Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-05-17 16:01
Antal inlägg: 6854

Jag tycker väl så också apbur, liksom var ligger problemet. Om nu Åke råkar vara på undervåningen när han ska gå in så är det väl inga problem att mota bort honom, gärna bryskt om han vill så vill nog inte Åke gå tillbaka dit ändå.

Känns som han vill göra en höna av en fjäder. "Det är minsan ditt problem"

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 16:06
Antal inlägg: 14052

Grannen kanske inte är helt frisk, det är ju svårt att veta. Han kanske har problem med sociala kontakter, vilket man ju till viss del kan misstänka med det beteendet, eller så är han bara argsint. Det kan ligga något helt annat till grund för hans beteende; allergi, fobi, ocd... Oavsett vilket så är det ju till syvende och sist du som kattägare som ansvarar för vad din katt gör, och det är egentligen egalt exakt hur grannen reagerar. Så länge han inte skadar katten så har han ju rätt, oavsett hur överdriven hans reaktion är i dina ögon. Jag som hundägare tycker det känns rätt fånigt när folk går omvägar runt min hund när jag vet hur snäll och lydig han är. Men jag avfärdar det inte som stört beteende om någon går över till trottoaren på andra sidan vägen för att slippa möta mig, det kan ligga massor bakom som jag inte har en aning om.

Gautama2011-05-17 16:11

Man kan ju vända på det också och se det som att jag inte kan veta vad som ligger bakom och därför inte vill bli påhoppad på det sättet.
Hyfs ska man kunna förvänta sig ändå.
Jag har en dag idag där jag inte funkar över huvud taget eftersom jag håller på att förgås av nervositet men inte fan beter jag mig ohyfsat mot mina vänner, kunder, grannar för den skull. De är ju inte deras problem.

Han får väl förklara sin fobi, allergi och vad det nu kan vara då. Han kommer ju ingen vart med att skälla som en hund när man öppnar dörren.

peter2011-05-17 16:13
Antal inlägg: 1710

Åke är katt...och katter är kloka....väldigt snart inser Åke att det är en fientligt sinnad person som nu bor i den lägenheten...låt det gå en tid så kommer Åke att ändra sitt beteende...katter går dit de känner sig välkomna... Är din granne ett sinnessjukt monster och djurplågare visar nog det sig snart...t ex om Åke skulle "försvinna"..han har redan visat sig oförmögen till att föra en hyfsad diplomati.....avvakta lite....

apbur2011-05-17 16:15
Antal inlägg: 9699

Klart du ska försöka prata med killen och lösa det så smidigt som möjligt men jag tror faktiskt inte det är ditt ansvar, juridiskt sett, att katten inte går in genom grannens öppna dörr. Som vissa här verkar vilja hävda.

le-lou2011-05-17 16:16
Antal inlägg: 17500

Gautama - i all välmening men hur grannen reagerar hör inte till sakfrågan, håller med nulltj. Vi kan tycka att han överdriver, jag som gillar katter tycker han verkar dum i huvudet helt ärligt. Men det hjälper inte situationen överhuvudtaget och ger inte dig mer rätt i frågan om att ha Åke lös så han kan gå in hos honom.
Det handlar ju inte om hans humör eller om han älskar katter el inte, utan om det faktum att katten har gått in i hans lägenhet. Din katt i hans lägenhet.
Han har rätt att inte vilja ha en katt i sin lägenhet.
Du har ett ansvar att se till att katten inte tar sig in i hans lägenhet.
Enkel matematik.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 16:17

Jag håller med om att hans beteende (i den refererade versionen) verkar vara överdrivet i förhållande till situationen. Men det är din katt, han har rätt i sak. Visst kan man förvänta sig hyfs, men det är väl ingen nyhet att det finns ohyfsade människor? Och så länge han inte gör dig eller din katt illa så är det fortfarande helt och hållet ditt problem att lösa, oavsett hur otrevlig du tycker han är. Om min hund kissar i trappuppgången och en granne bestämmer sig för att ställa sig och vråla åt mig så blir jag självklart förbannad tillbaka över det överdrivna beteendet. Men det är fortfarande inte grannen som har fel i sak.

le-lou2011-05-17 16:17

apbur, det är det. ringer killen kommunen och klagar så är det ägaren som ska lösa problemet. finns det ingen ägare så skjuter kommunen katten, det har hänt förr och är inget nytt under solen.
Djur får man ha men de ska inte störa grannar.

