Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 508

Forumkategorier

Användare Inlägg  
silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-18 13:54
Antal inlägg: 928

kärnfrågan, varför lägenhet?
och får man inte acceptera omkringliggande ljud när man väljer att bo i samma hus som flera andra personer?

Cisa - Ej medlem längre2011-05-18 13:57
Antal inlägg: 25

Klart man skruver upp volymen på max och rockar loss när Donna Summer sjunger "Hot stuff", gör man inte det är man född i en sarkofag. Och kanske borde blivit kvar där också.

magnusito2011-05-18 13:58
Antal inlägg: 4919

Nej man behöver inte acceptera oljud hela natten. Det finns bestämmelser om sådant. Det är inte ok att bara göra som man själv vill i ett flerfamiljshus. Då är det snarare den personen som får välja att bo i eget hus.

Ceckes12011-05-18 14:03
Antal inlägg: 748

Alla är olika känsliga..de som har hög stressfaktor är mer känsliga än andra för ljud. Tycker det låter illa från andra som säger att man är känslig, bara för att man själv inte är det..Nä men då är väl du en person som kanske inte är lika stressad som de andra..du kanske inte jobbar natt, du kanske inte ditten o datten..Alla är olika helt enkelt.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 14:05
Antal inlägg: 236

Silverbjälke: alla kan inte bo i villa som jag och (uppenbarligen) du. Till exempel är det lite ont om villor just på Södermalm, där jag bodde förut. Men att man bor i lägenhet betyder inte att man måste tåla störande ljud nattetid eller för den delen dagtid heller (om de inte är rimliga).

Tycker att det är synd att inte fler tar en direkt kontakt med värd/bostadsrättsförening när det krånglar. Det finns liksom ingen anledning att behöva må dåligt själv för att man antingen blir osams med en granne eller går omkring och inte vågar säga ifrån. För det är enkelt: den som inte är beredd att visa den hänsyn som krävs i ett flerfamiljshus ska ut. Punkt.

Ceckes12011-05-18 14:10
Antal inlägg: 748

Vill också tillägga att ibland väljer man inte sitt eget boende..! Man är tvungen att bo i lägenhet för att man inte har råd med annat..i vissa fall kan man till o med tvingas va inneboende hos någon annan..som i Stockholm tex..där man inte kan få en bostad över en natt...och kanske inte ens inom ett år. Skulle livet handla om att välja själv? Ja i så fall skulle man ju förutsätta att alla är ekonomiskt oberoende eller i allafall har det rätt gott ställt..Omoget tycker jag att förutsätta att alla har det gott ställt o kan välja o vraka! De som förutsätter det och som tror att det är så enkelt, de personer kan väl kanske inte då se att det också kan finnas andra hinder i vägen också för att man tex ska kunna köpa en lägenhet eller ett hus? Tycker det låter som man är både omogen och full av fördomar när man inte fattar bättre än o säga att man väljer väl inte att bo i lägenhet om man inte gillar ljud från grannar. Dagtid får man stå ut med mycket och man gör ju det också, annars skulle man ju ringa störningsjouren för jämnan o det är det väl ändå ingen som gör? Men även nattetid får man stå ut med mycket oväsen från grannars centrifug mm..Men det tillhör väl vett o ettikett att man försöker tysta ned så mycket som möjligt på natten. Och de som inte fattar det, det är de som inte ska välja att bo i lägenhet. Ut i skogen med dom!

monalee2011-05-18 14:18
Antal inlägg: 127

Ta kontakt med Aschberg vet ja=))

monalee2011-05-18 14:20

Har haft riktig otur med en granne tidigare och vi bodde i hus. Det löste sig efter polisanmälan, dom var på alla!!!

bommarna2011-05-18 18:53
Antal inlägg: 366

Nu handlar det ju om att visa hänsyn mot andra människor. Om man läser hyrereglerna är det inte okej att störa grannar någon gång på dygnet. På dagtid har jag full förståelse för att det hörs att man har grannar men på natten vill jag sova.
Ni som älskar hög musik hela natten varför har ni inte hörlurar och njuter i full styrka.....eller ännu bättre flytta till ett hus i skogen där stör ni ingen! ;-)

lewarcher2011-05-19 03:08
Antal inlägg: 2035

Aschberg är mera störande än någon tänkbar granne.

