Spelrum
Giraffen11
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malman2011-05-13 18:39
Antal inlägg: 1457

smulgubbe har du tittat på en häst som leker i hagen de springer och sen tvärnitar de och kastar sig över i galopp i nästa riktning. det är naturligt,
sen så utbildar hon i NH hon tvingar inte hästen hon och hästen leker.

skulle knappast tro att man kan träna en häst att göra det den gör med våld då skulle hästen inte lita på henne och det skulle bli opålitlig. och lycka till att rida en opålitlig häst utan sadel eller träns, de måste lita på varandra och de måste veta vem som är ledare,

min häst vet att jag är ledare. jag har ALDRIG slagit eller sparkat på han, jag rider inte med spö eller sporrar, men det har tagit mig 2 år att få han dit han är i dag. det hade tagit mig 1 timme att skrämma han till lydnad men då är han rädd för mig, istället för att respektera mig som ledare..

jag var en typisk ryttare förut. jag gjorde allt för att vinna jag tävlade varje helg jag tvingade mina hästar till gränsen av vad de klarade av, jag spöade de över hindren och jag hade sporrar på 5 cm i dressyren.
jag var elak och självisk och brydde mig bara om mina vinster,
och jag skäms när jag tänker efter på det jag gjorde, (inget olagligt) det var en kompis som tränar NH som fick med mig på en träning, efter det så började jag fundera på hur jag beter mig mot min häst, jag såg inte en individ jag såg ett tävlingsredskap.

jag sålde min häst och var utan 1 år pga en skada jag hade, sen köpte jag en gammal travare som jag och kompisen lärde dressyr men hjälp av NH, jag red inte den hästen på 5 månader, utan vi lärde känna varandra, han är den lugnaste och mest pålitliga häst jag haft

le-lou2011-05-13 19:15
Antal inlägg: 17500

fin berättelse malman :)

smulgubbe2011-05-13 19:25
Antal inlägg: 237

Jag tror nog att man under tiden som man tränar en häst, kan använda verktyg som gör att den sedan går att hantera som hon gör...hästar har ju som bekant bra minne. Jag tycker att det är en stor skillnad på hästen och ryttaren i den film som malman länka till och den film som le-lou länka till. I den senare ser jag ett samspel mellan ryttare och häst. I den förste är ryttaren mer dominant.

s

malman2011-05-13 19:57

vilken film såg du att ryttaren var mera dominant smulgubbe

le-lou fin och fin det är det jag varit med om och jag är glad över att jag lärde min av mitt misstag,.

le-lou2011-05-13 20:27
Antal inlägg: 17500

malman, ja men jag tycker det är fint när folk inte bara tutar på utan stannar upp i livet och gör förändringar. Så det var välmenat!

malman2011-05-13 20:34

tack,

apajävel2011-05-13 20:44
Antal inlägg: 572

Jag har aldrig använt mig av NH, men jag tycker inte att jag bara för det per automatik blir en självisk och hänsynslös ryttare. Jag hoppas inte att det är vad ni anser, för jag är säker på att det är inte metoden det hänger på utan hur individen behandlar djuren. Men poängen om samspelet och tilliten tycker jag är sund, även om man gör det på sitt eget sätt.

shut_up2011-05-13 21:13
Antal inlägg: 134

Malman förstår att du gråter när du ser videon du länka till . STACKARS häst att göra såna där piruetter, VÄLDIGT naturligt för dom.. För de va väl så du mena???

Nej hästsport är djurplågeri rakt igenom!!

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-13 21:18
Antal inlägg: 928

NH har massa att lära oss som håller på med hästar, vi tränar regelbundet ledarskap och kommunikation utifrån grundprinciperna i NH, vi lägger minst lika mycket tid på detta som på själva ridningen. en väldigt underskattad men stor kunskap finns även hos westernfolket. vi håller på med typ 85% hoppning och 15% dressyr. men många timmar i veckan lägger vi på influenser vi snappat upp från western och som sagt NH, Kyra som apajävel nämner var hemma hos oss och tittade på hästar för ett par veckor sedan och det slutade med att en såldes till deras nya Trojka projekt. det var skitkul eftersom vi haft honom sedan han frånskiljdes som föl och vi gjort allt arbete själva med honom. och om Kyra, leann W och personer med deras erfarenheter och kunskaper valde ut våran ser jag det som ett tecken på att man kan komma skitlångt utan de traditionella tyska, franska och speciellt irländska agressivare metoderna för utbildning och prestation av djuren.

