Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 576 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 09:42 | |
![]() | "Jag tycker att det beror på hur det ser ut runtomkring där katten bor. Om det är en massa lägenhet och trafik, så håll katten inne. Om det finns natur och landskap, låt den gå ut." Mm, eller: Om det är lägenhet och en massa trafik, skaffa inte katt alls, alternativt flytta till en naturnära plats om det är viktigt för dig. En katt är ett självständigt liv med självständiga behov, inte en handväska. | |
| apbur | 2011-03-22 09:50 | |
![]() | Det finns ju vissa hundraser som har stort behov av att få ströva runt på egen hand. Det brukar man lägga fram som en varning eftersom de gärna smiter. Kanske man istället borde se det som djurplågeri att ha den rasen som man brukar ha hundar. Det är väldigt stor skillnad mellan olika katter också. Raskatter binder generellt sett starkare band till människorna i huset. Man har avlat på sociala egenskaper. Bondkatter som avlat fram sig själva har helt andra behov. Det viktigaste för mina cornish rex är en bra relation med mig. Att få vistas ute är sekundärt för dem. Medan det kan vara primärt för en bondkatt som inte finner så stort nöje i sin matte eller husse. Man skaffar ju främst djur för sina egna behov. Går ju knappast att komma ifrån att det är egoistiskt. Huvudsaken är väl att inte djuren far illa och så länge de inte vet om att de far illa eller upplever att de far illa så tycker inte jag heller att de faktiskt far illa. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 09:54 | |
![]() | Ja, jag har glömt bort att påpeka att jag bara har erfarenhet av bondkatter som kommer in i farstun med barr i pälsen. Mer aristokratiska katter är väl kanske nöjda stugsittare precis som sina hussar. :) | |
| slånbär | 2011-03-22 10:04 | |
![]() | Ingen i tråden verkar ta upp det faktum att det finns ett ägaransvar rent lagligt som gör att du som ägare faktiskt är ansvarig för vad din katt gör när den vandrar omkring i ditt bostadsområde. Ingen verkar bry sig ett dugg om att visa hänsyn till sina grannar i det höär fallet. Är det verkligen ok för er med utekatt att dom går och skiter i grannarnas trädgårdar, ligger i deras trädgårdsmöbler och ta sig in genom öppna fönster hos folk som kanske är allergiska. Respektlöst och i allra högsta grad oansvarigt. Vill ni ha utekatt-flytta ut på landet då så dom inte stör andra åtminstone-sedan att ni inte bryr er om alla faror som ett uteliv innebär för er katt även på landet är ju er sak. jag skulle då aldrig utsätta en katt för det precis på samma sätt som jag inte släpper ut mina hundar hur som helst. | |
| le-lou | 2011-03-22 10:07 | |
![]() | på tal om kattkompisar.... det är faktiskt ganska onaturligt för katter att tvingas vara inpå varandra 24/7. Det stressar dem och förekommer inte alls i naturen förutom då goda omständigheter så som tillgång på mat "tvingar" ihop dem. Dock sker ju detta ute i friheten där de är medvetna om den fria omvärlden. I lägenheten är de obönhörligen fast för evigt och tvingas lära sig leva med rastlösheten och otryggheten, ju mindre lägenhet desto värre om de är två. I princip alla innekatter som jag har sett (inklusive mina egna), som varit "nöja med innelivet" har faktiskt varit relativt dåsiga och keliga.. spinner mycket. Man kan lätt tro att de mår tiptop men i själva verket anpassar de sig bara till den pressade situation de är i. Apati skulle jag kalla det, om än "vänlig"/kelig sådan, katter älskar ju människor så vad är deras alternativ.. Antingen ligga och trycka i ett hörn eller anpassa sig. Det betyder ju inte att det är bra. Att en katt är anpassningsbar betyder ju inte att den inte lider. Jag säger inte att det är så i precis ALLA fall, men i de fall jag själv