silverbjälke - Ej medlem längre2011-05-19 07:44
Antal inlägg: 928

Ceckes, jag menade bara att om man väljer att bo i lägenhet får man nog förstå att det finns fler i huset, fler i huset låter mera.
om man har sovmorgon, är sjuk eller jobbar natt osv är inget omvärlden rättar sig efter.

men visst, det är fel om man inte kan sova 04:00 för att det skriks, smälls i dörrar och spelas hög musik. sker detta någon gång ibland får man gilla läget men är det ofta eller varenda jävla helg så måste man säga ifrån.

men toleransnivån måste man lägga väldigt högt om man bor i samma hus som 14 andra man inte känner.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-19 08:41
Antal inlägg: 675

"Aschberg är mera störande än någon tänkbar granne."

Är han? Hur då?
Jag tycker att han verkar annars rätt så cool...

monalee2011-05-19 08:57

Aschberg har pondus=)

talvala2011-05-19 10:09

Många som kommenterar störningar med "litet får man tåla när man bor i hyreshus" verkar tro att det rör sig om enstaka fester, folk som kanske borrar upp en tavla i kvartalet eller litet barnspring. Sådant håller jag helt med om att man får tåla. Min erfarenhet av mer än 20 år i lägenhet är dock att folk oftast är väldigt tåliga och har stor acceptans för vardagsljud och enstaka fester. (Med vissa undantag förstås, men rena gnällspikar är ovanliga).

Men alla störningar är inte av den kalibern. Jag bor i ett för övrigt kanonfint bostadsområde, men har råkat hamna i huset från helvetet.

Sedan 2008 har jag bland annat haft följande grannar:
*Psykiskt sjuk man med gravt missbruk som ångestvrålade dag och natt och med ojämna mellanrum lyckades tända eld på lägenheten. Blev till slut förflyttad till vårdhem, men det tog ett par år.

* Tre olika knarklangare, varav två med vilda fester, lägenhetsbråk, polisingripanden, slagsmål, hot mot grannar osv. En flyttade efter vräkningshot, två har vi kvar. Ibland har dessa två och/eller deras kunder uppgörelser i trappuppgången... Båda är dömda för våldsbrott av olika slag. Polisen har stående span på en av dessa.

*Psykiskt sjuk man som efter en olycka fick för sig att grannarna skulle fungera som hemtjänst. Ville ha hjälp dygnets alla tider, ringde antingen på dörren eller på telefon, hotade, skrek, och var allmänt ytterst störande. Flyttade till slut efter ingripande från sjukvården.

* Psykiskt sjuk kvinna som fungerar normalt när det är lugnt i huset, men som när det är stökigt får ångestattacker och då vill ha stöd från oss normalfungerande i huset. Kan ringa på dörren upp till tio gånger på en kväll/natt - vilket till slut innebär att jag får öppna för att inte mitt barn ska bli väckt. Härom helgen fejkade hon hjärtinfarkt i min hall...

* Nyinflyttad yngre man med fester minst tre, fyra gånger per vecka. Livliga fester. Till fyra på morgonen. Buskör med bil utan ljuddämpare nattetid. Borrar med slagborr klockan två på natten. Låter kompisens hund yla instängd i lägenheten från 18.30 till efter midnatt. Till exempel.

Ingen av dessa är personer där man snällt ringer på och ber dem dämpa sig litet. Man ringer störningsjouren. Som inte åker till denna adress utan poliseskort. Eller så gör man det enkelt för sig och ringer polisen med en gång. De är vanligen här (officiellt) två-tre gånger per vecka. Samt har som sagt stående span.

