Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lewarcher2011-04-22 03:02
Antal inlägg: 2035

Försök nu inte att avmystifiera månen. Den har skapat fantastiskt mycket god konst. Symbolvär(l)den eggar fantasin som är lika viktig för civilisationen som vetenskapen.

Bitte - Administratör2012-02-07 09:49
Antal inlägg: 24199

Helt klart så sover jag mycket sämre vid fullmåne än annars då jag bara normalt sover dåligt

Bitte

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-07 09:54
Antal inlägg: 37631

det finns jätte många studier på att månen inte påverkar sömnen jag säger FEL,vi består av 80% vatten månen styr allt vatten på jorden så också människorna

millie482012-02-07 10:08
Antal inlägg: 60

Enligt forskare så drabbas kvinnor mer än män av fullmånens krafter både vad det gäller sömn och värk.JAg är en av dem så jag vet hur det är att vara sömnlös.

Träsmak2012-02-07 10:11
Antal inlägg: 882

"vi består av 80% vatten månen styr allt vatten på jorden så också människorna"

Det var ju också en logik som visar hur intelligent du är.

twigan2012-02-07 10:31
Antal inlägg: 1

Har så länge jag varit vuxen alltid haft 1-2 "sömnlösa" nätter per månad och det har visat sig i efterhand att det a l l t i d är fullmäne när dessa nätter infaller. Bryr mig inte om vad "vetenskapen" visat - vet bara hur det är i mitt fall.

nina822012-02-07 10:52
Antal inlägg: 426

det är ju även som dinodog antydde i sitt inlägg. Det är fler förlossningar just vid fullmåne med spontan vattenavgång, å värkarna avtar. Det har även varit inlägg på nyheterna om detta fenomen

VonSchnygg - Ej medlem längre2012-02-07 11:04
Antal inlägg: 633

Att vi på något sätt blir påverkade av månen är ju helt uppenbart, i alla fall för oss kvinnor. Då vår mensperiod följer månens cykler. Och det ttiittii skrev var nog inte alls så ologiskt som träsmak verkar tro. Jag för min del vaknar också flera gånger per natt när det är fullmåne, oavsett om rummet är mörklagt eller inte.....

Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 11:16
Antal inlägg: 11661

"Att vi på något sätt blir påverkade av månen är ju helt uppenbart, i alla fall för oss kvinnor. Då vår mensperiod följer månens cykler." Det där är lite läskigt, faktiskt. Brukar stämma ganska bra. Vore kul att få någon förklaring på varför.

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-07 12:28
Antal inlägg: 37631

min förra hund var påverkad av månen,hon gick upp och ner för trappen och fick ingen ro i kroppen,gick jag ut och kollade på almanackan var det alltid den dagen som det var fullmåne på,Det har gjorts djurförsök på krabbor som forskarna trodde följde månen ,men för att bli på den säkra sidan satt dom in krabborna i ett bergrum dit inte månen nådde,och krabbornas cykler blev ur balans,när dom satt ut krabborna i havet igen så gick dom tillbaks till sitt tidigare beteende

slånbär2012-02-07 13:30
Antal inlägg: 5539

Träsmak-Du får nog tagga ner lite med personangreppen nu. Även om Ttiittii och jag nästan aldrig tycker likadant så har vi aldrig kallat varandra för div elakheter så som du gör. Jag läste precis i en annan tråd där du kallade henne för idiot och nu ditt inlägg om hennes intelligens. Skärpning. Rent elakt är vad det är. Du kanske ska ta och läsa på forumreglerna en extra gång innan du fortsätter att skriva.

dinodog2012-02-07 14:17
Antal inlägg: 4973

Att negligera andra människors upplevelser som nonsens, och att man inbillar sig det man upplever. Visar brist på respekt för andra människor.

Men om jag nu hävdar att jag påverkas av att det är fullmåne, så är det så det är.

Vill man nu inte tro på att fullmånen påverkar vår planet och dess invånare, kan man ju alltid starta en egen tråd om det.

wildman2012-02-07 14:29
Antal inlägg: 3860

Nu var ju frågan om vi trodde på det eller ej liksom, så då är det väl inte så konstigt att man ifrågasätter. Grejen är väl den att det nog är få som ifrågasätter att den kan påverka. Sen är väl frågan om den påverkar fysiskt eller psykiskt, och huruvida den fysiska påverkan enkom är ljus eller om det är något annat?
Jag har spenderat en stund på internet och funnit att det verkar finnas väldigt lite seriösa studier gjorda inom detta område. Det verkar vara mycket spekulera, tycka och tro.

email2012-02-07 14:29
Antal inlägg: 118

Nej. Månen i sig påverkar inte sömnen.

En anledning att man sover dåligt kan vara just att det blir ljusare.
En annan är förväntan. Förväntar man sig att det är något paranormalt/mystiskt med månen så kan det påverka sömnen.
Alltså. Det är ljuset och er själva ni har att ''skylla' på den dåliga sömnen.

Skillnaden på fullmåne och halvmåne, och månskärva är att solen lyser på den från olika håll.

Jag trodde inte att det var såpass utbrett med månmyter som det verkar vara. Mytbildningen verkar dock stanna i en grupp som vi i skeptikerkretsar normalt kallar 'woo woos'. Alltså människor som redan har en kritisk blick när det kommer till spöken, mediumskap, änglar och naturmedicin etc.

Men som sagt.
Hur månen belyses påverkar inte oss på någon spännande och mystiskt sätt.
Tyvärr.

Alog2012-02-07 14:31
Antal inlägg: 5

Dinodog: Tråden handlar just om huruvida fullmånen påverkar eller ej, dvs. det är öppet om man vill säga att det är nonsens eller ej. Det är lika dumt att säga att det personer upplever är nonsens som att säga att vetenskapen är det (som vissa här gör). Upplevelsen av något kan kännas sann även om det rent vetenskapligt inte är det. Om jag måste välja mellan vad personer känner och vad som är vetenskapligt bevisat för att avgöra om något är sant eller inte vet jag åtminstone vad jag väljer, men det står ju var och en fritt...

email2012-02-07 14:36
Antal inlägg: 118

* Okritisk blick ska det förstås vara.

med2012-02-07 15:02
Antal inlägg: 1164

Jag sover alltid dåligt vid fullmåne och jag undrar om du email har rätt :)

älskarSiri2012-02-07 15:18
Antal inlägg: 98

email
Då ska jag berätta något så förskräckligt hemskt för dig så tårna dina kommer att korva sig av ren och skär rädsla. ;)
Man kan nämligen vässa knivarna enbart med hjälp av månsken.
Du samlar ihop dina knivar och ställer dom utomhus på någon lämplig, öppen plats så att månskenet kommer åt att lysa på dom, och voilà! nästa morgon är dina knivar sylvassa.
Törs du testa? ;D

Vasterljung2012-02-07 16:39
Antal inlägg: 261

Jag sover oroligt vid fullmåne, och det skulle säkert gå att bortförklara som något undermedvetet. Svårare är det att förklara varför gravt psykiskt funktionshindrade som inte har medvetenhet om fullmånen sover oroligare dessa nätter, trots mörkläggningsgardiner och vanliga rutiner. Det har övertygat mig om att fullmånen visst kan påverka vår sömn även om jag inte vet hur.

Bim19642012-02-07 17:36
Antal inlägg: 1854

Nog är det märkligt att jag sover bra när det inte är fullmåne. Men när det är fullmåne så är jag mer känslosam och har lättare för att bli irriterad samt sover dåligt.

Jag undrar hur dom har forskat om det här. Skulle vara kul att veta hur dom har fått fram sina resultat.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?