Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-06-27 10:21
Antal inlägg: 5539

m-70- bakar man en liten sats så går det säkert men för mig som bakar på 1l vätska två gånger i veckan så duger inte en sån pluttmaskin på långa vägar.

Pinoccio-jag hade en då dom var populära första gången men det var rätt värdelöst. Visseligen så hade man nybakat bröd på morgonen men det var vanligt tråkigt fyrkantigt bröd som man fick skiva. Jag vill kunna variera formen på mina bröd och det gick ju inte med en bakmaskin. Men dom kanske har utvecklats sedan dess?

Pinocchio22011-06-27 10:51
Antal inlägg: 24

slånbär: den var kul! morgonens skratt! "fyrkantigt bröd som man fick skiva" ja skiva får man väl alltid om man bakar själv? eller? Enligt tester har 70-talets bakmaskiner utvecklats, ska bara ordna plats på diskbänken:)

Fispropp - Ej medlem längre2011-06-27 10:57
Antal inlägg: 328

Cool grej. Själv kör jag med en ful gul elvisp som är typ lika gammal som mig själv.

TopBanana2011-06-27 11:01
Antal inlägg: 752

Jag har en bakmaskin; brödet är fortfarande fyrkantigt som man får skiva (antar att Slånbär menar att i ugnen kan man göra enstaka bröd-bullar också) men oooh så gott! Måste dock "smuggla" ingredienser alltid; jästen här är inte bra och så finns det bara vitt mjöl, så varje gång det finns möjlighet att få in något med någon som reser hit, ber jag dem att ta med lite andra mjöl och bra jäst.

TopBanana2011-06-27 11:01
Antal inlägg: 752

(Jäst - ser lite konstigt ut; stavas det verkligen så???)

Fispropp - Ej medlem längre2011-06-27 11:07
Antal inlägg: 328

Det stavas så, men hade varit coolare om det hade stavats Yeasth :)

Pinocchio22011-06-27 11:12
Antal inlägg: 24

Top Banana, ska tänka på dig när jag ska till Egypten!

slånbär2011-06-27 11:16

jag menar ju självklart att brödet i bakmaskinen är just fyrkantigt som måste skivas. Tråkigt enformigt med andra ord. När man bakar fritt i ugn så kan man ju göra massa olika former av bröd, baguett typ, bullar, tekakor, brytbröd m.m. Oändlig variation med andra ord. Det var väl inte jättesvårt att fatta ändå eller har ni aldrig sett annat bröd än fyrkantigt?

nettan232011-06-27 11:30
Antal inlägg: 4086

Vi hade Kitchenaid i bageri/konditori skolan och den är grym att göra diverse fyllningar och småpill i. Men inget att rekommendera för bröd och grövre saker, då ser assistenten bättre ut, har en liknande hemma själv.

nettan232011-06-27 11:35

Det är ju ändå alla cupcakes bloggares våta dröm, små satser kakor, muffins, frostings i hundra olika färger, ja då är Kitchenaid ett fint köp.

nettan232011-06-27 11:37

Vill man göra sånt här alltså

www.hellosugar.se/cu...ke sbilder/

ramsay - Ej medlem längre2011-06-27 11:58
Antal inlägg: 9204

när jag var tonåring och bodde på korrigeringsstuga fanns då en kitchen aid som gick 20 timmar om dygnet i tantalonans kök. så slånbär behöver inte vara upprörd, det är en bruksprodukt om något och alltså ok för en kommunist.

jag gillar min också men ska byta ut den då jag tröttnat på färgen.

ttiittii - Ej medlem längre2011-06-27 12:02
Antal inlägg: 37631

slånbär,jag tror att även du förstår att det var butiksbakat bröd jag menade.

slånbär2011-06-27 12:30

ttiittii-butiksbakat bröd är ändå inte hembakat-det kommer till butiken förbakat och fryst. Dom ger det i princip bara lite värme och färg. Innehåller både det ena och det andra som man inte behöver tillsätta när man bakar hemma som konserveringsämnen och smakämnen m.m.
Ramsay- nu hänger jag inte med alls-bruksprodukt och alltså ok för en kommunist? Är det dig själv du menar då eller? Och upprörd? Du läser visst väldigt mycket mellan raderna du...........

dreamon2011-06-27 12:36
Antal inlägg: 14

Av erfarenheten som tillverkarna själva säger så köper man en för att den är designad, det är designen du betalar för.

