Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 18 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Yamma | 2011-05-09 15:02 | |
![]() | Nedanför artikeln som apbur länkar till finns en länk till en chat med någon på livsmedelsverket. Där får man en hel del bra svar om alkohol och amning. | |
| apbur | 2011-05-09 15:15 | |
![]() | Alla med hjärna har ju fullkomligt skitit i livsmedelsverkets tidigare rekommendationer om att inte konsumera alkohol alls under amningen, precis som under graviditeten. Kan man tänka själv så har man kunnat förstå att det är milsvid skillnad på hur barnet påverkas under graviditeten och under amningen. Vad än våra moraliserande myndigheter vill göra gällande. | |
| laatifah | 2011-05-09 15:19 | |
![]() | mängden som hon ville dricka, 2 glas tycker jag är ok, mängden som barnet får i sig är mycket liten så jag tycker det var fel att neka. bartendern kanske inte har en aning om omständigheterna, pappan kanske skulle ta över barnet efter det andra glaset vin, hon kanske hade barnvakt senare osv. sedan tror jag att hon känner själv om hon nu skulle bli för full efter 2 glas vin, det beror ju på hur mycket hon tål, kan inte heller bartendern avgöra, hon var antagligen inte berusad efter ett glas..hon had även en vän med och som sagt kommer inte omständigheterna fram, att amma samtidigt som hon dricker, ser kanske inte så bra ut för ögat men ser inte heller något fel med det, har själv gjort det, med en öl. är det mer ok med en cider, innehåller visseligen mindre alkohol men kanske större mängd dricka? nej, jag tror o hoppas att en ammande kvinna tar rätt beslut själv. | |
| evamor | 2011-05-09 15:24 | |
![]() | Det viktiga är väl egentligen barnets bästa, inte mammans. Hur bra mamma (eller pappa för den delen) är man efter två glas vin? Med tanke på att hon först varit gravid i nio månader och förhoppningsvis avstått från alkohol under den tiden så lär hon inte tåla så mycket alkohol utan bli ganska så påverkad av två glas vin. Dvs bli lite långsammare i reaktionerna, lite klumpigare och mer trögtänkt än vanligt. Alltså en förälder som inte kan ta hand om sitt barn på ett acceptabelt sätt. Visst, det här händer säkert titt som tätt hemma hos folk och då finns ingen ansvarstagande bartender som kan säga ifrån, tyvärr. Så JAAAA han gjorde helt rätt. Det handlar inte om överförmynderi och moraliserande myndigheter, det handlar om sunt förnuft och en medmänniska som bryr sig, inget som är allt för vanligt. It takes a whole village to raise a child, och en vuxen också för den delen. | |
| Labyrint | 2011-05-09 15:24 | |
![]() | Som jag fattade det hade han inte sett henne amma när hon köpte första glaset och på formuleringarna låter det ju som att hon inte hade fått det heller ifall han hade det, men det vet vi förstås heller inget om. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-05-09 15:25 | |
![]() | Skulle samhället bli sämre/bättre om alla destillerade alkoholdrycker var borta? | |
| Tommy 1979 | 2011-05-09 15:25 | |
![]() | Lite off topic kanske, men jag kan inte låta bli att undra om bartendern reagerat likadant om det varit en karl som suttit där med ett spädbarn och druckit öl? I och för sig har en man litet svårt för att amma, men aspekten med att hantera en baby och inte vara helt nykter finns ju kvar...... | |
| laatifah | 2011-05-09 15:26 | |
![]() | evamor, jag vill ju tro att en mamma känner sitt eget barn bäst, inte en random bartender | |
| laatifah | 2011-05-09 15:28 | |
![]() | om det handlar om ett spädbarn är jag mer inne på bartenderns nej faktiskt, eftersom man måste handla försiktigt o precist, spec med ett så litet barn, spädbarn=max en månad gammal | |
| evamor | 2011-05-09 15:28 | |
![]() | laatifah, en NYKTER bartender fixar nog att ta hand barnet bättre än en påverkad fumlig mamma. definitivt. Men det var inte det jag skrev om, utan att bartendern hindrade mamman från att bli den där oansvariga föräldern. | |
| Labyrint | 2011-05-09 15:30 | |
![]() | Jag tycker för övrigt att den bartender som nekar en höggravid kvinna vin gör helt rätt, även fast hon inte uppträder berusat... Så visst kan en bartender ha rätt att neka i fler fall än om det handlar om minderåriga eller stupfulla. Med bebis med på krogen beror det helt på situationen runt omkring, vilket inte framgår i artikeln. Men amning i sig tycker jag inte är skäl att neka. | |
| laatifah | 2011-05-09 15:31 | |
![]() | att han serverade henne fast han sett barnet, o sedan nekat henne då hon ammars makes me no sense, DET har ju knappt någon betydelse. han hade även hänvisat till barens policy om att ammande kvinnor inte serveras alkohol, ngt dem sagt att det inte finns någon sådan, verkar mer som han hade något emot henne perosnligen tyvärr | |
| Tommy 1979 | 2011-05-09 15:33 | |
![]() | Fast såvitt jag har förstått det så är det barens policy att inte servera alkohol åt ammande kvinnor. Bartendern gjorde alltså inte något personligt ställningstagande, utan skötte bara sitt jobb. Så egentligen kanske det är lite orättvist att hacka på honom, även om jag tycker det hela är helt fel rent principiellt. | |
| wertigo | 2011-05-09 15:34 | |
![]() | Så ini helvete fel av bartendern att neka. Det finns ju som sagt var studier som visar att det är ofarligt för barnet om mamman håller sig inom stipulerade ramar Allt annat är bara nys. Att det sen kanske ser illa ut är en helt annan sak. Jag för min del tycker att människor som sätter en ring i näsan tycks vilja sälla sig till en boskapshjord, det ser helt enkelt för jävligt ut Men det får jag tugga i mig. Två bögar som hånglar på allmän plats ser också för jävligt ut, men det måste jag också tugga i mig. Bartendern skulle också tuggat i sig detta. Det var inte strongt gjort. Han visade prov på extremt överförmynderi i sin position. En satans jävla moralpolis är vad han är | |
| Labyrint | 2011-05-09 15:34 | |
![]() | Krogansvarige verkade ju inte känna till denna policy, så det verkar väl mer ha varit bartenderns personliga åsikt. | |
| laatifah | 2011-05-09 15:35 | |
![]() | en gravid kvinna är en annan sak tycker jag givetvis, då borde man neka absolut. vulcan var du ironisk nu? :O evamor, oj, hur kan du veta att bartendern är mer kapabel att ta hand om ett litet barn en dennes egna mamma/pappa som druckit två glas vin?-är inte alla så säker på d | |
| laatifah | 2011-05-09 15:37 | |
![]() | att neka borde göras då mamman är ensam med sitt barn och uppträder onyktert | |
| morihei_79 | 2011-05-09 15:38 | |
![]() | jag säger igen - bartendern gjorde rätt...Sen om han HAR rätt att göra så eller inte de är skit samma. Och jag skiter i vad forskning säger i den här frågan. Att en mamma dricker vin samtidigt som hon ammar, tror jaginte är farligt, men de kan ju knappast vara hälsosamt att dricka vin UNDER TIDEN som man ammar.. de låter ju helt barockt! | |
| Midna79 | 2011-05-09 15:39 | |
![]() | Ska butiker neka gravida kvinnor att köpa cigaretter också? | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-05-09 15:39 | |
![]() | Svaret ges väl direkt av situationen... | |