Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 865 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss_jk | 2011-05-28 16:53 | |
![]() | Jag fattar inte så mycket av det ni skriver, men det låter bra! :) Har ingen utrustning såsom pulsklocka och dylikt, utan ville mest allmänt veta hur jag uppnår bäst fettförbränning. Men tackar ödmjukast för svaren! Har ni svar på denna fråga då: "Och på tal om crosstrainer, bränner man mer fett om man kör på lägre motstånd och snabbare eller på tyngre motstånd och långsammare?" Svara gärna med lite enklare meningar så även jag som hobbymotionär förstår... :) | |
| LovisaLovisa | 2011-05-28 17:10 | |
![]() | Tycker att Magnus Betnér satte huvudet på spiken. Orka läsa en inkopierad studie... (boooooring! | |
| Fazilja | 2011-05-28 17:27 | |
![]() | Man behöver inte gå 60 minuter för att bränna fett. Är du överviktig så börja med en halvtimme, och lägg självklart om kosten. Sen kan man öka på mer när man orkar mer. | |
| Gabagool | 2011-05-28 17:34 | |
![]() | Ok jag kan inte svara på rak arm vilket som är mest effektivt av dina två exempel. Du behöver inte veta vetenskapen bakom intervallträning, men kort handlar det om EPOC (~efterförbränning, alltså det du förbränner efter träningen). Kör såhär: Sätt crosstrainern till "medium nivå" i tyngd. Värm upp. Kör så hårt du kan, det vill säga som om ditt liv beror på det i "en viss tid". Man brukar säga 90% av din maxpuls men det kan vara trixigt att veta utan pulsklocka så blås bara på så hårt du bara kan. Sakta ned till 50-70% av ditt max i 2-3ggr så lång tid du nyss "sprintade". Upprepa i runt 20 minuter. Förslag på upplägg: Uppvärmning: 5-10min i uppvärmningstakt. 1) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 2) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 3) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 4) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 5) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 6) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 7) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 8) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 9) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. 10) Sprint 30 sekunder. Jogga 90 sekunder. Jogga ned i 5-10 minuter. Beroende på din fitness nivå så kan du lägga till fler intervaller men det borde du inte behöva utan snarare handlar det om att du inte pressar dig nog hårt under dina 30 sekunder sprint. Om passet blir för långt kan du ta bort sekunder från din joggingfas och köra 30sek sprint 30sek jogg, men jag varnar dig. Det är sjukt jobbigt. Såhär kan du träna inom många idrotter. Jag har kört intervaller i brottning, cykel, simning, rodd och löpning. Det som har känts farligast för mig har varit löpning då du efter ett par intervaller lätt kan snubbla på dina fötter då du blir trött. Det finns inga tvivel om att intervaller ÄR mest effektivt för fettförbränning inom kondition. Dessutom bygger du muskler istället för att bryta ned dem. För du vill väll inte bara ha en smal profil utan vara fast i kroppen också? :) | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 17:43 | |
![]() | Vad komplicerat det tycks gå att göra detta med fettförbränning... Mitt simpla råd är att försöka hitta till glädjen i att vara i rörelse. Att hitta den träningsform som känns rolig. Att tvinga sig till en aktivitet som någon annan påstår är mirakulös funkar aldrig i längden. | |
| Gabagool | 2011-05-28 17:44 | |
![]() | LovisaLovisa: Ok jag kan sammanfatta studierna istället. Det handlar om intervallträning vs vanlig löpträning i fettförbränningssyfte. Första testet hade två grupper kvinnor som uppgift att förbränna 300kcal. Ena gruppen körde intervallträning och andra gruppen joggade. Trots att de som joggade förbrände lika mycket kalorier OCH tränade längre än intervallgruppen så förlorade de mindre fett OCH förbättrade inte sin kondition lika bra som de som intervalltränade. Andra testet visade att de som intervalltränade förbrände mer kalorier under träningen och hade mycket högre förbränning i 24 timmar efter träning. De som intervalltränade tränade 15 minuter kortare än joggarna. Tredje studien hade de en grupp som "joggade" i 20 veckor mot en grupp som intervalltränade i 15 veckor. De som joggade förbrännde 48% mer energi än de som intervalltränade men de som intervalltränade tappade 9 gånger mer fett. Summa sumarum = Intervallträning > joggning. | |
| Gabagool | 2011-05-28 17:47 | |
![]() | Herr_Banan: Japp jag håller med. Det var det första jag skrev. "Det första jag ska säga är att den träning som är mest effektiv är den du fortsätter med. " | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 17:53 | |
![]() | Jovisst. I teorin är det ju ganska enkelt. Gör av med lite mer energi än vad du tar in och du blir förr eller senare slank och fin. | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 18:03 | |
![]() | Finns dessvärre en uppsjö av individer som har intresse av att mystifiera kring denna enkla princip. | |
| LovisaLovisa | 2011-05-28 18:05 | |
![]() | Killen som vann Stockholm marathon såg ju väldigt tjock ut;) Den bästa träningen är ju den som blir av! Känns trist att begränsa sig till "tråkig" träning bara för att öka fettförbränningen en gnutta... har man kul anstränger man sig mera! | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 18:12 | |
![]() | Egentligen behöver man inte träna alls. Om man tänker efter finns det massor av tillfällen till extra aktivitet i vardagen. | |
| Gabagool | 2011-05-28 18:18 | |
