Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:30 | |
![]() | Dagis och Lärare och Vård jobb borde ha högre löner än tex "account manager" och sånt blaj. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:30 | |
![]() | vårdjobb | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:31 | |
![]() | account manager...det är slitigt det ;) | |
| slånbär | 2011-05-18 20:31 | |
![]() | En sak som inte nämns i den här debatten är att dom allra flesta lärare har ledigt nästan hela sommaren och hela jullovet, sportlovet och nästan hela höst och påsklovet. Jag arbetar på en lågstadieskola och det gnälls väldigt mycket bland lärarna över hur mycket tid dom måste avsätta hemma men hur mycket är dom på arbetsplatsen då? Dom kommer aldrig före åtta oftast runt 8.10 (skolan börjar 8.20) Skolan slutan 13.20 och sedan har dom elevfri tid då dom ska göra alla förberedelser,rätta läxor m.m. Dom är sällan kvar efter tre på em. Jag slutar 15.00 och dom flesta har då gått hem-dom har något som kallas för reflektionstid också vissa tider i månaden. Men framförallt så jobbar dom bara aktivt med eleverna från 8.20-13.20 och det är verkligen inga jättestora klasser vi talar om. Vi har ca 100 elever på 4 heltidslärare och då har dom till sin hjälp flera fritidspedagoger som också arbetar i klassen. Då tillkommer även gympalärare, musik, slöjd m.m. Att ha ledigt runt 15 veckor om året är väl inte helt fel heller speciellt inte som man har full lön hela tiden. På min arbetsplats är det helt enkelt bara ett jävla gnäll när det i själva verket inte är så jäkla mycket jobb i förhållande till lön och arbetstid. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:32 | |
![]() | hehe mycket lunch och att sköta en massa blaj och rövslickeri. Nej, men de har säkert mkt att göra men till vilken nytta för andra? Vi bör investera i att hjälpa varandra ist och barnen! | |
| nettan23 | 2011-05-18 20:32 | |
![]() | Poliser utsätter sig ju även för risker som inte skolpersonal gör i samma utsträckning. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:33 | |
![]() | ovan syftar på Account manager och liknande jobb. Läraryrket skattar jag högt! Planerar att jobba som lärare igen. | |
| YamahaJet | 2011-05-18 20:34 | |
![]() | Låt oss konstatera att det är skillnad på lärare och lärare. Det beror väl på var någonstans man jobbar, vilken årskurs det avser och vilka ämnen man undervisar i. I gymnasiet hade vi exempelvis heltidsanställda lärare som bara undervisade i typ fysik och matematik...vilket innebar några få lektioner i veckan med en lugn och sansad klass av naturvetare. Vi hade just en sådan lärare som satt och gnällde om sin lön inför oss, varvid någon påtalade att dennes arbetsbörda ändå inte kan vara särskilt hög. Han gick i taket och sa "aah, men jag rättar era läxor på kvällen också!" Sedan finns det förstås desto mer arbetsintensiva grundskolearbeten, i problemskolor dessutom, där man naturligtvis får beundra lärarna för tålamodet. | |
| annakarineli | 2011-05-18 20:34 | |
![]() | Beroende på vilken slags tjänst man har. Jag arbetar heltid på en förskola och har semestertjänst. Och härmed försöker jag återigen att lämna den här tråden... | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:34 | |
![]() | :) | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:35 | |
![]() | nettan23, ja verkligen Kan faktiskt hålla med om att lärarutbildningen är oerhört lång i relation till vad man sedan får ut lönemässigt - när jag pluggade ägnades 10 veckor (!) åt en kurs som inofficiellt döptes om till klipp-o-klistrakursen. Det skulle dansas som eld och träd och vågor osv. Ja ni hör ju själva. Det kändes helt meningslöst - i synnerhet när man läste till gymmnasielärare.... | |
| mrperfect | 2011-05-18 20:35 | |
![]() | jag har en bekant vars barn fågar mig om matteläxor ibland, jag undra vad dom har för jävla lärare som inte kan förklara så att de fattar, då jag är klar med dem så begriper dom allt | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:36 | |
![]() | Promenad - så account manager-upproret tänker du inte delta i? Du köper ingen pin att ha på kavajslaget? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:39 | |
![]() | Nej, de sätter ju sina egna löner och reklamen betalar. Visar ju bara hur ytligt syrt samhället är. Vi behöver en revolution. Jag har min egen. :) Jag har en pin som säger: "I'm from Barcelona" | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:39 | |
![]() | styrt* | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:40 | |
![]() | Hahaha! | |
| 299kr - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:40 | |
![]() | Som vanligt är nivån på detta forum under all kritik. Ingen verkar ha någon som helst koll på läraryrket. Först och främst har man en 45-timmars arbetsvecka. Därav den långa semestern. All arbetstid utöver dessa 45 timmar gör utför man helt gratis. Någon övertidsersättning finns öht inte. Och min erfarenhet är att många lärare jobbar mer än 45 timmar per vecka. | |
| Midna79 | 2011-05-18 20:41 | |
![]() | 299kr - däremot är det många som INTE jobbar så. Jag känner ett antal personligen som absolut inte jobbar ens sina 45 timmar i veckan | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:41 | |
![]() | Herr Banan: Jag anser att det är av yttersta vikt att statusen på läraryrket höjs eftersom det handlar om något av det viktigaste som finns: att de allra bästa eleverna själva ska kunna tänka sig att bli lärare, så att de sedan, i sin tur, ska kunna lära andra så mycket som möjligt, så att de sedan i sin tur.... Och som du mycket riktigt skrev förut är lönen inte allt för att höja statusen. Men det kan vara en faktor bland många andra. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-18 20:41 | |
![]() | 299kr i timmen är väl ok? | |