Spelrum
Giraffen52
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade91
Mobilspel
Pågående18 794

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-03 19:48
Antal inlägg: 4050

Känner ni skillnad i smaken även om äggen är stekta?

Schysstnaden - Ej medlem längre2011-04-03 19:50
Antal inlägg: 360

Innehållet i en D-kupa är ju alltid att föredra. Men det ska vara naturliga råvaror, inga tillsatser.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-03 20:03

Lol. Funderade på det här med äggula. Gul äggula känns som det enklaste sättet att locka konsumenten oavsett om äggen är ekologiska eller ej. Har läst att musslor, algmjöl och nån slags blomma (kommer inte ihåg namnet men den odlas väl i nåt fattigt land och skippas sen hit) ska ge gulare äggula.

Hittade det här men källan vet jag inte om den går att lita på:

"En i somliga hem spridd missuppfattning är att det finns ett samband mellan ett äggs näringsvärde och färgen på äggulan. Ju gulare äggula, desto nyttigare ägg – så skulle det vara enligt denna teori. Detta är fullkomligt fel. Xantofyll – det ämne som ger gulan dess färg – har i sig inget som helst näringsvärde. När det gäller s k lantägg, det vill säga ägg som lagts av hönsen på en bondgård, varierar färgen på gulan med årstiderna, eftersom xantofyllhalten hänger samman med inslaget av gräs i födan. När det gäller äggen från höns i s k äggfabriker hålls halten på en jämn nivå på artificiell väg. Hönsen på bondgården lever ett mer naturligt liv, där de går omkring och får sol och vitaminer till livs utomhus (förutom det naturliga xantofyll de får i sig i födan), och de lägger ägg i en mindre stressad takt. I själva verket är det äggvitan som förlorar i näringsvärde när läggningstakten är hög, som den är i äggfabrikerna, men det syns ju inte på den."

Grynkorv2011-04-03 20:07
Antal inlägg: 237

Har aldrig påstått att gulans färg är anledningen till att jag köper ekoägg. Det är SMAKEN! Och ja, jag skulle garanterat klara ett blindtest!

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-03 20:08

Haha! Kackel.se -där borde man kanske hänga egentligen.

kackel.se/fragor_sva...op ic=615.0

Hoodman - Ej medlem längre2011-04-03 20:40
Antal inlägg: 2826

Jag äter inte ägg alls längre. Tycker smaken är äcklig oavsett om det är ekologiskt eller inte.

Grynkorv2011-04-03 21:02
Antal inlägg: 237

Synd Hoodman! Ägg är en fantastisk näringskälla. Man kan överleva enkom på att äta ägg. =)

Hoodman - Ej medlem längre2011-04-03 21:04
Antal inlägg: 2826

Synd för vem?

crooked rain - Ej medlem längre2011-04-03 21:55
Antal inlägg: 6334

"Xantofyll – det ämne som ger gulan dess färg – har i sig inget som helst näringsvärde."

Visserligen inte, larvbrud, MEN det låter jäkligt coolt. Säg det högt några gånger för dig själv. Xantofyll xantofyll xantofyll. Det hörs tydligt att xantofyll, de e minsann nåt man vill ha.

crooked rain - Ej medlem längre2011-04-03 21:58
Antal inlägg: 6334

Och förresten La Bruja, jag tjänar i princip ingenting och jag köper ändå ekoägg för hönsens skull. Det är väl bara att snåla på nåt annat. Jag menar inte att du gör nåt fel eller så, men det är liksom inte omöjligt att köpa ekoägg bara för att man har låg inkomst.

Tommy 19792011-04-03 22:05
Antal inlägg: 1188

Jag håller helt med! Jag köper aldrig "vanliga" ägg, om det inte är absolut nödvändigt.

promenad - Ej medlem längre2011-04-03 22:26
Antal inlägg: 3995

Fulägg LOL

ja, men köp eko om ni kan och dra ner på äggkonsumtionen.

tycker jag.

Larvbrud - Ej medlem längre2011-04-03 22:48

Crooked rain: Ja nu när du säger det så vill jag faktiskt ha xantofyll som verksamt ämne i min tandkräm, i min hudkräm och i min tvättsåpa.
Hade jag ägt en bil hade jag gärna sett att den gick på xantofyll.

Challe_B - Ej medlem längre2011-04-04 09:06
Antal inlägg: 5853

Om man köper ekoägg för hönsens skull, så är det väl bättre att inte köpa ägg alls. För hönsens skull

promenad - Ej medlem längre2011-04-04 09:16
Antal inlägg: 3995

JA, för hönens skull

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 09:24
Antal inlägg: 31064

Jag äter rätt mycket ägg och köper nästan uteslutande ekoägg trots att jag är fattig. Det känns bra att göra det. Samma med ekologisk mjölk.

La bruja2011-04-04 09:48
Antal inlägg: 505

crocced-det kan ju vara så att om man är tex ensamstående med några ungar så är det ju så att dom kronorna som det kostar extra är väldigt betydelsefulla i slutändan och man helt enkelt inte kan välja att köpa ekologiskt även om man skulle vilja. Det är lättare att snåla in på saker om man är ensam menar jag. Jag kan som förälder inte göra det valet då pengarna ska räcka till så mycket annat också. Vore det bara jag så skulle jag kunna välja att snåla in på vissa saker men med barn så funkar inte det lika bra. Är det för hönsens skull så skulle det ju även innebära att jag måste köpa kyckling som är ekologisk för att inte tala om köttet. Jag har helt enkelt inte råd att ta hänsyn till djurens situation om jag ska ha råd att försörja min familj. Skulle gärna vilja men det kanske man kan ha råd med när ungarna flyttat hemifrån.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 09:51

Lätt att vara "duktigt" världssamvete som ensamstående, det har du rätt i.

koksiken2011-04-04 11:36
Antal inlägg: 304

Blomman som ger "gulare gula" är tagetes, röd paprika har samma effekt. Man kan också låta hönsen gå ute och äta maskar och skalbaggar = gulare gula.

På vintern bleknar gulan, det får man leva med, det ändras när våren kommer.

Det är väl klart att man inte äter ekologiska krav-ägg för att det smakar bättre, utan för att det är den enda industriform som är någorlunda acceptabel ur djurskyddssynpunkt!?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-04 11:58

Vadå "det är väl klart..."? Folk har väl olika motiv?

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?