Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 983 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-13 14:06 | |
![]() | varför ska ni bråka hela tiden? | |
| mats201 | 2011-07-13 14:20 | |
![]() | Vem är det `du tycker bråkar herr promenad? | |
| apbur | 2011-07-13 14:33 | |
![]() | frvib, jag tänker främst på L-dopa och parkinson. www.scientificameric...ie nts-feel Jag tänker att man kan få liknande resultat för vissa andra läkemedel där placeboeffekten troligtvis har ganska stor betydelse. En person som upplever stor respons på svaga stesolid hade nog lika gärna kunnat ta ett sockerpiller för sin oro. Jag kan tycka debatten kring alternativmedicin många gånger är orättvis och jag har lite svårt att se vem det egentligen hjälper. Uppenbarligen blir väldigt många människor hjälpta och att fler och fler tar till alternativmedicin är ju ett symtom på att den konventionella vården inte klarar av att ge dessa människor den hjälp de uppenbarligen behöver. Att indirekt idiotförklara dessa människor är ju knappast att hjälpa dem. Så länge man inom den konventionella vården skapar ohälsa istället för botar och lindrar får man nog vara tacksam att det finns andra som är beredda att försöka hjälpa dessa trasiga själar genom att se deras problem ur ett holistiskt perspektiv. | |
| apbur | 2011-07-13 14:47 | |
![]() | För övrigt vill jag passa på att tacka min homeopat som för drygt tio år sen hjälpte mig att bli fri från mina bekymmer där den konventionella vården höll på bryta ned en för övrigt frisk och ung person fullkomligt genom att kasta en kronisk diagnos i ansiktet i brist på en enkel förklaring till mina bekymmer. Hellre en frisk idiot än en osund skeptiker. Nu är ju visserligen jag skeptiskt lagt men jag inser samtidigt hur mycket det kan begränsa en. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-07-13 15:02 | |
![]() | hurra apan | |
| frvib | 2011-07-13 15:26 | |
![]() | Det finns stark evidens för att läkemedelsbehandling med L-dopa är effektivare än placebo vid Parkinsons sjukdom. Själva grunden för att det ska klassas som läkemedel är nog just att effekten är, eller i vissa fall förväntas vara, större än placeboeffekten. | |
| ANDERStG | 2011-07-13 15:26 | |
![]() | apbur: Skeptisk men placebobotbar... | |
| Megaherz | 2011-07-13 15:37 | |
![]() | Är roligt det där med Placeboeffekt. Vi har en patient hos oss på station som hävdar att smärtmedlet bara hjälper när han får dem i den lilla flaskan. Den stora hjälper inte alls. Nu råkar det vara så att den lilla är samma läkemedel, bara hälften så stark.. (han tror att den stora är samma, fast utspädd) Våra smärtdroppgrejer tunnas ut med vatten för att a) det inte ska fastna så mycket i glaset b) det ser mer ut. Voltarengel kletas på - även om den inte funkar (kan inte tränga igenom huden).. Den enda effekten är att det kyler lite. Man ska inte underskatta homeopati och placebo | |
| apbur | 2011-07-13 15:43 | |
![]() | frvib, det utesluter ju ändå inte att man i vissa fall skulle kunna ersätta läkemedel med placebo där placeboeffekten är fullt tillräcklig. | |
| Bergarn1 | 2011-07-13 16:28 | |
![]() | apbur: "Andra läkemedel" = läkemedel godkända av läkemedelsverket är i hög grad testade i randomiserade kontrollerade studier där man använder sockerpiller eller om det inte finns etik, mot ett annan behandling som tidigare har visat sig ha en effekt utöver placebo. För att ett läkemedel skall bli godkänt måste effekten för läkemedlet signifikant skilja sig mot placeboeffekt. Sedan kan det hända att medicinering sker med läkemedel som inte har indikation för en specifik sjukdom, och det skulle man väll kunna likna lite med placebo, fast vården strävar efter att "medicinera rätt". Med rätt menas "enligt vetenskap och beprövad erfarenhet". Det anses inte vara etiskt försvarbart att aktivt lura en patient att en behandling skall fungera, när forskning visar motsatsen. Patienter kan få svårt att acceptera sin diagnos och gå vidare i livet när människor säger sig kunna bota svåra tillstånd. Istället blir det ett evigt sökande efter nya, i många fall tveksamma behandlingar. Kvacksalverilagen är alltså till för att skydda patienter, inte förstöra för dem. | |
| Agunetasan | 2011-07-15 00:26 | |
![]() | Du skriver "det anses inte vara etiskt försvarbart att aktivt lura en patient att behandling ska fungera när forskning visar motsatsen". Vilken forskning vissar motsatsen? Vem är intresserad av att seriöst satsa på forskning inom komplementärmedicinen? Jag har svårt och tro att läkemedelsindustrin och den traditionella skolmedicinska forskningen har haft och har intresse därvidlag. Anledningen till att komplementärmedicinen idag växer sig starkare och starkare är det enkla faktum att många blir hjälpta av den. Den säljer sig själv helt enkelt. Förvisso finns det många mindre kompetenta alternativbehandlare, säkert minst lika många som på våra vårdcentraler,men varför döma ut all alternativ medicin, en urgammal kunskap som skulle ha dött ut för länge sedan - om den inte fungerade. Fram för samarbete mellan skolmedicin och alternativ medicin istället. | |