Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 916 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-05 12:21 | |
![]() | irgitta jag har full förståelse för att du tycker att språkvård är viktigt,men det kommer det aldrig bli för mig,för mig är det viktigt att dela ut mat till dom som behöver och tx,ha samtal med dom som behöver,och det är viktigt för mig att vara ett ljus för människor som lever i mörker,och dom här människorna tycker inte det spelar någon roll om saker stavas med ett eller 2 b eller om det är stor bokstav,Slånbär det exemplet har förekommit irl en bensinmack hade en annons där det stod skrivet Socker 9:90 han kom dit och hävdade att det så var skrivet i tidningen ,dom bad honom hämta tidningen och han gjorde det,och dom visade sockorna som kostade 9:90 | |
| Guldplate | 2012-04-05 12:21 | |
![]() | Allt petande i folks felstavningar, särskrivningar m.m. kan lika gärna vara språkvårdande som ett hinder för en språkutveckling. Hade vi haft alla rättstavningsprogram och hade alla våra texter varit lika offentliga, så att språkpoliserna kuunnat kritisera dom, på 1500-talet som de är idag så texterna fortfarande låtit så här. "När han elliest war obekymbratt och oförtörnatt, så war han en liufflig, lustig och lättsinnig herre thill at wmgå både med snack och taall, och aldrig woro ther så många personer ine hoss honom på salen, han viste jw foge sig i snack och tall med huar och en, både med man och quinna, adell och oadell, jfrå thet förnempste och til thet ringaste, aldrig så med then ena som then andra, wtan såsom theris stånd war thill, antingen werdzligitt eller andeligitt, så wiste han iw giffua huart sitt, såsom huars artt och eegenskap tilsade.---Jn suma, Gud hade begåffuat honom fram för alle andre med stor skickeligheett, högtt och mykitt förstånd och många furstliga dygder, så att han war wäll wärdt at bära konunglige spire och crona, ty at han war icke allenast förståndig och snell fram för alla andra, wtan och ther hoss manlig och duglig; wthi dommar war han skarpsinnigh och rätuiss, wdj många stycker war han och warkunsam" Kanske ska vara glada åt alla som inte orkar eller kan "vårda" språket! ;-) | |
| F_Errari | 2012-04-05 12:55 | |
![]() | Mindymoo, jag arbetar själv med språk men kan ändå missa nån bokstav här och där när jag skriver snabbt, apropå inget särskilt ;)- (Är dessutom (också) en obotlig korrläsare; yrkesskada antar jag.) Jag förstår inte heller hur man kan få utbrott om folk stavar fel när det faktiskt inte spelar nån större roll, som i chattar o.dyl., men jag vidhåller å det starkaste att de som arbetar med språket offfentligt har ett allmänansvar att uttrycka sig språkligt korrekt, se ovan. Så det så :) Plad Gåsk! | |
| slånbär | 2012-04-05 22:52 | |
![]() | Ttiittii- "står det socker 9.90 så bara fattar jag att det är strumpor" Mitt svar till dig angående det inlägget vara endast för att säga att det inte är en särskrivning. Och även om detta hände irl så var det fortfarande fel. Står det socker då betyder det socker-livsmedlet-inte sockor som man har på fötterna. Jag skulle aldrig tänka att det nog gällde ett par strumpor eftersom det inte står så. Inget märkligt med det. Håller med F errari om att det är viktigt att man faktiskt stavar och uttrycker sig korrekt i tex annonser. Det kan ju bli tokigt annars. | |
| slånbär | 2012-04-05 22:55 | |
![]() | På skolan jag arbetar så hittar jag alltid fel i veckobrev och liknande skrivna av lärare och förskollärare. Även rektorn slarvar frekvent med bla stavningen. Illa anser jag men så är ju jag bara ett simpelt köksbiträde. | |
| F_Errari | 2012-04-05 23:07 | |
![]() | Slånbär, ja ... vad ska man säga. Det är under all kritik om inte ens skolpersonal kan skriva korrekt. Vem ska man då kunna kräva det av?! Skulle förresten gärna vilja veta vad ttiittii tycker om detta. Jag påpekade faktiskt för en lärare (i årskurs 1) att hon särskrev i veckobreven. Svaret? "- Ja, men det är ju inte det jag lär barnen." Jag tog upp det med rektorn, men responsen blev inte vad jag hoppats. | |
| blue_moon | 2012-04-05 23:15 | |