sett är det så uppenbart. De blir liksom apatiska. Leker förstrött med samma lilla boll timme ut och timme in.Sover. Stirrar rakt ut. Äter av ren tristess, så att ägaren måste mäta upp ett visst antal dl mat för att de inte ska typ dö av övervikt. (Eftersom de rör sig så himla lite). Och på tal om raskatter så var det ett konstigt argument att bara för att de är avlade mer på sociala egenskaper så skulle det innebära att de inte mår bra av utegång. Vi som har/haft raskatter vet ju vad det handlar om i grund och botten - vi vill helt enkelt nte ha våra dyrbara djur springande ute. Gud vad folk förmänskligar sina katter, oavsett ras säger jag bara.. | |
| le-lou | 2011-03-22 10:08 | |
![]() | slånbär - och ingenstans har jag uppmuntrat lösgång av katter i bostadsområden. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 10:13 | |
![]() | Nej, slånbär, vi är fullt upptagna med att fokusera på ägaransvaret gentemot djuren. När skall det lagstiftas kring det? Din inställning verkar vara väldigt människocentrerad. | |
| apbur | 2011-03-22 10:18 | |
![]() | Jag har inte sagt att raskatter mår dåligt av att vara ute, jag har sagt att det inte verkar vara första prioritet för dem. Mina katter stressas inte av varandra. Cornish rex uppskattar sällskap. Mina visar heller inga tecken på apati eller är dåsiga. De är högt och lågt och följer efter mig vart jag än går. Sitter på badkarskanten när jag badar. Sover när jag inte är hemma. För övrigt sover katter största delen av dygnet. Även utekatter. Hur ska en katt ströva fritt om den inte får gå lös? | |
| smulgubbe | 2011-03-22 10:50 | |
![]() | Jag har 2 katter som är utekatter. Men båda var innekatter från början. Min dotter tog sig an 2 kattungar ( hon skulle bara ha en ,men de skulle avlida den andra så hon tog båda) . Det var väl också tänkt att de skulle ha sällskap av varandra. Men det visade sig att den ena, Drutten, inte passade som innekatt. Då tog vi hand om den och han blev utekatt. Det tog nån vecka innan han våga gå ut, och det gjorde han till slut för att jag var ute i trädgården och han blev nyfiken och kom till mig, sen har han varit ute. Nisse kom till oss för 4 år sen när dottern skulle flytta. Han gick ut nästan med en gång. Hade honom i koppel först så han bekanta sig med uteluften.=) Han gör fortfarande helst sina behov inne på kattlådan. Han ligger också mycket inne, men gillar att han kan gå ut om han vill. Jag tror nog inte det gick någon nöd på honom som innekatt. Båda katter är inne på natten för jag vill veta var jag har dom, och jag har nog ganska bra koll på dom på dagen med. | |
| smulgubbe | 2011-03-22 10:52 | |
![]() | Kontentan av det hela skulle vara att jag tror att en del katter trivs som innekatter och en del mår bättre av att kunna gå ut om de vill. | |
| slånbär | 2011-03-22 10:57 | |
![]() | Sylvia-det finns ingen som kan säga att innekatter lider precis som ingen kan säga att utekatter mår bättre av det. Allt ligger i vårt antagande att det ena är bättre än det andra utifrån vad vi anser ligga i kattens natur. På precis samma sätt kan man resonera kring hundar men i vårt samhälle så är inte det naturligt att hundar springer fritt ute som det är i många länder. Det handlar självklart även om ett ägaransvar gentemot sin omgivning. Om det inte var viktigt varför förs en debatt om vilka hundraser som bör och inte bör tillåtas utifrån ett mänskligt perspektiv? Så länge våra innekatter har en bra miljö med stimulans, möjlighet att komma ut på tex balkong,rastgård eller koppel, klätterställningar, kärlek aktivitet m.m så kan man ju inte säga att dom lider mer än våra utekatter som riskerar att bli skadade i slagsmål, överkörda, skadade av andra djur eller människor, fastna nånstans, frysa ihjäl, eller helt enkelt bara flytta hem till