Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 844 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nemesis_87 | 2011-06-03 14:57 | |
![]() | Det behöver ju inte fungera så i en diktatur heller. | |
| Måns_E | 2011-06-03 15:03 | |
![]() | Jag har svårt att se att det skulle fungera på ett annat sätt. Jag menar, rent historiskt sett, så är Khaddaffi en ovanligt "godhjärtad" diktator, trots det så verkar ju inte diktatur fungera så jättebra i Libyen heller, rent faktiskt så kan jag inte påminna mig ett enda land med diktator men inte opposition, och jag kan nog inte påminna mig en enda diktatur där oppositionen behandlas väl. Men upplys mig gärna om motsatsen :) | |
| Nemesis_87 | 2011-06-03 15:14 | |
![]() | Jag tror inte att de som är för en diktatur har för avsikt att låna Khadaffi. Dessutom nämnde jag i ett tidigare inlägg att diktaturen inte skulle fungera om diktatorn har total militär makt. | |
| Måns_E | 2011-06-03 15:20 | |
![]() | Jag tror inte att de som är för diktatur fattar att exempelvis åsiktsfrihet, pressfrihet och diktatur ALDRIG går ihop, och att en stark militärmakt är ett måste för att hålla ihop en militärmakt. Din beskrivning högre upp av en "valbar" diktator utan militärstöd är bara en form av demokrati. | |
| Måns_E | 2011-06-03 15:20 | |
![]() | en stark miltiär är ett måste för att hålla ihop en diktatur skall det stå | |
| bosse_s | 2011-06-03 15:24 | |
![]() | Dit är vi ju på väg ändå vad det verkar Måns. Militären har lobbat in oss i Libyen, t.ex. Och vapenindustrin är vår spjutspets för demokrati, med stolt inblandning i skurkstater och diktaturers verksamhet. Jag tror f.ö att en "god" diktatur skulle få något mer smickrande namn. En diktatur är ju per defintion ond. Kanske skulle det kallas för monarki eller något annat glamoröst? ;) | |
| Måns_E | 2011-06-03 15:33 | |
![]() | bosse, det var ju också en vinkling, å andra sidan så är det upp till det svenska folket att i så fall välja bort de politiker som för oss in i libyen och säljer vapen. jag tror att en god diktator vare sig är önskvärd eller möjlig, jag kan nog inte hitta ett enda exempel, även om det finns rätt så gott om "frihetskämpar" med höga ideal som sedan har blivit diktatorer för sina länder, och både ideal och frihetstankar har skjutits åt sidan. Just för att det inte är förenligt med diktatur, eller envåldshärskarvälde om du så vill. | |
| Nemesis_87 | 2011-06-03 15:55 | |
![]() | Du har säkert rätt i att diktatur aldrig fungerat på ett bra sätt tidigare. Samtidigt verkar du grunda dina tankar på att politiken aldrig kan utvecklas. Som jag ser det vore en bra diktatur den optimala lösningen, men för att en tänkt diktatur skulle fungera måste givetvis maktmissbruk förhindras. Det jag ser som fördelen med diktatur är avsaknaden av byråkrati. Det ska inte ta 3 år innan det ett parti lovat uppfylls, varefter nästa parti som får makten sedan ändrar tillbaka igen. Dessutom skulle det vara jäkligt lätt att se på en diktator om han var korrupt eller inte. Det upptäcks relativt sällan när man har över 300 vid makten. Dessutom har svenska folket väldigt lite att säga till om gällande vilka politiker som ska sitta i regeringen och på de olika positionerna. | |
| Lillstölla | 2011-06-03 16:00 | |
![]() | Är ju skrämmande!! | |
| Måns_E | 2011-06-03 16:11 | |
![]() | Problemet är att jag tror att många av de frihetskämpar som tog över makten och blev diktatorer i exempelvis Afrika efter år av kolonialism resonerade ungefär som du Nemisis. Problemet är att man liksom inte kan dela upp världen i goda, onda, supergoda och superonda människor. Makt kommer alltid att korrumpera. | |
