Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 18 847 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 10:34 | |
![]() | Palini>> nej, för du tar väl med hela apparaten, även om den är handvevad? En borr är kortform för borrmaskin, ett borr är kortform för borrstål. Precis som Måns sade. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 10:34 | |
![]() | edit: En borr är kortform för en borrmaskin, ett borr är kortform för ett borrstål. | |
| le-lou | 2011-04-06 10:48 | |
![]() | blir inte det lika fel om man har ETT äpple men tar en banan och menar att det är ett äpple, och därför får bananen heta ETT banan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 10:51 | |
![]() | Eh, nej? Hur fick du ihop det? | |
| Måns_E | 2011-04-06 10:54 | |
![]() | Även pluralformen skiljer ju, ett borr flera borr men en borr flera borrar. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-04-06 10:57 | |
![]() | Har, på allvar, hört en hel klan säga en paket - fast det slutar på -t. Apelsin - ett eller en, borde vara en men jag är upplärd i ett-skolan. Har umgåtts med skåningar länge men aldrig hört ens talas om att ngn säger ett choklad, märkligt! | |
| exmortem | 2011-04-06 11:21 | |
![]() | När det gäller apelsin tror jag att båda är rätt och det ska härröra från när man i Sverige inte visste hur man skulle benämna frukten som man kallade "apel från Kina" och senare apelsin. Men eftersom det heter ett äpple men apelsin slutar på -n enades man om att båda skulle vara rätt. | |
| le-lou | 2011-04-06 12:31 | |
![]() | null , jag menar om man nu tycker att man kan förkorta borrstål till borr - så blir ju faktiskt en borr : ett borr (ett borrstål). Menar att man för över grammatiken som är korrekt för BORR också till förkortningen. Men borr ÄR ju inte borrstålet menar jag, lika lite som bananen är ett äpple. Vi kan ju inte bara kalla saker för något det inte är? | |
| le-lou | 2011-04-06 12:33 | |
![]() | nej jag snurrade till det nu. Förlåt. Vet inte vad jag yrar om just nu. | |
| Palini | 2011-04-06 12:36 | |
![]() | Så det ska alltså egentligen heta ett isborrstål eller en isborrmaskin? Är en handvevad gammaldags borr (eller isborr) en borrmaskin, ett borrstål eller ingetdera? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:36 | |
![]() | Nej? Kan man förkorta 'en borrmaskin' till 'en borr' så kan man väl på samma sätt förkorta 'ett borrstål' till 'ett borr'? Men det är fortfarande två olika saker, och lika lite som borrstålet är borr är i så fall också borrmaskinen borr? Jag köper inte alls analogin med äpplen och bananer, där rör det sig om två olika ord för två olika saker, i frågan om borr är det samma förkortning av två olika grundord. | |
| Palini | 2011-04-06 12:37 | |
![]() | För mig är borr, borrstål och borrmaskin tre olika saker, men jag har säkert fel. =) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:37 | |
![]() | En handborr(maskin), kanske? | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:37 | |
![]() | En choklad[bit], ett choklad[flarn], en [kopp] choklad, ett [stycke] choklad, ett choklad[hjärta]. Det känns som att böjningen choklad[en] främst kommer av man antar att det är bit eller kopp som är bestämningsordet när man böjer det utan sammanhang. Och de är ju överlägset vanligast så det känns naturligt. Men egentligen skiljer det väl inte från borr - utan sammanhang kan man inte säga vad som är "rätt". Wikipedia skriver: Vissa ord har både neutrum och utrum, och växlar betydelse beroende på vilket genus som används: * en borr – en borrmaskin * ett borr – stålbiten man sätter i borrmaskinen) * en öl – drycken i flaska eller glas) * ett öl – ett ölmärke | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:38 | |
![]() | borr är (som jag skrivit tidigare) förkortning på borrmaskin (en) och borrstål (ett). | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:39 | |
![]() | Gnagel>> precis, tack. | |
| Palini | 2011-04-06 12:40 | |
![]() | Inte "ett handborrstål", då? =) | |
| Quickfix - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:40 | |
![]() | Varken en eller ett vad gäller choklad. Ett borr (som avser borrstålet). | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:43 | |
![]() | Palini>> I den mån handborren har ett utbytbart borr, ja. =) Men i fråga om isborr så tar du väl knappast med dig bara ett borr till isen, utan något som gör att du kan använda det också, ergo en isborr i det fallet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-04-06 12:43 | |
![]() | Finns det verkligen folk som säger "ett apelsin", och är i såfall det samma människor som säger ett övertydligt "öppenhjärTig" eftersom det är korrekt? Suck. | |