nån annan. Vilket verkar mest riskabelt och hälsosamt? Katten är domesticerad precis som hunden och i vårt samhälle så är en viktig del av djurägandet även ansvaret gentemot vår omgivning. Det är inte rätt att ha en ilsken vakthund som står och tokskäller på alla som går förbi och som riskerar att skada folk och andra djur, vi ska heller inte låta våra katter förstöra för grannarna och skita i barnens sandlådor-som faktiskt är rent hälsovådligt för barnen. Det viktiga är väl att man ser till att ens katt har det bra , trivs och är trygg. Varför skaffar man annars katt? Bara för att den ska kunna springa fritt för att det ligger i dess natur? Kolla vad dom tycker på alla våra katthem runt omkring i landet? Vilda katter skjuts av hela tiden i kommunerna pga av att dom inte har nån som tar hand om dom. Kan både bero på att dom har blivit utslängda men även på att dom helt enkelt har dragit och valt att leva fritt. | |
| peawan | 2011-03-22 11:03 | |
![]() | apbur: jag har också crexar! :D allmänt: Det är så himla lustigt att alla argument kring fakta viftas bort med "vi VET inte om de verkligen trivs inne" typ. Nähä. VET ni verkligen om de trivs ute 100 % av tiden? Kan utekatter kommunicera sina åsikter tydligare än innekatter kan? Eller utgår ni från era egna tankar kring hur NI (som är människor?) skulle uppleva saken. Eller ni kanske har gått extensiva kurser i kattkommunikation? Tankeläsning? Ursäkta den uppenbara irritationen, men argumentet att vi inte vet hur katterna upplever saker går ju faktiskt åt båda håll. Jag har haft huskatter innan och skulle ha det igen om det inte fanns allergi i familjen. Det handlar definitivt inte om en kostnadsfråga för inköp, utan om kattens EGNA VÄRDE som en individ. Att man vill ha just den katten välmående, för att man tycker oerhört mycket om den. Det känns som att ni stämplar raskattägare som någon sorts rasbiologer a´la "huskatter är inte lika värda". Ytterst otrevligt... Gällande flockbeteende. Förklara gärna för mig varför de vilda katterna i och kring våra tätorter bor i kolonier, om det nu är så onaturligt. De lever ju i högsta grad fritt och kan göra exakt som de vill. Eller? Vad gäller landet vs tätort. Någon annan än jag som sett statistiken som säger att det finns ca 100 000 katter utan hem i Sverige? Om vi tar bort alla potentiella hem som inte ligger isolerade på landet utan större bilvägar kring, hur många fler "blir över" då? Och varför finns det så många katter utan hem? Kan det ha att göra med att okastrerade utekatter träffar varandra och får små bebisar - ibland födda utanför kattmammans människobebodda hem. Och vips finns de där. Katterna, som ska flytta till isolerade gårdar på landet utan större bilvägar. Där minoriteten av Sveriges befolkning bor. my, my... logiken är fantastisk. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-03-22 11:09 | |
![]() | Den enda logik som är fantastisk är din. Ingen här har påstått att katter bör vara ute hela tiden, bara att de skall ha möjlighet att leva i enlighet med sina behov. Skaffa glasögon. | |
| peawan | 2011-03-22 11:09 | |
![]() | haha, gör det själv! | |
| peawan | 2011-03-22 11:18 | |
![]() | "Det viktiga är väl att man ser till att ens katt har det bra , trivs och är trygg. Varför skaffar man annars katt? Bara för att den ska kunna springa fritt för att det ligger i dess natur?" Word! Sylvia: Ingen här påstår att katter ska leva utan stimulans! Det finns massor av sätt att stimulera sina katter även om man inte låter dem vara ute fritt. Som jag sagt tidigare tycker jag att rastgård/innätad uteplats eller balkong/promenader i koppel är en jättebra sak för katter. Där får de frisk luft, kan jaga insekter, sola, hänga i buskarna och spana osv. Utan att riskera liv och lem. | |
| le-lou | 2011-03-22 11:43 | |
