Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 18 847 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mia W | 2011-04-19 19:46 | |
![]() | Det kan nog variera mycket om AF:s kurser är bra eller mindre bra. En släkting till mig jobbar för ett utbildningsföretag som AF använder och det är först konkurrens vid upphandling av utbildning och man kontrollerar efter några månader att allt fungerar enligt kontraktet och så skall en viss procent (70?) vara i ett riktigt arbete inom 3 månader efter att kursen är slut. Sen tror jag att man skiljer på "riktiga" yrkesutbildningar och sånt som är av mer förberedande slag där man har uppdraget att få igång de som varit arbetslösa en längre tid. Men det kan säkert skilja sig mellan olika delar av landet. | |
| wildman | 2011-04-19 19:49 | |
![]() | "Araknodea, jag betalar gänra mer i skatt om det gynnar väldfärden. " Jag tror egentligen att det är få som inte vill gynna välfärden, men jag och många med mig tror inte att vi kan behålla välfärden om vi inte har en tillväxt som står sig med internationella mått mätt. Det är ju inte så enkelt att man bara höjer skatten så blir det mer pengar. Om folk inte har pengar att handla tjänster och varor för så sjunker tillväxten och sen har vi helt plötsligt inte en reell peng att handla något för... | |
| wildman | 2011-04-19 19:50 | |
![]() | Ovanstående var alltså ett svar till snoosy. | |
| Araknoidea | 2011-04-19 19:52 | |
![]() | wildman Helt rätt, det där med välfärd är komplicerat. Många olika faktorer :) | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-04-19 21:04 | |
![]() | "dumblondin/snoosy Nu är det ju så att majoriteten av befolkningen uppenbarligen inte vill höja skatten." Och? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 21:13 | |
![]() | Tänk att det fortfarande, 23 år senare (!), finns de som tror att SJ är ensam aktör på den svenska järnvägen. Vill bara upplysa om att privatisering- och avregleringsnojan tyvärr nådde spåren också. Trafikverket ansvarar för banorna, SJ är en av flera operatörer som nyttjar nätet. | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-04-19 21:26 | |
![]() | "dumblondin/snoosy Nu är det ju så att majoriteten av befolkningen uppenbarligen inte vill höja skatten." Försöker igen: vad menar du? Skulle vi också lägga ansträngningarna inom forskning på en nivå som motsvarar den genomsnittliga intelligensnivån? Varför inte - det är ju där "de flesta" ´finns. Visst, ja! *dunkar skallen rakt in i betongväggen* - det är ju bara när det gäller skatter och välfärd som den stora massan ska omhuldas! Fattar ni inte att ni är lurade? Maktfullkomliga politiker utnyttjar ju bara att den vanliga människan, med 100 i IQ, är korkad och kortsiktig - och tror att mer i plånboken nödvändigt är lika med bra. | |
| le-lou | 2011-04-19 21:43 | |
![]() | var läser du din propagande Dumblondin? för är det nån som är kortsiktig sä är det väl du, när det enda du pratar om är skatt? | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-04-19 21:45 | |
![]() | Ingenstans. Ordet propaganda är nämligen något du tar till för att måla upp en viss bild av min person. Vill du diskutera vidare med í alla fall mig så låter du bli den typen av konster i fortsättningen. | |
| le-lou | 2011-04-19 21:46 | |
![]() | jaha. ska jag låta bli det tycker du? Det är du som går på om att vi blivit lurade. Det låter som propagande i mina öron. | |
| le-lou | 2011-04-19 21:53 | |
![]() | Sanningen är ju att en majoritet av folket har fått det bättre med Alliansens politik. Inte att svaga grupper fått det sämre. Ser ni i vänsterkanten överhuvudtaget nåt positivt med att Sveriges ekonomi går uppåt nuförtiden? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 21:57 | |