fälttävlan är en krävande, svår och skitkul, spännande och krävande sport. men de 4 unghästar framtagna för just fälttävlan vi haft hittills har vi bara haft på lösdrift 18 månader och sedan grundutbildat och ridit in, sedan har de åkt hem till sina ägare igen. så vi har ingen egen erfarenhet av själva tävlandet.

varesig det är just fälttävlan eller inte tycker jag att det är själva framforcerandet av utvecklingen och resultatet som skapar skadorna och djurplågeriet. vissa har inte "det" vad de än har för stam och vad de än kostade att köpa. och då kan man inte forcera fram ett resultat på bekostnad av en kort karriär och skador. så bedriver man inte hästhållning enl mig.

malman2011-05-13 22:00

silverbjälke jag tycker du har en sund inställning och jag respekterar dina åsikter, det märks att du kan hästar.

jag var dum som behandlade min häst som jag gjorde, och jag skäms över det, men jag rättade till mig och är i dag en stolt vuxen person som tar ansvar för hur jag behandlar min häst.

jag tycker det är fel att utsätta hästarna för hinder som kan skada dom allvarligt om de skulle felbedöma hindret på någe sätt. vi kan öka svårigheterna på andra sätt fälttävlan är en bra tävlingsform det är bara de bästa ryttarna som behärskar att tävla i 3 grenar på det sättet.
men vi måste se över hur hindren är utformade och hur höga de är se över banorna så skadorna minskar.

koksiken2011-05-13 23:59
Antal inlägg: 304

malman: det finns väl ingen motsättning mellan dressyr och NH?
Oavsett vad man håller på med så underlättar NH hanteringen av hästen otroligt mycket.

Håller med le-lou när hon skriver att det är till stor hjälp vid lastning, det är nästan omöjligt att tvinga ett djur på flera hundra kilo in i en transport men ändå fortsätter folk att göra detta... istället för att ta kommandot på "riktigt" och bara gå före sin häst in i transporten, då kommer den efter av sig själv.

Det har med energi att göra, inte kraft, bara mentalt. Fascinerande i sin enkelhet, när man kommer på det.

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-14 00:26
Antal inlägg: 5853

ingen som kan skriva vad NH betyder så övriga kan hänga med i debatten?

Challe_B - Ej medlem längre2011-05-14 00:27
Antal inlägg: 5853

BH BN BG HF FY

koksiken2011-05-14 01:05

Natural Horsemanship eller Naturlig Hästhållning, googla gärna.

Man låter hästen vara häst och tar själv på sig ledarrollen, i korthet. Hästar vill i allmänhet inte vara ledare, så om man vet hur man gör så är det inte så svårt. Konsekvens är vad det handlar om.

Det sker enbart med mentala medel, man tar aldrig en kamp - fysiskt - med hästen, det behöver man inte. Man belönar aldrig en häst med godis eller mat, då visar man att man är lägre i rang än hästen, tex.

Energi är nyckelordet och hundvärldens motsvarighet är César Milan.

Min dotter får hästar att lyfta på hovarna när hon ska kratsa dem, enbart genom att fokusera på den hov som hon vill ha upp. Hon drar inte i hovskägget, lutar sig inte mot benet eller knackar på hoven. Hon bara koncentrerar sig på att det ska hända, så händer det.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-14 07:00
Antal inlägg: 928

ja, en sådan enkel sak som att man kan leda och stanna en frustande 4års hingst på 700 kilo utan att ens rycka till i grimskaftet, stannar jag med ett markerat stamp i marken eller håller upp armbågen mot bogen så stannar han. enkla saker som ledarskapet, rangordningen och kommunikationen. många moment som gör spö, långpisk, noskedja etc helt överflödigt. enda gången man kommer nära användandet av sådant är vid vissa djurs första inlärning och hantering och då oftast för att inte tappa hästen eller som säkerhet för skaderisken vid missförstånd. piskan tex är det många som använder, den funkar precis lika bra att vifta mjukt med i luften ovanför baken på hästen, den är ett flyktdjur och den går/sticker iväg om den upplever något skumt, främmande bakom eller ovanför sig.

hästar är som oss, de är alla olika. att skrämma, hota med smärta, piska eller att rida med ett skarpt bett och konstant dra i korta tyglar och alltid sitta tungt funkar och de flesta gör det tyvärr men att få den att göra det man vill på det sättet är inte följsamhet och lydnad, det är ett oharmoniskt ekipage med hög skaderisk.

bra kommunikation och lätt sits kommer man längre med om hästen är rätt skolad.