![]() | peawan, menar du på fullaste allvar att du anser katt vara ett flockdjur? Och menar du på allvar att du - efter vad jag förmodar läst på rena fakta om djuret katt -anser att en katt inte har behov av utegång? Tror du att en fågel i bur mår bättre än en fågel som flyger fritt, gäller samma argument där - hur VET vi det egentligen? Fågeln kan ju inte prata. Bra där. Bara för att ett djur inte kan prata med oss så ger det oss människan i alla lägen makten att placera djuret i vilken miljö som helst då. Kanon. Förvildade katter lever inte i flock, de lever i lösa familjer. De jagar heller inte i flock, de jagar helt ensamma. Där har du förklaring. | |
| le-lou | 2011-03-22 11:44 | |
![]() | Och varför det finns så många katter utan hem? För att djurägare inte tar ansvar för sina katter, det har inget med frågan om innekatt eller utekatt att göra. Det skulle inte bli så förbannat mycket katter som far illa och blir utan hem, om folk kunde ta ansvar för sina djur, och faktiskt skaffa djur när de bor för djurhållning. | |
| le-lou | 2011-03-22 11:48 | |
![]() | Att ett djur är sällskapligt har inget att göra med om det är ett flockdjur eller inte. Läs vad kattpsykologen svarar. www.kuriren.nu/nyhet...id =4338174 | |
| Gautama | 2011-03-22 12:07 | |
![]() | Jag anser att en katt ska få vara ute, det ligger i deras natur enligt mig. Visst det lurar faror för dem ute men även om de får ett kortare liv så är det ett mer innehållsrikt. Jag har en katt som från början var en hittekatt. Han har troligtvis bott ute under ett år har jag förstått efter efterforskningar. De första åren hos mig var han ute jättemycket förutom om det var för kallt och mycket snö. Nu när våren tittat fram så har jag försökt att locka honom att gå ut igen men han tvärvägrar. Någon som vet vad det kan bero på? | |
| peawan | 2011-03-22 12:26 | |
![]() | Nej, jag anser på fullaste allvar att man inte kan hänvisa till vad som är "naturligt" när ingenting annat i samhället vi lever i är naturligt för tamkatten! Det finns inte små katter naturligt i Sverige. Därav blir uteliv eller inneliv, tama katter och förvildade katter alla drabbade av den onaturlighet vi skapat. På ett eller annat sätt. Återigen verkar din diskussion inte handla om katter, utan om djurhållning i allmänhet. Vilket är helt okej, men inte tar upp kärnfrågan om varför just katter ska anses stå utanför de begränsningar vi satt upp för alla våra tama djur. Bruksdjur som sällskapsdjur. Ansvaret vill jag också åt! Men du kan inte hävda på fullaste allvar att innekatterna är de som får merparten av alla hoppsankullar som finns där ute? Bara här i tråden ser vi exempel på människor som tycker att hållande av okastrerade katter inomhus är plågeri. Med andra ord släpps de ut till revirbråk, parningsrelaterade bråk och för att para sig med första bästa villiga. Ibland drar dessa okastrerade katter också ut på friarstråk och är borta flera dagar. Var är tillsynen som vi behöver för att veta att vårt djur har det bra i de fallen? Hur kan vi veta att utekatterna har det bra all den tid de är ute, vare sig det är lång tid eller kort tid om dagen? Det enda sättet vi faktiskt kan vara säkra på det är ju om vi är där ute med dem och det är något jag verkligen skulle vilja att det hände oftare. Jag säger inte (och har aldrig sagt) att det gäller ALLA utekattsägare. Men jag hävdar med bestämdhet att merparten av oplanerade kullar hamnar hos utekattsägare, liksom de flesta skadade katter, vare sig de skadats av andra djur, människor eller maskiner. Den biten kan varje veterinär intyga om. Och om du läser mina inlägg en gång till ser du att jag inte på något sätt motsäger dig när det gäller katters utevistelse. Jag vill bara se att den sker under ansvar, som för alla andra djur. | |