Men är du intresserad av att laga mat och baka, så väj inte denna. Skålen är för liten för bak och tyvärr så är motorn så klen så den orkar ingen bull- eller matbrödsdeg. Du kan ev baka en liten sockerkaka, men du får bara ha igång maskinen max 5 minuter i sträck, sen bränner du motorn.

Det är inte tänkt att användas till bak, om du ber att få se instruktionsboken så ser du själv hur lite vätska den här klarar av och det är ingen som bakar med så lite vätska. Oftast inte i alla fall, för den orkar som sagt ej knåda ihop en deg. De har designat den och de kostar och sen så kan man ha den att vispa lite grädde i typ, det är det alla betalar för.

ramsay - Ej medlem längre2011-06-27 13:35
Antal inlägg: 9204

jo men man ska väl vara "Vättig" gu bevars.

Guldregn - Ej medlem längre2011-06-27 14:40
Antal inlägg: 9

dreamon - ingen som bakar med så lite vätska? Dom flesta recept för hemmabak är på 4-5 dl vätska och det klarar en kitchen av utan problem.

Jag är riktigt nöjd med min. Jag bakar fin bröd och har gjort det dom senaste 2 åren med samma maskin. Jag kör bröddegar på högsta effekt i 15-20 minuter utan problem.

Om det är något som jag ska gnälla på så är det att degen kan några enstaka gånger få för sig att krypa upp på degkroken men då är det bara att stanna maskinen, trycka ner degen och fortsätta mörbulta glutentrådarna.

Dom flesta som gnäller på Kitchen Aid har aldrig ägt någon och har därför aldrig provat. Observera - dom flesta INTE alla!

slånbär2011-06-27 16:25

Guldregn-jag tror säkert att den funkar för dom flesta men om man tänker baka mycket då räcker det inte med bara 5 dl degvätska. jag bakar alltid på minst 1 l för annars måste jag sätta flera smådegar.
Dock är det ju några som säger att dom har den mest för att den är snygg och flera som påpekar att den i första hand är en designprodukt. Man får kanske helt enkelt en mycket bättre produkt för mycket mindre pengar om man tänker bort design. Det är nog mer det vi som förespråkar den andra typen av maskin menar. Den är säkert bra till det den är tänkt för men kanske inte helt prisvärd vid jämförelje med andra maskiner på marknaden förutom då om man dessutom vill ha en designprodukt. Då är den ju perfekt och min gamla "mormors" maskin jätteute.

Och en fråga -varför kör du degen så länge som 15-20 min? Med den maskinen jag har så behövs det inte alls många minuter så är den klar men det kanske är nåt specialbröd du tänker på?

grace12011-06-27 16:57
Antal inlägg: 90

För att svara på Sussolas fråga:

"Fungerar gör det ju alltid meen frågan är om den fungerar så bra som man vill...vad är det du vill använda den mest till? "

Eftersom jag inte har ett helt kompani att baka åt så blir det inga storbak. Brukar göra enkel sats när jag bakar, dvs 5 dl vätska. Det brukar bli bullar, mjuka kakor och lite matbröd då och då. Sen så ska den väl användas till allt som ska vispas och blandas: köttbullesmet, pajdeg, vispa grädde osv.

Har varit och kollat på Akarums assistent idag, den känns lite för stor för mig.

Zaskia - Ej medlem längre2011-06-27 18:23
Antal inlägg: 576

Det dyraste är inte alltid det bästa. Köp billigare produkter.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?