Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Maja G2011-05-13 18:27
Antal inlägg: 10730

precis Rob...Det är det jag säger att egentligen är det det som de vill men inte vågar, och så skyller det på spriten när det väl händer..

Men vissa saker dyker upp vid alldeles för många drinkar. Och där tror jag att det är det undermedvetna som dyker upp. Saker som många skulle säga att det inte är de som gör det,men om de rannsakar sig själva ( o är sanna mot sig själva) så är det inte så konstigt kanske?
Fattar du? ( knappt jag fattar själv vad jag har skrivit,men jag vet precis vad jag menar)

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-13 18:33
Antal inlägg: 1338

Begrepp som "ond och god" skulle jag själv inte använda - eftersom jag inte tror på dem. Däremot förändras man av alkohol givetvis. Annars skulle nog väldigt få dricka. Den påverkar bland annat dopaminsystemet och serotoninsystemet i hjärnan. Det är nog framförallt dopaminnivåerna vi vill reglera när vi dricker, för det är vårt belöningssystem som ger njutning. Serotoninnivåer som störs ut av alkoholen kan försätta en person i ett sinnestillstånd som inte är önskvärt, tex kan folk bli aggressiva eller släppa på normala sociala regler och helt enkelt bli elaka.

Om jag vore du, hade jag nog förlåtit den här personen om det i övrigt är en god vän med bra egenskaper. Det kan faktiskt vara så att det är "alkoholen som talat" om man ska uttrycka det enkelt. Däremot skulle jag tala om för personen att om detta är något som brukar ske vid alkoholintag så vore nog nykterhet att föredra, och om inte så sker, så får h*n dricka alkohol i annat sällskap än ditt.

Så jag skulle säga att Ja, alkohol kan förändra en personlighet till det sämre, varför det kan vara en förklaring till din väns beteende. Däremot är det ingen ursäkt - och framförallt inte om det händer igen.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-13 18:43
Antal inlägg: 1232

Jodå, jag förstår, Gräddnos. Och du har en poäng.

Bra inlägg, Beatha. Du har rätt i nästan allt. ;-)

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-13 18:46

hehe :) nästan? Ja, det är ingen sanning per se såklart. Jag lämnar mitt råd i all enkelhet bara :)

Araknoidea2011-05-13 18:47
Antal inlägg: 783

Uisge beatha

Vare sig dopamin- eller serotoninsystemet kan förklara hur en människa kan ändra åsikter och agera på ett annorlunda sätt, eller? Det måste ju komma från någonstans? Man kan dricka alkohol och bli aggressiv men kan man dricka och bli rasist eller efter några glas tycka att kvinnor borde bli av med sin rösträtt? Förstår du vad jag menar? Kan man efter ett par glas ändra värderingar helt? eller är det nåt bakomliggande? någon åsikt som personen inte vågar ha i nyktert tillstånd.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-13 18:54

Det vågar jag ju såklart inte svara på eftersom jag omöligen kan känna till din väns inre. Jag tror att om du känner den här personen sedan innan, så har du säkert aningar om vad den här personen har för värderingar i allmänhet om de alls passar in i det som blev sagt till dig.

Det där med att "från barn och alkoholister får man höra sanningen" är för mig lätt överdrivet. Givet (för mig) är att en person som mår dåligt (eller har "snedtänt" på alkohol) kan säga saker som denne absolut inte menar - bara för att få ur sig något svart och elakt. Likväl som ett barn kan prata strunt.

Det är till syvende och sist du som ska avgöra huruvida du kan förlåta eller ej. Jag säger bara att jag tror att man visst kan häva ur sig dumheter som inte tillhör ens personlighet i vanliga fall. Däremot kan jag av förklariga skäl inte säga om den här personen egentligen menade det som sas... så kan det ju vara. Jag menar enbart att det _kan_vara rent nonsens också. Det behöver inte ligga mer bakom det än uruselt alkoholsinne.

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-13 18:57

Det ligger ofta självförakt, rädsla, känsla av utanförskap etc bakom dessa utbrott. Men det är naturligtvis inte kul att bli drabbad av dem ändå.

Araknoidea2011-05-13 19:00

Jag har känt henne väl i många år och de orden och det sättet hon agerade på i en viss situation (vill inte gå in på det, känns för privat). Strider så mkt emot vad jag trott om henne. Men det kan ju vara så att jag inte känner henne så väl som jag trott att jag gjort. Väldigt knepig situation :S.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-13 19:05

Jag hade en väldigt nära vän i min ungdom som var ljuvlig. Jag fullkomligt älskade hennes personlighet - och gör fortfarande. Däremot blev hon aggressiv när hon drack. Hon inte bara sa elaka saker hon BET folk som en pitbull också. Det här var när vi var väldigt unga, och jag tror inte att hon på något sätt led av självförakt eller allmän aggression (jag kände henne ganska väl). Det var helt enkelt en helt ny personlighet som låg nedanför mig och nafsade efter mina ben.

Detta hände vid två tillfällen, sen slutade hon dricka. Det är givetvis ohållbart att bita folk när man passerat en viss berusningsgrad. Vad jag ville ha sagt var att som jag ser det, så var det inte ett beteende som låg latent hos min gamla vän - utan ett beteende som var helt beroende av alkohol för att visa sig.

