Spelrum
Giraffen11
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
koksiken2011-05-15 21:17
Antal inlägg: 304

apbur: det kan inte vara så att han berättar för att rädda andra från att utsättas för detsamma? Jag har iaf inte fått känslan av att han själv försöker ursäkta något eventuellt beteende med att "jag är ett offer" men jag kan så klart ha missat detta.
Däremot har han sagt mycket om vilka varningsklockor föräldrar skall lyssna efter, när deras barn umgås så mycket med scoutledare, ridlärare, friidrottstränare mfl som han själv gjorde.

Känns som om det är något som utomstående tolkar in i situationen, att han har en offermentalitet.

apbur2011-05-15 21:21
Antal inlägg: 9699

Han har säkert gjort alla föräldrar, friidrottstränare, scoutledare och ridlärare en jättetjänst.

ramsay - Ej medlem längre2011-05-15 21:30
Antal inlägg: 9204

nej det tror du inte, inte jag heller. men det spelar det föga roll. de stackars tränarna får finna sig i att syna sin bransch.

koksiken2011-05-15 21:33

Nej han har inte gjort _dem_ en jättetjänst. Det var nog inte syftet heller, eller vad tror du?

Det finns säkert tränare och ungdomsledare som känner sig oskyldigt utpekade.
Det finns säkert tränare och ungdomsledare som känner till att det finns andra som uppför sig fel men inte själva känner sig utpekade. Det finns säkert tränare och ungdomsledare som med rätta känner sig utpekade.
Det finns säkert många varianter på detta... MEN om han har räddat EN enda unge, så får de ovanstående försöka stå ut, tycker jag!

Jag skjutsar ungar rätt så ofta, till olika evenemang, jag är med på en hel del ungdomsaktiviteter. Det skulle inte falla mig in att känna mig kränkt för att jag vet att andra inte kan bete sig som folk mot ungar, för jag vet vad jag själv tänker och gör.

Jag skulle lyssna på min egen varningsklocka om jag hittade nån mysko typ i närheten av min dotter... alla föräldrar gör inte det... de tror att ungen är "säker" i tex stallet och droppar därför av tjejen (oftast) på parkeringen, utan ens att ha kollat upp vad det är för människor i och runt stallet.

meniskled - Ej medlem längre2011-05-15 21:34
Antal inlägg: 34

Jag tycker inte att han gör sig själv till offer i någon större utsträckning när han framträder. Det är väl självklart att en sådan här grej präglat hans liv eftersom det var en del av hans vardag och att han kände/visste att det som han utsattes för var fel och onaturligt.

Att han och de andra drabbade varit offer är ju självklart, men Patrik har ju inte skyllt sina snedsteg och så på det här.

Och glöm inte att han själv faktiskt pratat om hur han anser att han själv har en skuld i att flera drabbades. Att han då inte gjorde något när han anade att så var fallet.

Och apbur, det Patrik gjort är att han gång på gång påpekat att de flesta tränare, scoutledare, körledare, ridlärare etcetera givetvis inte är sådana här utan gör ett fantastiskt jobb. Han har ju inte angripit någon annan namngiven person men anser att ALLA föreningar måste ha koll och så där. För precis som han säger, i många föreningar och liknande räcker det med att vara engagerad vuxen för att vara välkommen som ledare. Så ska det ju inte vara.

Tycker du det skulle var okej om någon vuxen ringer till en lågstadieskola och säger att "Jag har bra hand om barn, jag kommer och jobbar gratis på er skola som fritidsledare"? Och att skolan okritiskt välkomnar personen?

meniskled - Ej medlem längre2011-05-15 21:36

Jag skrev som synes mitt inlägg samtidigt som koksiken skrev sitt. Hade jag väntat hade jag inte behövt skriva mitt för jag instämmer till hundra procent i hennes inlägg.

koksiken2011-05-15 21:37

=)
smurf

apbur2011-05-15 21:47

Nej, jag kan inte veta vad hans syfte med avslöjandet är. Ska jag vara ärlig har jag inte själv läst eller lyssnat på vad han haft att säga. Jag är ointresserad av just det.

Jag tycker bara det är sorgligt varenda gång man förstärker bilden av att barn som blivit sexuellt utnyttjade kommer förbli halva livet igenom.
Omgivningen ser till att barn som blivit sexuellt utnyttjade mår ännu sämre genom att utgå ifrån att de upplevt det mest fruktansvärda man kan uppleva. De blir offerstämplade direkt.

meniskled - Ej medlem längre2011-05-15 22:05

Men du har många synpunkter om hur just han gjort trots att du är så ointresserad att du inte läst eller lyssnat på vad han har att säga?

