Spelrum
| Giraffen | 52 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 18 942 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2011-06-21 15:50 | |
![]() | Det är ju inte alltid individen som har hela ansvaret, ibland är det strukturella saker. I teorin kan alla bli vad de vill, i verkligheten krävs det bara en medelmåttig insats av barn från medel- och överklassen att få bra betyg och välbetalda jobb, medan det kräver en mycket större insats av barn från samhällsklasser där föräldrarna sakanr utbildning, studievana mm. Om båda grupperna gör en medelmåttig insats, hamnar de på helt olika platser i livet. Medel- och överklassbarn blir sällan asfaltsläggare och vårdbiträden. Det är lätt att skylla detta på individen istället för att verka för att dessa skillnader reduceras. | |
| Lillot | 2011-06-21 15:57 | |
![]() | Jag vet inte om det här inlägget i huvudsak skulle handla om Costas eller avundsjukan, men jag väljer att kommentera honom. Vad jag minns så fick väl alla elever dessutom göra ett annat prov efter anklagelserna och skrev då ännu bättre än på det första (det som sades att han hade gett dem frågorna till). Så det är bara att gratulera honom, att han äntligen är friad och dessutom lyfta på hatten för hans fantastiska prestation som lärare. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:03 | |
![]() | Krävs det en bara medelmåttig insats för att få bra betyg så länge man tillhör medel- & överklass? Det var verkligen en fördom, du. Framgångsrik är inte nödvändigtvis detsamma som att tjäna mycket, utan ha nått dit man vill (och som vanligt på beta är jag noggrann med att poängtera att det är min åsikt, inte fakta) och vara nöjd. Och jag menar att det ofta inte är ok i Sverige att erkänna att man är nöjd med sin utbildning, sitt jobb och sin lön utan att det anses skrytsamt. Om man är stolt över något som kan härledas till framgång på det jobbmässiga & ekonomiska planet, då blir det lätt att man anses skryta, vara elitist och en översittare. Framgång är inte bara att ha nått långt jobbmässigt & ekonomiskt, men det borde inte heller vara fult att vara framgångsrik på det planet. Såvida man inte också är en översittare, men det hör inte nödvändigtvis ihop. | |
| Minta | 2011-06-21 16:07 | |
![]() | Det är tyvärr inte en fördom. Har man välutbildade föräldrar, kommer från et hem med studievana har du mycket lättare att få bra betyg, det krävs faktiskt bara en medelmåttig insats, motsvarande insats från ett annat barn skulle inte ge samma utdelning. Detta är ingenting nytt och inte alls en fördom utan fakta. | |
| Minta | 2011-06-21 16:08 | |
![]() | Det är lika slappt att säga att allt beror på individen som att alltid skylla på systemet som individ. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:09 | |
![]() | Jaha, då ansträngde jag häcken av mig helt i onödan då? Man kanske har lättare att få bra betyg med föräldrar som kan hjälpa till, men det är ju inte automatiskt så att du får toppbetyg på en medelmåttig insats bara för att dina föräldrar har det bra ställt. | |
| Minta | 2011-06-21 16:13 | |
![]() | Inte automatiskt, men statistiken talar sitt tydliga språk. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:15 | |
![]() | Statistik talar sällan ett tydligt språk, det beror på hur man analyserar den. | |
| Minta | 2011-06-21 16:22 | |
![]() | Ja, man kan ju tolka det så att de är dummare och inte kan klara en högre utbildning. Om man inte tror det måste det finnas andra orsaker, familjens förhållanden, utbildning, studievana är en ganska rimlig förklaring till om barnen går vidare till högre utbildning. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:29 | |
![]() | Ja, det håller jag med dig om. Men jag motsätter mig att överklass=höga betyg på medelmåttig insats. Det är att göra det för enkelt. | |
| Minta | 2011-06-21 16:30 | |
![]() | Det krävs ingen enorm insats för att få bra gymnasiebetyg om du är normalbegåvad och har rätt bakgrund. | |
| Minta | 2011-06-21 16:30 | |
![]() | Inte bra högskolebetyg heller. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:34 | |
![]() | >>Det krävs ingen enorm insats för att få bra gymnasiebetyg om du är normalbegåvad och har rätt bakgrund. Således borde det inte krävas någon enorm insats såvida du är någorlunda studiemotiverad & normalbegåvad. Oavsett dina föräldrars inkomst. Mina föräldrar har alltid tjänat bra, men har aldrig varit hemma och kunnat hjälpa mig med skolarbete. Däremot har dom motiverat mig att anstränga mig, eftersom det uppenbarligen funkar. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:35 | |
![]() | vad är "rätt bakgrund"? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:40 | |