Gautama2011-05-17 16:17

Nää, det låter onekligen som ett omöjligt problem att kolla ens katt så den inte går in om det står dörrar öppna.
I så fall skulle det knappast vara tillåtet att ha katter lösa i bostadsområden och ingen skulle heller våga det om man kan åka på det.

Som ni ser i ett tidigare exempel som jag tog upp så sa den hyresvärden att de inte kunde göra något eftersom det är fullt lagligt att ha katter lösa, det är något man får leva med.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 16:21

'Bestämmelser om ansvar för den som har en hund eller katt finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter. '

Gautama2011-05-17 16:22

Det funkar inte så i pratiken le-lou. Har hört flera fall där husägare har anmält en granne och deras katt för att den går in och skiter i deras trädgård. De händer ingenting, de tar knappt upp fallet trots att det står i lagar att man har samma skyldigheter som hundägare så förväntar man sig inte att det efterlevs på samma sätt från kattägare eftersom det är en omöjlighet.
Det enda möjliga är att förbjuda katter utomhur över huvud taget i så fall.
Alla vet att det är en omöjlighet att kolla vad en utekatt företar sig.

le-lou2011-05-17 16:22

just katter i trappuppgångar räknas som en sanitär olägenhet av Miljö och hälsonämnden.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 16:23

Så för att det i praktiken inte händer något så är det inte lika mycket ditt ansvar?

le-lou2011-05-17 16:23

jo men gautama, katt i trädgård är en annan sak. Det är svårt att hindra en katt utomhus, och vissa bostadsområden i vår stad tex har lagt förbud helt mot lösspringande katter. Vissa inte. Ni bor vad jag förstår i lägenheter och då handlar det ju om att Åke är inne i trappuppgången?

Gautama2011-05-17 16:24

Jo, i lagarna står det så men det efterföljs inte av kommuner och högre distanser. Antagligen för att de skulle bli nersölade med sådan anmälningar och för att det är svårt att bevisa vilken katt det är.

apbur2011-05-17 16:26

"Rättsläget gällande miljöbalken är idag något oklart när det gäller katter i bostadsområden. Men miljö- och byggnadsenhetens generella bedömning är att tamkatter inte utgör en olägenhet enligt miljöbalkens definition i 9 kap. 3 §. Praxis innebär därmed att det är upp till den som vill hålla katter borta från sin tomt att själv skydda sig, genom att till exempel sätta nät över sandlådor, stänka citronsyra i buskar och liknande eller duscha vatten på katten."

Jag har hittat fler exempel där inga åtgärder vidtagits. Det verkar alltså vara mest upp till den som vill slippa katter att freda sig.

apbur2011-05-17 16:26

www.orust.se/vanster...02 199.html

Länken...ursäktar.

Gautama2011-05-17 16:26

Jo, men nulltj det är klart att det är mitt ansvar. Jag säger verkligen inget annat. Men hur ska jag göra menar man?

Jo,men om vi hade bott i hus och katten hade smitit in om en husdörr stod öppen då? Är det så stor skillnad mot att katten smiter in i trappuppgången när grannen går in och då följer med grannen och försöker smita in när han går in genom sin dörr?

Han sitter ju aldrig i trappan i flera timmar. Jag kollar ju minst en gång i timmen efter honom.

nulltj - Ej medlem längre2011-05-17 16:26

Så för att det inte efterföljs så behöver man inte ta lika mycket ansvar? Om min hund skiter på gatan kan jag få böter, men risken är så liten att jag struntar i att plocka upp efter den - ska jag tänka så då, t ex?

le-lou2011-05-17 16:27

bor man i villa så får man räkna med att det luktar grillos från grannarna eller att man faktiskt hittar kattskit på gräsmattan, bor man med balkong får man räkna med att grannen kan stå och röka på balkongen. Det finns inget olagligt med det heller. Eller för den delen - att grannarna spelar folkmusik tre timmar i sträck. Arma mig.
Men bor man nu i lägenhet ska man inte behöva acceptera eller räkna med att trappuppgången används som ett bostadsutrymme åt grannens katt. Tror inte nåt bostadsföretag skulle säga ja till att det är ok att ha katter lösa i trappuppgångar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?