ni nämnde dressyr, jag tror att det är skitviktigt att rida ut i terräng, skog och mark flera gånger i veckan. hoppa lite, busa och bygga muskler. en dressyrhäst behöver den variationen eftersom enbart tragglande på ridbanan sätter fel form på den och ger den många svaga punkter, vi har nu 2st som bägge kommer gå långt, en är redan köpt av Trojka projektet och en skall gå GP i europa, de tränar bara en gång i veckan men de rids ut minst 5 dgr. tyvärr ser man många dressyrtjejer som har hästarna i hage hela dagarna och sedan bara tränar dressyr och undrar varför hästen går hackigt, får ont i någon muskel eller blir halt när de gör allt rätt.

hästen ska ha mångsidig ridning och kul hage, korta stunder ska den tränas på det den är ämnad för och få massa bus och kul när den gjort väl ifrån sig så den tycker det var roligt och gärna upprepar det om några dagar igen. gör den fel ska den inte ha skrik, gap, pisk och ryck då kommer den alltid förknippa prestationen med spändhet, nervositet och tvång.

men det var gravt OT vi skulle ju bara växla några ord om fälttävlanshinder :)

och ja, de är för solida många gånger. framförallt är det omöjligt för djuret att avgöra djupet på ett vattenhinder varför skadan/vurpan ofta sker där då hästen inte som ryttaren vet att detta ligger bakom ett hinder som skymmer, hästen vet inte hur långt eller djupt detta är utan måste lita till ryttarens signal för hoppets kraft. minsta miss av ryttaren och hästen utsätts för skaderisk. det är fel att inte djuret kan se genom dessa hinder för att själv anpassa fart, distans och kraft.

koksiken2011-05-14 11:05

Silverbjälke: vad klok du verkar, du har nog trevliga hästar...

Jag har alltid tyckt att det viktigaste att ha i närheten av stallet är tillgång på bra hagar och goda möjligheter till varierad uteridning. Lite skog, lite klättring, lite vattenplask är idealiskt både för muskler och hjärna.
Dressyr kan man rida var som helst, ridbanor kan man åka till men skogen är nödvändig för det vardagliga ridandet.

Ett naturhinder är roligt att använda sig av ibland, så länge det ramlar ihop om man stöter till det hårt.

apajävel2011-05-14 13:35
Antal inlägg: 572

Jag läste i en intervju med Adelinde Cornelissen att hennes Parcival går ute i hagen, rids ut och får sträcka ut på en galoppbana en gång i veckan. Han får helt enkelt vara häst på dagarna, och underverk bara på tävlingarna. Sådant blir man alltid så glad av att läsa :)

Sen förstår jag vad du menar, malman, om hindren. Ibland ser det riktigt läskigt ut, och själv skulle jag aldrig våga hoppa det - stjärnhäst eller ej.

smulgubbe2011-05-15 10:39
Antal inlägg: 237

malman:- 05-13 1957. Vilken film såg du att ryttaren var mer dominant i smulgubbe?

Det var i den film som du länkade till. Jag tycker att ryttaren i den filmen, bara visar vad duktig hon är på att styra hästen utan andra hjälpmedel än sin ben och sin röst. Det finns ingen harmoni mellan ryttare och häst. När hon alldeles i början av filmen snurrar runt, runt så lägger hästen öronen bakåt, inte för att enbart lyssna till hennes röst, utan i irritation. Hästen håller också på med tungan ganska mycket. Sen att tvärbromsa som hon gör blir inte riktigt samma sak som när hästen galopperar själv och tvärnitar, det inte naturligt att göra så med ryttare.Det är synd om den hästens ben tycker jag. Jag skrek nej!! varje gång hon gjorde så första gången jag såg filmen.
Jag har inget emot NH men det ska vara på hästens villkor också, inte enbart ryttaren. Alltså häst och människa i harmoni med varandra.

nettan232011-05-15 10:51
Antal inlägg: 4086

Challe: Haha publiken goes crazy, fick mig ett gott skratt av ditt inlägg ;)

Visst gullig video, men sitter bara och tänker på att måste man showa med sina färdigheter. Räcker det inte att leva i harmoni med sin häst, utan att visa upp det för massa skrikande människor och hög musik?

Djurplågeri, fälttävlan, njaee!

Vet man vad man sysslar med så är det nog en bra aktivitet för häst och ryttare.

Ridning överhuvudtaget är ju riskfyllt och onaturligt för hästen.

nettan232011-05-15 10:52
Antal inlägg: 4086

Håller med Smulgubbe för övrigt...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?