Och ja, jag har försökt få ny lägenhet i tre års tid! Men eftersom jag inte har råd med dubbla hyran mot nu, och vill att mitt barn ska kunna gå kvar i sin fantastiska skola, finns det helt enkelt inga lägenheter. Eller jo, det finns, men dem har jag inte kötid nog för. Inga undantag säger bostadsbolaget. Och det mest häpnadsväckande är att ingen av dessa grannar har/har haft kontrakt via socialen, de är på pappret alldeles vanliga hyresgäster. Samt att det som sagt i övrigt är ett mycket eftertraktat område, där både dotterns lärare och min läkare bor. I helt andra hus dock...

Så hur högt jag än lägger min toleransnivå kommer den inte tillräckligt högt för mina grannar...

___Tania___2011-05-19 10:35
Antal inlägg: 1158

Jag vågar prata med mina grannar. Det är inte alltid man är helt orädd inför möten, men det värsta som finns är gnällspikar som skvallrar och beklagar sig inför alla sina grannar, inklusive mig. Det är en värre störning, att ha granntanten framför mig, när hon pyser ut alla sina aggresiva fördomar, och jag ska behöva höra hur hon förtalar mina andra grannar. Har man problem med en granne, kan man inte dra med sig alla andra i sin negativa spiral. Då är man själv den störande grannen.

Då går jag hellre och knackar på och förklarar som det är. Man förvånas över hur vänliga folk är, när de bara får chansen att bli sedda, om så, bara för att man stör sig på deras musik.

Tyvärr har jag också haft grannar med missbruk, och det har slutat med ständigt återkommande samtal till väktare och polis, som har kommit om nätterna, och jag har också fått utstå hot både före och efter, eftersom jag har varit öppen med att det är just jag som har ringt efter polis, men jag hade inte velat göra annorlunda. Det känns bara inte rätt att smyga med sina åsikter och ringa störningsjouren, för att dagen efter le åt grannnen som man stör sig på.

Sedan vill jag ge en känga till alla sviniga vuxna som ger sig på andras barn, bara för att de inte vågar gå till föräldrarna och klaga. "Säg till din pappa att han ska sluta spela hög musik om nätterna!"

Så folk beter sig.

le-lou2011-05-19 11:14
Antal inlägg: 17496

klart man ska prata med sina grannar men när det inte hjälper? den enda jag har pratat med förutom grannarna är vår konflikträdde hyresvärd.
Han ber mig prata med grannarna. cirkeln är sluten.

för övrigt håller jag med om att man måste "tåla lite" när man bor i flerfamiljshus, men det är lite skillnad på vardagsljud, lite fester då och då (även om de pågår in på sent på natten) och på ett ständigt helvetiskt trakasserande i form av musik som spelas konstant på högsta volym oavsett tid på dygnet, eller en missbrukande tonårsson i lägenheten brevid som med en nästan absurd regelbundenhet bråkar med sin mamma så det brakar i de tunna väggarna om kvällarna, alltid runt elva-tolvsnåret (när han inte säljer knark utanför huset dvs). Vidare har vi välsignats med kattpiss i trappan, hundskit i trädgården, en hyresgäst under oss i källaren som bor olagligt då det inte är en lägenhet utan med en grotta med noll isolering och en tvättmaskin som läcker (enligt värden sånt man får räkna med han gör alltså inget åt saken). Börjar min dag med att lägga handdukar på golvet i badrummet, avslutar den med öronproppar i sängen.

le-lou2011-05-19 11:16

för övrigt förstår jag ändå den som inte varken vill eller vågar prata med sin granne. En del, speciellt äldre kan vara rädda för folk som är fulla eller går på droger tex - klart de inte plingar på och ber nån sänka. Man kan inte riktigt dra ett stort streck över allt, ingen situation är den andra lik.

Cisa - Ej medlem längre2011-05-19 11:40
Antal inlägg: 25

Det lär till och med finnas vissa som störs av fågelsång... har hört att de också spelar ordspel ibland...

le-lou2011-05-19 11:47

fegis.

nettan232011-05-19 11:49
Antal inlägg: 4086

Vi bor i hus, men visst har grannarna dönat ibland och då står man ut med det eftersom det e så sällan, öronproppar som sagt. Men du kan ju dagen efter när de e lite bakis ångerfulla säga till att de måste varna innan de har fest för att du jobbar. Gör de inte det i fortsättningen, så hade jag ringt jouren.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?