![]() | le-lou: Ekonomin går uppåt...ja, men till vilket pris för livskvaliten för många? Fråga alla Fas 3-drabbade hur kul det känns att på deras vis tvingas vara med och "bidra" till den blomstrande ekonomin som sköljer över vårt land, avd Hur "illa" var det under sossarnas senaste regeringstid? | |
| le-lou | 2011-04-19 21:59 | |
![]() | vilka många pratar du om? Av Sveriges befolkning , vilka är dessa många? Och levde 100 % av svenskarna i allsköns rikedom och var glada och nöjda med allt förr menar du? Läs igen : Fler har fått det bättre nu, än då. Fler. Det betyder mao fler, precis som det står. Och det är rena fakta. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:04 | |
![]() | Jepp, fler har fått det bättre - de som redan hade det rätt så bra. Man glömmer gärna de som fått det sämre, dvs bl.a. Fas-treorna. Och hur kan man, som Reinfeldt, i valrörelsen kalla 6% arbetslöshet för "massarbetslöshet" för att i nästa valrörelse tycka att det är "bra" när samma siffra landat på 8%? Är det bättre? | |
| le-lou | 2011-04-19 22:07 | |
![]() | är det de sjukskivna igen som är på tapeten? Jag förstår inte denna fixering vid den här gruppen, en grupp som är såpass liten om man tittar på hela befolkningen, de långtidsjukskrivna var mindre än 2 % av befolkningen redan 2008... Hela den här politiska debatten på betapets forum fokuseras ofta på bara på den här gruppen, har det med att göra att det finns ett stort antal sjukskrivna som hänger här eller vad är det frågan om? Existerar det överhuvudtaget andra intressegrupper i samhället, finns det andra utsatta människor - helt enkelt andra hål att stoppa pengar i också? Det verkar stört omöjligt att prata politik här ibland, för det handlar nästan uteslutande om att "XXXX som blev utförsäkrad", för det står i DN. Stupstockar och allt vad det är. S hade "stupstock" också, de kallade det naturligtvis inte för det bara. Men det är ni förmodligen inte ens intresserade av att veta. Inte heller att det var S själva som la reformen till sjukförsäkringen. Politik är ett härligt dubbelspel, så ja, klart vi är lurade. Ni som vi. Tack och hej. | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:10 | |
![]() | Jag pratade om arbetslösheten i mitt förra inlägg. Det var på tapeten, inte de sjukskrivna. | |
| le-lou | 2011-04-19 22:13 | |
![]() | vad är problemet med arbetslösa? förutom att man inte har ett jobb? Hade du det bättre som arbetslös när vi hade en annan regering? Själv fick jag praktik och klipp och klistra kurser på arbetsförmedlingen. Är det inte samma sak? Man ska inte kunnakräva någon form av motprestation av den som inte är självförsörjande - men som faktiskt kan arbeta? | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:13 | |
![]() | Jag lyckades! Hahahaha! | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:21 | |
![]() | Problemet med de arbetslösa är, som du säger, just att de är arbetslösa. Klart man ska kunna kräva en motprestation av en arbetsför människa. Men ge dem då verktygen till att motprestera, det är väl ändå inte de arbetslösas fel att det inte finns tillräckligt med jobb? Fas 3, där den arbetsförde får göra ett arbetspass varje dag, som en vanlig arbetare gör för en full lön, inte jätteovanligt att det sker från den arbetsplatsen man blev uppsagd ifrån. Till råga på allt så får arbetsgivaren 5000 spänn per Fas-trea (!!) medans Fas-trean him/herself får leva på existensminimum. Förlåt mig, men är inte slaveriet avskaffat än? Är det en god modell av "motprestation" för den som är arbetsför, vill ha ett riktigt jobb (inte Fas 3), men inte får något? | |
| BSKV - Ej medlem längre | 2011-04-19 22:24 | |
![]() | Någon klok person sa: "Ingen i riksdagen borde få ta något beslut som berör människor i arbetslöshet, innan de själva fått prova på att leva på samma sätt i minst ett år!" Så sant, så sant... | |