Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:08 | |
![]() | Så min mamma är inte människa nog att bedöma att hon inget har att klaga över? Hon är inte människa nog att välja sin egen tillvaro - för som kvinna befinner hon sig per automatik med ena foten i en "kvinnofälla"? Nädu, min mamma är av bättre virke bara - så enkelt är det.:) | |
| wildman | 2011-04-06 11:09 | |
![]() | *s* Hon är väl en produkt av sin uppfostran och samhällets normer. Precis som alla andra. Inklusive du och jag ;-) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:17 | |
![]() | Jag pusslar bara med min egen tid, tycker det är ganska provocerande att påstå att bara för att man pusslar så förlitar man sig på andra människor och är slapp? | |
| wildman | 2011-04-06 11:22 | |
![]() | Håller med nulltj där. Allt handlar ju om hur man vill prioritera. Om den ensamstående mamman handlar själv när hon har barnen på dagis för att sen orka ge barnen mer när hon hämtar dom så ser jag faktiskt inget negativt i det som ett exempel. Det handlar inte om att hon är egoistisk, utan om att hon ska vara en bättre mor när hon är med sina barn. (Och visst, i en perfekt värld orkar man allt, det är därför folk går i väggen...) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:29 | |
![]() | Jag pluggar på heltid, har en egen firma, jobbar extra på café, sitter i styrelsen för min bostadsrättsförening samt för min gamla studentförening. Utöver detta umgås jag mycket med mina vänner, försöker hinna träna, och sköta städ/disk/tvätt/allt annat. DET är mitt pussel, och egentid för mig är inte att lämna över ansvaret till någon annan, utan att kunna stänga av telefonen och låta bli att svara på mail, och vara egoist och onåbar en kväll ibland. Sen brukar jag aldrig använda orden livspussel och egentid, men jag säger inte heller att jag pysslar med vardagsbestyr, jag bara gör det. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:36 | |
![]() | nulltj, jag tror inte du behöver "försvara" dig alls egentligen. Ordet "livspussel" brukar väl användas av folk som är föräldrar (som kombinerar den rollen med yrkesroll) och "egentiden" är alltså i relation till deras barn. Folk lever som de vill - det är bra. Jag ville nog mest säga att jag pga mina rötter känner alienation när det gnälls över ett livspussel med förhållandevis få och okomplicerade bitar. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:38 | |
![]() | Jaha. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:41 | |
![]() | He he, åtminstone är det så det används i månadsmagasin. Men har du tur är det inte copyright på ordet - du kanske får använda det hur du vill. :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:46 | |
![]() | Jag läser inte månadsmagasin, så jag har ingen koll ;) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:55 | |
![]() | Jag läser dem där de ligger nonchalant utspridda på utsjasade småbarnsföräldrars exklusiva soffbord... Sen får jag ibland se de där orden i statusrader på Facebook också. Då kräks jag nästan. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:56 | |
![]() | Själva ordet "livspussel" är ju jättevackert om man smakar på det, det är mer kategorin människor som tagit patent på det som är problemet. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:56 | |
![]() | Haha, det förstår jag. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 11:58 | |
![]() | Jag skulle inte gett mig in i diskussionen eg, tycker som du säger att ordet i sig är väldigt vackert och passande, men har missat hela patentgrejen. | |
| Palini | 2011-04-06 12:31 | |
![]() | Nej, "vardagsbestyr" låter som ett högtravande byråkratord från stenåldern som passar bra ihop med exekverat. "Livspussel" låter mycket mer vardagligt och fyndigt, imho. | |
| numsan | 2011-04-06 12:56 | |
![]() | Jag håller med om typ allt nulltj och wildman skrivit så jag ska inte skriva det igen. Skönt också att någon tog upp att man faktiskt kan ha stort behov av att pussla med sin tid även om man inte valt att leva familjelivet.. | |
| slånbär | 2011-04-06 13:03 | |
![]() | Håller med sylvia om att det oftast handlar om folk som har barn som pratar om egentid som då betyder tid som man bara ägnar åt sånt man själv vill utan att barnen är med. Som jag uppfattar det. Har man inga barn då har man ju ingen annan än sig själv att ta hand om så att säga och väljer man då att stänga av telefonen en kväll så gör man väl det men ungarna kan man liksom inte stänga av om det inte finns någon annan som rycker in och hjälper till. Detta är väl egentligen något som har förekommit i alla tider men som bara varit öveklassen /borgarklassen förunnat. Dom som hade råd med tjänstefolk och barnflickor och kunde unna sig att ligga på soffan och äta praliner. Överklasskvinnor som var "hysteriska" och var tvugna att vila halva dagen med luktsaltet nära tillhands och som åkte och "drack brunn". I dag kallas det väl att bli utbränd och det är väl heller ingenting som en sån som jag skulle kunna ens reflektera över att bli eftersom det inte finns någon som kan ta hand om allting och jag inte har den ekonomin att jag kan köpa dessa tjänster. Så det känns mer som en modern variant av något gammalt överklassprblem. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:07 | |
![]() | >> 'Har man inga barn då har man ju ingen annan än sig själv att ta hand om så att säga och väljer man då att stänga av telefonen en kväll så gör man väl det...' Vilken fördom att det bara är att 'stänga av' så länge man inte har barn att ta hänsyn till? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:14 | |
![]() | Ha ha, slånbär! "Dom som hade råd med tjänstefolk och barnflickor och kunde unna sig att ligga på soffan och äta praliner. Överklasskvinnor som var "hysteriska" och var tvugna att vila halva dagen med luktsaltet nära tillhands och som åkte och "drack brunn". Jag skrattar högt här i min ensamhet. :D | |
| nystan1 | 2011-04-06 13:18 | |
![]() | I ett pussel finns det ju endast ett alternativ för att få det rätt, bitarna passar ju bara på ett enda specifikt sätt. Sorgligt (för att inte tala om svårt), om det nu bara skulle finnas ett enda sätt att leva sitt liv på för att det ska fungera. Känns som ett väldigt ogenomtänkt uttryck av en jäkligt trångsynt och/eller bitter människa! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 13:22 | |
![]() | Bra poäng, nystan. Ordet förutsätter att det finns en ram som är "korrekt". | |