Med den inställningen kan man ju anse att Nelson Mandels är en ond människa också! *s* (och nej, jag skrev inte att jag tror att du tycker det men att om man inte lyssnar eller läser så blir man ju inte heller informerad/insatt)

Patrik är väl just ett motsatt exempel på det du kritiserar. Han har trots det som han varit med om inte skyllt sina andra misslyckanden på detta. Så han är ju ett exempel på att man kan lyckas trots att man i så många år bär en sådan hemlighet.

Offerstämplade eller inte. Tycker du att offren ska vara tysta? Att det ska vara som de ofta blir tillsagda, en hemlighet som bara två personer vet om?

Och hur omgivningen reagerar är väl olika? Alla känner vi väl personer som har eller har haft stora problem men väljer vi att bara se dem som t ex "våldtäktsoffret", "fängelsekunden", "den kriminelle", "alkoholisten"? Ja, de som inte känner personerna gör kanske det, men är man en vän eller s ser man ju också annat. Och mer. Förståelsen för att personer reagerar på saker vi andra kanske tycker är småsaker ökar ju om man vet bakgrunden. I alla fall tror jag det är så för de flesta.

Kan på tal om det där med offerstämpling rekommendera dig att läsa vad Patriks mamma Birgitta Sjöberg själv skrivit...

www.dn.se/sport/alla...e- ha-ringt

Jag reagerar då starkt på det hon skriver om i fall hon skulle ha stoppat det om hon visste vad som skedde.

Birgitta Sjöberg:

"Jag tycker att Patrik och Markus har skrivit en helt fantastisk bok. Den handlar om väsentliga saker inom såväl idrottsvärlden som livet självt. Min eloge till Patrik för att han tagit bladet från munnen – även om det gör ont i mig! Jag borde ju ha förstått, jag borde ha satt stopp för denna relation. Eller kanske inte ändå...

Trots all skit fick Patrik ett fantastiskt liv som idrottare på världselitnivå. Utan Viljo hade hans liv antagligen blivit betydligt mer mediokert. Men priset har varit högt."

koksiken2011-05-15 22:06

apbur:
...men då är det ju du som gjort honom till offer?

Jag tycker att han slutade vara offer när han tog bladet från munnen och varnade andra men det är ju bara en känsla som jag har... jag känner inte PS.

apbur2011-05-15 22:18

Meniskled, jag tycker inte jag haft så många synpunkter om hur Patrik agerat. Jag ifrågasatte väl mest om man inte kunde betrakta det som viss form av offermentalitet att berätta det för hela svenska folket. Men som jag redan sagt, jag kan inte veta vilka hans egentliga syften är. Är ganska ointresserad av att diskutera just Patrik Sjöberg.

koksiken, man behöver ju inte vara ett offer bara för att man väljer att aldrig berätta.

meniskled - Ej medlem längre2011-05-15 22:28

Ja, och det är väl att ifrågasätta att han gått ut med det.

Ursäkta frågan, men vad gör du i en tråd som till och med heter Patrik Sjöberg om du enligt dig själv inte läst eller lyssnat på honom? Det förstår jag ärligt talat inte.

Och citerar dig själv

”Är det inte just ett tecken på offermentalitet när man berättar för hela världen att man blivit sexuellt utnyttjad? Till vilken nytta då? Så man kan få sitt kokainmissbruk ursäktat?”

”Han har säkert gjort alla föräldrar, friidrottstränare, scoutledare och ridlärare en jättetjänst.”

I båda dessa citat uttalar du dig ju om honom.

Och om du hade läst och lyssnat på hans ord hade du ju fått veta vad som enligt honom är hans syfte med att berätta. Att han vill väcka debatt och så är ju självklart, men också för att han vill göra det lilla (hans eget ord) han kan för att ge upprättelse till offer oavsett vem som är förövaren.

apbur2011-05-15 22:39

Jag behöver ju inte läsa mig till vad hans syfte är eftersom du berättar det för mig nu.

Man kan väl diskutera företeelsen i sig i en sådan här tråd?

koksiken2011-05-15 23:01

apbur: ett offer är den som blivit utsatt för ett brott.
Att ta på sig offerrollen... nej, det gör inte automatiskt den som väljer att aldrig berätta...

meniskled - Ej medlem längre2011-05-15 23:15

Apbur, nu var det ju faktiskt så att du till en början i alla fall diskuterade just Patrik Sjöbergs agerande.

Klart man kan diskutera företeelsen i en sådan här tråd och det gör ju även vi andra. Eller kanske inte hur vanligt det är och så utan om det är rätt att uppmärksamma det, på vilket sätt det är bra respektive dåligt att det blir uppmärksammat och så vidare.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?