på sig att rätta till detta nu men skiter i det, då kallas det inte misstag längre utan cynism snarare..... | |
| russinbulles | 2011-03-10 14:45 | |
![]() | O här har man snackat om ögongodis..... Juholt Östros De e nästan så man lär gå på muggen..... | |
| pichipichi - Ej medlem längre | 2011-03-10 14:45 | |
![]() | Hm...det är ju lätt för oss friska och med egen inkomst att sitta här och tycka till om systemet som drabbar dom som är sjuka. * Vad spelar det för roll HUR MÅNGA av dom sjuka har drabbats av för snäva regler? Redan några (i ett humant samhälle) borde vara några för mycket. * Nog har jag fått den uppfattningen att just denna regering har skapat ett (kanske fler? jag kan i ärlighetens namn inte påstå att jag skulle vara såå väldigt insatt i frågorna kring sjukreglerna, men dock) rejält moment 22 för dom sjuka, i och med att många är för sjuka för att arbeta, men kickas ut från sjukförsäkringssystemet. I min föreställningsvärld låter sådant helt galet. Och sjukpenningen kan inte jämföras med föräldrarpenningen tycker jag. | |