![]() | F_Errari: "jag vidhåller å det starkaste att de som arbetar med språket offfentligt har ett allmänansvar att uttrycka sig språkligt korrekt" Instämmer helt och fullt!!! Inte bara offentliga instanser och media har detta ansvar. Alla som bloggar, twittrar, debatterar, annonserar och sätter upp skyltar ansvarar för att språkdräkten är korrekt, eftersom de påverkar språket och är förebilder för individer med svagare språkkänsla. Ord som felstavas upprepade gånger tränger till slut undan de rättstavade, åtminstone bland gemene man. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-06 08:36 | |
![]() | så vi andra då som har dyslexi,vi får inte blogga då.eller twittra och sätter skyltar gör jag ganska ofta nä skärp dig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-06 08:37 | |
![]() | blue_moon hets mot dyslexigrupp | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-04-06 09:01 | |
![]() | Håller med vem det nu var i ett tidigare inlägg i tråden... i offentliga sammanhang är det inte vackert. I Gamla Linköping finns en hållplats för något turist-tufftuff-tåg, väl skyltat med "HÅLL PLATS". Kan ju tycka att man inte behöver hålla plats åt tåget, de flesta flyttar sig nog ändå så att de inte blir påkörda... | |
| kajix | 2012-04-06 09:32 | |
![]() | Före 1900-talet särskrev man en hel del. Skylten kanske är tidstypisk? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-06 10:13 | |
![]() | ingen förutom dom som redan är bortappade och omkörda fattar att ingen ska stå och HÅLLA I PLATTSEN,och dom som inte gör det är inte ens på särskolenivå ,och åker inte tåg själva i Gamla Linköping,utan då får nog den personliga assistenten tolka | |
| greatdane | 2012-04-06 10:29 | |
![]() | Läste en rolig felstavning på nån webbsida, nämligen; "snodd mapp 9:90". Fnissade hejdlöst. | |
| markoolio5 - Ej medlem längre | 2012-04-06 10:37 | |
![]() | kajix = låter långsökt, med tanke på att fenomenet turist-tufftuff-tåg inte fanns på 1800-talet ttiittii = det var ju knappast en fråga om oavsiktlig feltolkning, bara det att skylten var skriven på ett sätt som man medvetet kan misstolka.. det är nog ingen som heller tror att det är levande boskap på menyn om det står "kalv lever" | |
| Mindymoo | 2012-04-06 10:54 | |
![]() | ttiittii - låt oss stavningsnördar fnissa åt särskrivningar och skojiga stavningar, som musiker kan skratta åt en skämtsam ton (som vanliga lyssnare inte ens hör) eller vuxna le åt barns felsägningar. Det är inte värre än så, det är inte elakt menat. Jag tycker inte heller det är en jättegrej med korrfel, även om jag ser alltför många fel och kan svära ramsor över vissa texter. Men jag förstår inte hur stavning står i motsats till att hjälpa folk? Både ock är väl okej? | |
| matoh - Ej medlem längre | 2012-04-06 11:06 | |
![]() | På ICA har man kassa rutiner när det gäller kassarutiner. | |
| matoh - Ej medlem längre | 2012-04-06 11:07 | |
![]() | Som musiker kan man tycka att det är kul att kunna köpa,... ja vadå... morgon rockar. | |
| matoh - Ej medlem längre | 2012-04-06 11:08 | |
![]() | Kasn inte låta bli att skriva en till. Det här skulle kunna vara ett bra extra knäck. | |
| slånbär | 2012-04-06 11:26 | |
![]() | Jag skriver alldeles för fort när jag skriver här och det blir ofta rena slarvmissar. Det stör jag mig på själv men det spelar ingen större roll tror jag eftersom det är så för dom flesta även dom mest nitiska stavningsfascister. Däremot tycker jag att det är bra om man tex i en affär eller annan offentlig plats faktiskt bemödar sig med att stava rätt på skyltar och annat då det ger ett rätt oseriöst intryck annars. Och i skolan måste väl i synnerhet dom som är dyslektiker hålla med om att det är av allra största vikt att det är rätt i texter. Hur ska man kunna lita på att en lärare kan lära ut på rätt sätt om den inte kan stava rätt eller använda korrekt grammatik i ett veckobrev. Att man faktiskt förstår vad folk menar i inlägg på ett forum trots att det särskrivs och stavas fel är ju en helt annan sak. Klart att dyslektiker ska kunna blogga och skriva inlägg också men helt ärligt så kan det bli rätt jobbigt att läsa en del av det som skrivs. Men jag kan ju också välja att inte läsa vissa inlägg-det står ju var och en fritt. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-04-06 11:45 | |
![]() | Det är nog mnga som skriver för fort.på telefonen blkr bokstäberna lite nära så det är lätt att träffa gel bokstav | |