| bosse_s | 2011-06-03 16:14 | |
![]() | ja, det var lite vinklat måns det medger jag ;) Men även demokratier tycks ha en förkärlek till starka militärmakter och -industrier, även om dess påverkan på politiken är mer begränsad och förpassad till "bakom scenen". Jag ser allvarligt talat inte diktatur (fast jag vill ha ett mjukare ord!) som något eftersträvansvärt, även om jag som sagt ibland fantiserar om vad skönt det vore med den där vänliga och välmenande upplyste despoten som ledsagar nationen tryggt och snyggt. | |
| Mindymoo | 2011-06-03 16:25 | |
![]() | Nemesis: vad ska vi göra om den "gode" diktatorn blir "ond"? I diktaturens själva begrepp ligger att en diktator inte kan avsättas -eftersom det inte hålls fria val i landet. Då återstår militärkupp eller revolution, eller inblandning från andra stater /Kina eller USA, you pick. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-06-03 16:49 | |
![]() | De hade kanske ändrat sig om det blev diktatur i landet. | |
| Zaskia - Ej medlem längre | 2011-06-03 16:50 | |
![]() | Ungdomar idag är inte så intresserade av politik och kan mycket lite om vad demokrati och diktatur är. | |
| bosse_s | 2011-06-03 17:04 | |
![]() | Jag tycker man underskattar ungdomar. Tror definitivt att de har kunskapen, men troligen begränsat intresse. Inte så konstigt när de enda ungdomsfrågorna de stora partierna tycks intressera sig för slutar på antingen -brottslighet eller -arbetslöshet | |
| Nemesis_87 | 2011-06-03 17:50 | |
![]() | Om en god diktator blir ond så kan man ha lösningar på ett sådant problem. Sen är det väl en bedömningsfråga var gränsen till ond går. Om diktatorn går utanför fasta lagar så kan han/hon ju arresteras och bli av med sin post. Vägrar diktatorn att avgå finns det ju bryska lösningar på det problemet. Vad händer förresten med reinfeldt om han mördar någon? Får han sparken? | |
| Måns_E | 2011-06-03 17:54 | |
![]() | Hm, en diktator stiftar väl sina egna lagar. Jag förstår ärligt talat inte vad du menar med en diktator. På dina beskrivningar så låter det ju som något helt annat. Om Reinfledt mördar någon så ställs han väl rimligen inför rätta, jag har svårt att tro att han då skulle få fortsatt förtroende att leda landet från regeringens och riksdagens sida. | |
| SethGecko | 2011-06-03 17:55 | |
![]() | Statsministern har nog ingen immunitet. Statschefen däremot. | |
| Måns_E | 2011-06-03 17:57 | |
![]() | Det stämmer, det är bara kungen som har straffimmunitet, vilket oroväckande många verkar tycka är i sin ordning. Å andra sidan så tycker en femtedel av ungdomarna att diktatur verkar vara en bra idé. Ja vad skall man säga? Det är synd om människorna? | |
| Nemesis_87 | 2011-06-03 18:03 | |
![]() | Jag känner att folk tror att jag förespråkar diktatur enligt mellanöstern-modell. Min grundtanke är att det hade fungerat bättre med en person som bestämmer än med en klump olika partier som motarbetar varandra. En omarbetad diktaturmodell med säkerhetsåtgärder för maktmissbruk samt regelbundna demokratiska val är min proposition. Så länge som ledaren inte har direkt militär eller polisiär makt så finns det relativt lite frihetshotande problem som han/hon skulle kunna ställa till med. Dessutom hatar jag när folk kallar "ungdomar" för okunniga m.m.. Det är ungefär som att jag säger att alla mellan 54 och 59 år är obegåvade och obildade. Nästan lika mycket som jag hatar att bli kallad för ungdom överhuvudtaget. | |