Måns_E2011-05-13 19:07
Antal inlägg: 12028

Usige är klok som vanligt.

Det är klart att man kan göra saker på fyllan som man sedan ångrar. Det har väl de flesta någon gång gjort?

Jag tycker att man inte skall dra för stora växlar på det.

Maja G2011-05-13 19:07

Åh,vilka bra inlägg ni gör allihop. Det här är något som jag funderar ofta på...Huruvida alkohol ( och andra droger) förändra personen ifråga?
Jag tror, inget vetenskapligt forskat eller bevisat, att det som kommer upp vid fylla eller annat ofta är undermedvetet ( som jag har skrivit innan) eller sådant som personen ifråga egentligen vill,men inte vågar...
Din vän, Araknoidea, kan mycket väl ha "undangömt" vissa åsikter för dig. Har själv varit utför detta..Åsikter som min kompis o jag har haft gemensamt under alla år,men hon har ändrat sig ( pga vad,vem eller hur vet jag ej) och inte vågat säga pga..ja inte vet jag. De kommer oftast fram vid onyktert tillstånd..egentligne vill hon nog säga det i nyktert tillstånd men kanske inte vågar??

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-13 19:09

"Det är givetvis ohållbart att bita folk när man passerat en viss berusningsgrad."

He he, där håller jag med dig. :-S :-)

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-13 19:12

Jag googlade "dåligt ölsinne" och fick upp en bild på Beathas vän. ;-)

Araknoidea2011-05-13 19:15

Måns E

Denna händelse var så pass fruktansvärd att jag inte ens vill nämna det i forumet, alltså var det inte en liten bagatell. Hade hon sagt eller gjort något som bara gjort mig arg hade jag lättare kunnat förlåta, men det hon gjorde sårade mig väldigt djupt och gör att jag inte alls kan lita på henne i samma utsträckning. Usch det är så svårt för hade jag vetat att hon i nyktert tillstånd kunde ha gjort samma sak eller visat tecken på det hade jag struntat i vår vänskap. Det känns som att hon döljer nåt som jag bara måste få fram.

Maja G2011-05-13 19:17

så är det säkert...Prata med henne,fråga henne,i nyktert tillstånd. Hon kanske vill berätta,men inte har vågat..

apbur2011-05-13 19:17
Antal inlägg: 9699

Jag tror man föds med en grundpersonlighet, alltså den personlighet som finns utan det framarbetade "överjaget". Det här betyder dock inte att den grundpersonlighet jag talar om är mer sann eller riktig än den personlighet man uppvisar när man har full tillgång till sitt förnuft och överjag.

Grundpersonligheten kan man inte påverka, dock kan man jobba på att kontrollera impulser och oönskat beteende.

Jag tror inte att det kan tillkomma olika personlighetsdrag iom hjärnskador eller berusning. Det som händer är att spärrarna, som man mer eller mindre effektivt byggt upp, släpper och grundpersonligheten visar sitt fula tryne. Om den nu är ful. Det finns människor som är genomsnälla och inte har några som helst aggressiva tendenser.
Dessa personer är inte alls mer värda att beundra än de med väldigt aggressiv grundpersonlighet. De genomsnälla har ju inte behövt offra någonting för att vara just snälla mot sin omgivning medan den med en väldigt bråkig grundpersonlighet hela tiden måste jobba med sin karaktär och moral.

Araknoidea, du kanske borde beundra din vän istället. Tänk att hon så effektivt tryckt undan och kontrollerat sina mindre önskvärda personlighetsdrag. Hon kanske bubblar av ondska där under som hon med styrka och karaktär vanligtvis håller undan för att inte skada andra människor.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2011-05-13 19:17

ha ha. Fick du upp en bild på en människa som bits? Faktum är att beteendet inte är helt ovanligt. Det skulle givetvis inte totaldominera en SIFO-undersökning om folks alkoholsinne, men helt ovanligt är det inte.

Märkligt är det dock. Lite schimpansvarning på den.

promenad - Ej medlem längre2011-05-13 19:18
Antal inlägg: 3995

have no idea

-Robbish- - Ej medlem längre2011-05-13 19:18

"egentligne vill hon nog säga det i nyktert tillstånd men kanske inte vågar??"

Nä, jag tror inte riktigt på det där. I vissa fall stämmer det givetvis. Men en del blir verkligen tokiga av alkohol, och gör och säger saker som inte speglar deras (nyktra) personlighet alls. Om det är något undermedvetet som spökar är ju förvisso svårt att avgöra - här behövs psykoanalys eller nåt. Bättre då att spola kröken kanske.

Araknoidea2011-05-13 19:19

Uising beata

Jag förstår när du tar upp den händelsen, det känns som din vän har mkt aggressioner inom sig och att bita folk känns inte så väl genomtänkt utan snarare som en flippad reaktion på instängd ilska. Det min vän gjorde lät för genomtänkt och verkade för genomtänkt. Det var inte en snabb reaktion utan hon bara malde på om vad hon tyckte och tänkte.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?