Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Katitzi65 | 2011-05-21 20:38 | |
![]() | Tycker inte att det verkar särskilt fostrande att BESTÄMMA vad mina barn ska göra, vilka de ska vara med och hur de ska klä sig fram till den dag de fyller 18 för att samma dag överlåta detta åt dem själva att bestämma.Jag kan alltid komma med råd och avråda vissa saker samt bestämma över regler som gäller härhemma men inte över deras personliga integritet , vad de tycker och tänker! | |
| Lillstölla | 2011-05-23 18:45 | |
![]() | Är verkligen inte okej att din syster kallar dig en massa tillmälen. Tycker dina föräldrar borde skärpa sig och göra nåt åt det. Och okej om de inte vill att du går och har djupa urringningar, men lite grand kan väl ändå inte skada. Försök att prata med dom, lyssnar dom inte försök igen. Går det inte den gången heller så prata med nån du litar på som kanske är vän till familjen, eller nån släkting som eventuellt kan hjälpa situationen. | |
| Tess 08 | 2011-05-23 21:35 | |
![]() | Att bli kallad fula ord är aldrig ok! Att som förälder bestämma är dock oundvikligt... sen beror det väl på hur långt man går i bestämmandet. Jag har själv en son som går första året på gymnasiet, han fyller 17 i år. Visst bestämmer jag över honom och säger till "på skarpen" emellanåt, men man måste ibland komma ihåg att barn blir äldre och vuxnare... det sker oavsett vad man tycker om saken :) Jag försöker komma överens med honom om vissa grejer, men vissa grejer har han (nästan) ingen som helst talan i. Där bestämmer jag och sonens pappa! Men visst är det så också att så länge han bor under mitt tak så är det jag som har sista ordet. Det är så mest för att det ska funka med övriga familjen osv.. (pappan bestämmer också). Angående kläder så är det ett svårt kapitel. Min äldsta dotter försöker ibland att få gå ut med vissa kläder, men då sätter jag stopp. Man kan inte gå ut och se ut hur som helst! | |
| magnusito | 2011-05-24 10:26 | |
![]() | Ansvar och självbestämmande ska ske gradvis inte vid ett speciellt tillfälle eller ålder. Då har man ju inte fått träna på ansvar. | |
| Yamma | 2011-05-24 12:21 | |
![]() | Tess, hur är "hur som helst"? Vad har du för argument till dottern för att hon inte ska få klä sig hur hon vill (så länge det inte är ett rent lagbrott såklart). | |
| Tess 08 | 2011-05-24 12:59 | |
![]() | Hur som helst är kläder jag anser inte vara passande en 13-åring. Enkelt! Måste jag ha argument? Ibland samtal kring mode, ibland om hur man tänker kring kläder, ibland om att det faktiskt ÄR kallt ute och korta shorts inte är det bästa då. Sen finns det gånger när jag helt förbjuder UTAN argument! Det är faktiskt jag som bestämmer! Och tyvärr är jag inte ensam om att köpa kläder.... (drar mig till minnes när flickans farmor var skitförbannad och förnärmad då jag vägrade flickan att ha på sig örhängen farmodern köpt... märkligt att en mamma inte vill att en 11-åring ska springa omkring med Playboy-bunnysar dinglande i öronen) | |
| exmortem | 2011-05-24 13:10 | |
![]() | Föräldrar får inte och ska inte bestämma allt. Det är därför det finns lagar och konventioner. | |
| exmortem | 2011-05-24 13:20 | |
![]() | Många människor är bara jävligt puckade, prestigefyllda och försoffade. Det gäller i allra högsta grad föräldrar som resonerar "på min tid, minsann", och "jag fick inte och jag har klarat mig". Fuck them! | |
| magnusito | 2011-05-24 13:26 | |
![]() | Men herregud föräldrar måste väl få styra och det är också ett uttryck för kärlek och omsorg. | |
| teamgrens | 2011-05-24 13:29 | |
![]() | Jag tycker att det är bra med föräldrar som sätter upp regler och bryr sig om vart barnen håller hus. Alldeles för få föräldrar har koll på var barnen är och vad dem gör. Tyvärr. Sen ska det ju inte gå till överdrift. Om jag haft en syster som sagt så till mig hade hon fått en örfil. =) Men du borde prata med dina föräldrar. Har du inte gjort något för att bryta deras förtroende eller liknande tidigare så har dem ingen anledning att inte lita på dig. Som någon annan skrev, ansvar lär man sig gradvis och det måste dina föräldrar låta dig göra. Börja med att be om något mindre så kan dem se att du sköter dig. Min mamma lämnade mig ensam en hel helg första gången när jag var 12 år. När hon kom hem fanns inga klagomål från grannar. Jag hade städat och diskat och höll på att baka kladdkaka för att överaska henne. Och det gav mig i fortsättningen mer frihet och jag har lärt mig att ta ansvar. Om det inte fungerar att prata med dem så ring BRIS och fråga om råd. Har ingen erfarenhet av BRIS själv men har haft vänner som blivit hjälpta därigenom. | |
| Yamma | 2011-05-24 16:59 | |
![]() | Ja, Tess, jag anser att man alltid bör ha argument. Så som dina "det är för kallt". Men hur låter ett "samtal kring mode" menar du? Hur motiverar du att man ska få bestämma utan argument? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-24 16:59 | |
![]() | undrar vem som äter säl? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-24 16:59 | |
![]() | förutom nazidanskar då | |