Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 721

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pichipichi - Ej medlem längre2011-03-26 20:12
Antal inlägg: 1188

"...ständigt dåligt samvete för att vara man...."

OM du säger det där på allvar, då skulle jag vilja veta mer. Har du lust och utveckla det där?

Herr Banan - Ej medlem längre2011-03-26 20:16
Antal inlägg: 746

"Dunkelt sagt dunkelt tänkt" är ett talesätt...

Maradona19862011-03-26 20:17
Antal inlägg: 1801

Meningslös debatt i ett land som Sverige.

Själv bor jag i Ryssland. Ett land där andra världskriget tog livet av ca 20 miljoner män. Ett land där alkoholism och rökning m m har inneburit att den förväntade livslängden för män är 57 år idag. Ett land där traditionella könsroller lever vidare, d v s att mannen ska vara stark och kvinnan vacker, men detta kraschar fullständigt i ett samhälle där männen är generellt värdelösa. Kvinnorna är starka och styr landet medan männens självförtroende är i botten. Alla ryska män som är någorlunda nyktra och någorlunda öppna för en jämställd relation är ett riktigt kap. Därför ser man överallt vackra tjugofemåriga kvinnor tillsammans med överviktiga och sjukliga femtioplussare.

Så i det här landet kan man verkligen undra om vi har råd med männen!!

nulltj - Ej medlem längre2011-03-26 20:18
Antal inlägg: 14052

Måns>> DET var intressanta fakta i sammanhanget

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-26 20:23

2011-03-26 20:17
Maradona1986. Det där var intressant.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-03-26 20:30

Maradona1986. "Ett land där traditionella könsroller lever vidare, dvs att mannen ska vara stark och kvinnan vacker" Är inte detta mer eller mindre direkt applicerbart på Sverige 2011?

Maradona19862011-03-26 20:35

Herr Banan. Tja, visst finns det spår av detta i Sverige 2011 också. Fast dock mindre än i världens övriga 193 länder vågar jag lova (har dock 'bara' bott i elva länder i mitt liv, så jag kan ha fel). Om vi höjer blicken och ser hur världen i övrigt ser ut så har vi kommit väldigt långt i Sverige. Därmed inte sagt att allt är perfekt. Långt därifrån!

Herr Banan - Ej medlem längre2011-03-26 20:41

Jag tror inte att vi kommit "så långt" i Sverige. Processen ifråga är ohyggligt lång och komplicerad.

Maradona19862011-03-26 20:48

Håller delvis med dig. Är kanske lite väl påverkad av att ha bott i länder där det svenska sättet att se på könsrollerna är oerhört främmande (Ryssland just nu och Colombia innan dess). Och då känns det jättemärkligt att höra en svensk debatt som i många fall känns väldigt onyanserad. Samma personer som verkar känna oerhörd solidaritet med andra svenskar saknar ofta intresse för motsvarande frågor i andra länder. Och i det perspektivet kan jag fortfarande hävda att vi kommit väldigt långt i Sverige.

Har haft väldigt många och intressanta diskussioner om detta i Ryssland med lokala vänner och kollegor. Utgångspunkterna är så oerhört annorlunda mot hur vi ser saker i Sverige. Och ofta finner jag att det är omöjligt att applicera ett svenskt tankesätt i ett ryskt samhälle.

Maradona19862011-03-26 20:50

Förresten, bara för att saker och ting är skit i andra länder menar jag inte att vi inte ska förbättra saker i Sverige. Menar bara att vi ibland måste se saker i ett annat perspektiv

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-03-26 20:57
Antal inlägg: 31064

Tack för att du vidgade ankdammsperspektivet, Maradona.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-03-26 20:57

Maradona1986. I vilket avseende är den svenska debatten onyanserad? Det är ju förresten fantastiskt intressant att ta del av en internationell debatt i ämnet.

Maradona19862011-03-26 21:06

Tänkte bara ta ett exempel från min verklighet i Ryssland. Jag är i en chefsposition i mitt företag, och hade i veckan ett möte med mellancheferna i mitt team. Vi pratade om vårt rekryteringsbehov och jag hävdade att vi skulle må bra av ett bättre könsbalans i teamet. I praktiken handlade det om att en avdelning har nästan bara män och en annan nästan bara kvinnor. Och nu när vi behöver rekrytera i båda teamen vill jag aktivt söka en bättre balans. Då protesterade en av mina kvinnliga avdelningschefer (en ryska) och hävdade att 'om vi vill ha män måste vi höja lönerna, inga bra män kommer att ta jobbet som vi erbjuder'. Det är så fullständigt självklart här att män ska ha bättre betalt så det var fullständigt otänkbart för henne att vi skulle kunna rekrytera män till den här specifika rollen.

Som ett svar på din fråga, Herr Banan, så ser jag inte att svenska kvinnliga chefer aktivt hävda att män ska ha bättre betalt än kvinnor. Har åtminstone själv inte upplevt det i Sverige.

morsans syrr2011-03-26 21:08
Antal inlägg: 2311

Undrar vad en inseminering av fryst sperma sen svunna tiders män skulle kosta......
O aborteringen av pojkfoster...
Hua!!!!!

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-26 21:19

Läser med stort intresse dina inlägg Maradona1986.

Maradona19862011-03-26 21:42

Känner att mina inlägg varit något vid sidan om det ursprungliga ämnet (ursäkta). Men känner också att genusdebatten i Sverige känns så väldigt provinsiell och fokuserar på att förbättra en redan extrem (dock absolut inte perfekt...) situation. Således en debatt där jag saknar en hel del solidaritet.

jaws68 - Ej medlem längre2011-03-26 22:01
Antal inlägg: 422

Hermafroditer kanske är lösningen. Tvekönad homo sapiens.

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-26 22:08

Alltså, hon (Kjöller) varvar verkligen allvar med ironi:

"Så om nu brottslighet är viktigt, varför inte en utredning på temat: Vad kostar en man?
Och kom nu inte med invändningen att män behövs för reproduktionen, för sett till det skulle vi klara oss fint med riktigt kalla frysar och en reglerad manstillströmning. Vi behöver kanske inte skicka i väg dem som redan finns, men med modern IVF-teknik kan vi ju se till att vi inte får fler än vi kan ta hand om.

Eller hur det nu än är Sverigedemokraterna med sin kollektivistiska syn på människor brukar formulera sina lösningar."

^^

mrperfect2011-03-26 22:59
Antal inlägg: 11437

om man aborterar pojkfoster så kanske fostren utvecklar en försvarsmekanisk, exploderar eller nåt så att man inte kan föda en kvinna istället ? =)

pichipichi - Ej medlem längre2011-03-26 23:15

"...utvecklar en försvarsmekanisk..."?
Usch, nu börjar det bli riktigt makabert, men kan trots det inte låta bli att inflika, att åtminstone ännu har inte det (omvända) inträffat i Kina med flickfostren. :(

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?