Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 18 957 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mats201 | 2011-06-21 00:07 | |
![]() | Självklart JefautjOuer, men jag tycker det är stor skillnad på att lära barnen att tänka och resonera genom att ta sig massor av tid och besvara deras nyfikna frågor med motfrågor och inte med färdiga svar. Om jag fostrar mina barn till att bli självständiga tänkande (och kritiskt tänkande) individer är det inte säkert att de kommer fram till samma världsuppfattning som jag. Om jag däremot skedmatar dom med "fakta" så blir de mer troligen av exakt samma uppfattning som jag (men så småningom förvirrade när någon annan presenterar en helt alternativ sanning). | |
| AngelOfMercy | 2011-06-21 00:08 | |
![]() | Varför har du fördomar om att kristna inte tror på vetenskapen? Den intressanta frågan är ju vad som fanns före Big Bang och vad som orsakade den? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 00:14 | |
![]() | mega: kyrkans barntimmar kan nog vara helt ok | |
| mats201 | 2011-06-21 00:15 | |
![]() | AngelOfMercy, jag drar inte alla över en kam. Kände du dig träffad? Varför då? Detta har diskuterads nyligen i en annan tråd (på Seriöst), och ttiittii bland andra har gett en klar bild att evolution och big bang är rena falsarier, att det som står i bibeln är det som är sant. Trots det så borde båda av någon märklig anledning presenteras som alternativa teorier i skolan, det fattade jag dock aldrig riktigt. Vore det sant det som står i bibeln så borde ju skolan lära ut att big bang aldrig inträffat och att evolutionen är ett villospår. Men så långt verkade ttiittii inte vilja sträcka sig i den tråden. | |
| mats201 | 2011-06-21 00:19 | |
![]() | Förr i tiden, när jag var liten för 35 år sedan, var jag hemma med min mamma hela tiden, varje dag. Det var rätt vanligt att mammor var hemma och dagisverksamheter var inte så vanliga som idag. Inte konstigt att mamma ville skicka iväg oss barn någon timme eller två för att få 2 timmar av 168 på en vecka för sig själv? Kyrkan var där och ställde upp med söndagsskola varje söndagsmorgon. Fanns det färre alternativ för 35 år sedan? | |
| AngelOfMercy | 2011-06-21 00:42 | |
![]() | Hur läser du Bibelns skapelseberättelse? Som en lärobok i naturvetenskap eller en berättelse som talar om någon som vill oss väl och står bakom utvecklingen? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-21 08:41 | |
![]() | Mats nu blir det tredje tråden vi diskuterar detta i tröttnar du aldrig?att kristna barn inte skulle vara kritiska eller ens nyfikna vad har du fått det ifrån ?barn läser om alla religioner i skolan,att dom skulle sitta still i en kyrkbänk är också fel dom röjer som små snöplogar,upp på vinden ner i källaren,just nu är dom på ett stort skautläger i Rätvik och studerar Bibeln,jag har 5 vuxna barn som är kristna och deras barn kommer förmodligen också att bli kristna, precis som dina barn inte kommer bli kristna | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 08:42 | |
![]() | hehe | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-21 08:50 | |
![]() | är jag rolig nu igen | |
| sanlin | 2011-06-21 08:51 | |
![]() | Mina barn är döpta (mest för att det "ska" vara så och att man helt enkelt gör så). Däremot fick äldsta barnet just välja själv ang konfirmation eller inte. Hon valde att inte konfirmera sig och det är helt ok för oss. | |
| sanlin | 2011-06-21 08:52 | |
![]() | Sedan tycker jag själva dopet är en fin ceremoni också så därför funderade vi inte ens på att inte göra detta. :) | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:02 | |
![]() | jag är inte döpt! inte konfirmerad! men jag har en massa gåvor ändå | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:06 | |
![]() | mina barn är inte döpta det får dom göra själv | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:07 | |
![]() | klart du har massa gåvor promenad jag tycker du är as cool | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:11 | |
![]() | är man inte döpt så är man inte kristen. | |
| le-lou | 2011-06-21 09:12 | |
![]() | jag kan inte uppfostra in dotter till kristen mer än vad samhället redan gör, eftersom jag inte är kristen själv. Tittii , du skulle väl inte fostra dina barn i någon religion som du själv inte tror på? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:15 | |
![]() | jag är inte kristen! och det är inget jag vill vara heller! | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:15 | |
![]() | tack titti, du med. Godhjärtad och så. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-21 09:23 | |
![]() | le-lou det är klart jag inte skulle,vi är med i en frikyrka och i frikyrkan döps man som vuxen oftast, det är inte så noga,en del Baptisterna barnvälsignar sina barn,mina är varken eller,dom får göra det själv,min upproriska 26 åriga dotter har varit ett sånt barn som skulle blivit ganska arg över att hon inte fick bestämma det själv,dom andra skulle nog inte bry sig , | |
| morihei_79 | 2011-06-21 10:04 | |
![]() | mina barn kommer inte att döpas - och lika väl som kristna eller andra religiösa individer väljer att indoktrinera sina barn kommer jag göra likadant. Skillnaden är att jag kommer lära dem sanningen, lära dem om vetenskap och vad som krävs för att något ska vara empiriskt. OM de sen väljer att själva ta till sig en tro så är det såklart upp tilldem, jag kommer älska dem ändå men innerst inne kommer jag att jag misslyckats och jag kommer nog tyvärr att principiellt behöva förakta deras tro likväl som jag föraktar all annan tro! så hoppas hoppas de inte blir troende, för julfridens skull *L* | |