![]() | Men saken är ju att det inte riktigt är så enkelt ;) Om det vore så enkelt skulle aldrig LCHF fungera. Nu rekommenderar jag inte det men ändå. Det finns många "snakejuice" försäljare i viktminskningens värld. Alla som påstår kunna ge dig resultat utan möda skall man vara ytterst skeptisk mot. Jag förespråkar intervallträning och styrketräning både som fettminskning och för muskelbildning. Jag säger absolut inte att löpning är dåligt men det är suboptimalt för fettförbränning. Dock gör det underverk för mitt mentala välmående. Jag är själv cyklist och älskar att dra ut på en meditativ löprunda. Helst i regn! Personligen avskyr jag den här "biggest looser" mentaliteten vi har. Tävlar man inte i en sport som har viktklasser borde man heller inte bry sig om vad vågen säger. 1kg ned på vågen behöver inte vara bra. Det måste inte betyda att det är fett du tappat. Lägger du på dig 1kg muskler är det en positiv sak men folk idag tar det som en negativ händelse. När jag brottades var det några i mitt gym som vattenbantade. Alltså satte sig på en motionscykel i en bastu iklädd en vinyldräkt för att svettas så mycket som möjligt. Detta för att komma ned i sin viktklass och kunna vara så tung som möjligt på matchdag. När jag berättade detta för en bantande tjejkompis så ville hon prova på det för att gå ned i vikt. Helt idiotiskt. Gick inte få in i huvudet att det bara var vatten de tappade. Att när de började dricka vatten igen så kommer vikten tillbaka. Mät med ett måttband istället. Hur vi än vrider och vänder på det så lider vi. "Suffer the pain of disciplin or suffer the pain of regret." Antingen äter vi upp bullen och önskar att vi inte gjorde det eller så skippar vi bullen men önskar att vi kunde äta den. :) | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 18:25 | |
![]() | Vad menar du med att löpning är suboptimalt för fettförbränning? | |
| Gabagool | 2011-05-28 18:32 | |
![]() | LovisaLovisa: Har aldrig påstått att maratonlöpare är tjocka. Jag håller med. Den bästa träningen är den man gör. Vad som är tråkigt eller inte är högst individuellt. Vad som är mest effektivt är dock faktuellt. Vissa av oss är helt resultatdrivna. Jag spelar badminton någon gång i veckan men ser det mer som en kul social grej än träning. Träning för mig är när jag pressar mig. Jag har en trasig sköldkörtel vilket gör att min ämnesomsättning är lägre än gemene man. Jag måste alltså pressa mig hårdare och äta bättre för att uppnå samma resultat som andra. Så för mig är det väldigt viktigt att jag får "bang for the buck". Det handlar inte om en gnutta heller utan det gör stor skillnad OM du har disciplin nog att utföra vad du tänkt. | |
| Miss_jk | 2011-05-28 18:33 | |
![]() | Jag kör med måttband. Någon våg har jag inte ens. Överviktig är jag inte, men vill få bort lite fett och bli fastare. Ska köra på intervallträning då och hoppas att det ger goda resultat! =) | |
| Gabagool | 2011-05-28 18:34 | |
![]() | Förlåt menar inte löpning generellt jag menar "jogga" eller köra 50-70% av maxpuls. Med det menar jag att det finns träningsformer som är mycket bättre om det är fettförbränning du är ute efter. | |
| LovisaLovisa | 2011-05-28 18:39 | |
![]() | Intervallätning kör jag med. Snålt i veckorna och 1kg godislyx varje helg! Det där med måttbandet stämmer, har aldrig vart så tung och kunnat använda de minsta plaggen i garderoben... | |
| Herr Banan - Ej medlem längre | 2011-05-28 18:40 | |
![]() | Om man joggar och har en puls av 50-70 % av max finns det väl ingen anledning att söka en träningsform som är "mycket bättre" ur fettförbränningsavseende. Hur skulle denna se ut? | |
| hungerstrejk | 2011-05-28 18:54 | |
![]() | Fet på insidan av knäna :) Fan vad surt, det har jag aldrig hört talas om. Men knävisningssäsongen i Sverige är ju ganska kort om man tänker efter. Värre för oss med handtagsgenen. Jag sprang 5 km VARJE dag i en månad och gick ner 3 kilo. Fan vad jag fick jobba för dom ynka kilona menar jag!! Jag skulle rekommendera att bli gravid och föda barn, sen dess är jag 10 kg lättare och har inga kärlekshandtag alls. Visserligen inga tuttar heller men man kan ju inte få allt :) | |
| Gabagool | 2011-05-28 19:05 | |
![]() | Miss_jk: Kul! Men jag varnar dig. Det är tungt att pressa sig så hårt! 20 minuter intervaller låter kanske lätt... Men det är det inte :) Herr Banan: Det är ju lite av vad jag skrivit om hela vägen här... Ok. Kroppen vill förbränna så lite energi som möjligt. Äter vi inte så kommer kroppen ta bort muskler då kroppen inte har råd att driva dem. Det är för kroppen väldigt ineffektivt att ha mycket muskler om du löptränar mycket vilket gör att du kommer tappa muskler och din vilande ämnesomsättning kommer att sjunka. Många tror att deras kondition har förbättrats markant efter en månads löpning i samma spår när i själva verket kroppen har lärt sig att vara mer energieffektiv, dvs förbruka mindre energi. Bättre syreupptagning tar längre tid. Om du istället tränar intervallträning så kommer du behålla, alternativt bygga muskler och öka din ämnesomsättning samtidigt som du förbränner fett. Detta under en kortare träningsfas än om du endast joggade. Det betyder alltså att din fettprocent sjunker medan din muskelmassa ökar eller står still. Detta i jämförelse mot joggning där din fettmassa sjunker och din muskelmassa sjunker. Är du med? Om du älskar att vara ute och jogga finns det ingen anledning för dig att söka en annan träningsform. Om du endast är ute och joggar för att få lägre fett % och inte för att du tycker det är kul så finns det bättre sätt. | |