![]() | Bra fråga. | |
| Quickfix - Ej medlem längre | 2011-06-21 16:47 | |
![]() | Jag tycker inte att det är något att förvånas över - det att Stavros lyckats så bra med sina finansierade klasser. Eller att vara avundsjuk på i sig. Däremot att påstå att han "är bättre" är väl kanske övermaga? Med goda resurser blir även en "dålig" lärare hyfsat bra men tvärtom är det svårare att lyckas. | |
| le-lou | 2011-06-21 17:19 | |
![]() | Jag vet att många gillar att skylla det på skola & samhälle men jag skyller det på föräldrarna: Ta ansvar för era barn och engagera er istället för att skylla allt på någon annan. Ja det är privatiseringens fel ZZZZNARK o suck. Det man själva anser vara viktigt för just sitt barn, det engagerar man sig i, är det inte så? Pappan som brinner för fotboll har säkert en spelande son tex, där finns ett intresse. Man kan vara fattig och inte särskilt utbildad och just för den saken skull faktiskt pusha sina barn att plugga. Man är intresserad. Eller så gör man det inte. Föräldrar engagerar sig i barnens skola... eller så gör de det inte...Min gissning är att välutbildade föräldrar engagerar sig mer i barnens skolarbete och håller koll på hur det går för dem. Vi engagerar oss i det vi tycker är viktigt. Det handlar inte om hur mycket pengar du har i plånboken, eller i vilken skola du går i utan om att vuxnas värderingar gnuggas av på barnen. Tycker man inte att utbildning är så jäkla viktigt så ärver ofta barnen samma tankegång, inget nytt under solen alltså. Det sociala arvet kallas det. Ibland tvärtom. Och ja, en högre utbildning går ju hand i hand med en bättre ekonomi såklart, de välutbildade har ofta bättre ekonomi av logiska skäl men det är ju inte pengarna som gör att deras barn klarar sig bättre i skolan, pengarna är ju bara en trevlig effekt av att vara välutbildad. Mao löser inte denna fråga med mer bidrag som en del antyder i vissa diskussioner. Engagerade föräldrar är svaret. Litet moment 22 i det hela är väl frågan om hur lätt är det att motivera utbildningen för ett barn - i ett land där du lever rätt så bra även utan den? Förutsättningarna som samhället serverar oss medborgare finns för alla - om man vill plugga så går det lika bra, fattig som rik i det här landet. Sedan är inte alla människor lika begåvade heller, men det får man inte prata högt om. . "Det finns ett starkt samband mellan elevernas resultat i skolan och deras socioekonomiska förutsättningar. Detta visar analyser som gjorts av Uppsalas skolor. Sambandet reduceras när eleverna utvecklas till goda läsare. Ett engagemang i läsning och att läsa ofta har större betydelse för resultaten än att ha välutbildade föräldrar." | |
| Minta | 2011-06-21 19:37 | |
![]() | promenad: rätt bakgrund i detta sammanhang är välutbildade föräldrar med studievana som kan dels hjälpa sina barn med studierna, dels kan förmedla betydelsen av studier. Om det förväntas att man ska studera, gör man det i mycket högre grad än om det inte förväntas av en. Angående begåvning, så tror jag inte att barn från svagare socioekonomiska grupper är mer obegåvade än andra. | |
| le-lou | 2011-06-21 19:44 | |
![]() | "Angående begåvning, så tror jag inte att barn från svagare socioekonomiska grupper är mer obegåvade än andra." Det har ingen påstått heller. Studievana är inget man behöver för att hjälpa ett barn i grundskolan. | |
| SethGecko | 2011-06-21 19:52 | |
![]() | "Litet moment 22 i det hela är väl frågan om hur lätt är det att motivera utbildningen för ett barn - i ett land där du lever rätt så bra även utan den?" det är ju något problematiskt i ett borgerligt styrt Sverige, då de borgerliga historiskt sett varit negativa till utbildning, till viss del är de ju fortfarande det, eller snarare: har du råd, så ska du få plugga hur mycket du vill annars inte. Nu har vi visserligen inte sett mer av det i den här regeringen än när sossarna styrde, men det skulle inte förvåna mig om man så småningom börjar ta ut avgifter på högskolor och universitet. i övrigt håller jag med le-lou fullständigt. det är ofta man möter föräldrar i skolsammanhang som tycker det är konstigt att inte skolan tar ett större ansvar för att uppfostra elever och det är där skon klämmer: barn behöver bli uppfostrade hemma och innan de börjar skolan, annars får vi en skola (och samhälle) där ingen respekterar varandra och absolut ingen respekterar auktoritetsfigurer, för att inte tala om respekt för såna som faktiskt finns på plats för att lära och hjälpa just den personen. varför det har blivit så vet jag inte, men kanske har det med någon slags egoism i samhället i stort att göra. | |