Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Labyrint2011-08-18 22:02
Antal inlägg: 513

Äsch, klart man hänger för lite så att de inte får solen i ögonen, men med lite luftning. Eller så vänder jag på vagnen, har en vändbar så det är väldigt smidigt. Då blir det förstås ett litet barn vänt från mig och det var visst inte heller bra? =)

Hur varma barn är är ganska individuellt. Klart inget barn ska ligga i 40 grader och massa kläder och tjock filt, men vissa bebisar verkar ju bli jättevarma av att sova i bara blöja i rumstemperatur. Min dotter har pyjamas och en tunn filt när hon sover inne och det är lagom för henne. Sånt märker man ju som förälder.

Helt_kass2011-08-18 22:59
Antal inlägg: 12

Håller med labyrint där. Att det är olika hur varma barnen är. Jag brukar utgå ifrån att den som är mest mån om och älskar barnet mer än något annat är vanligtvis barnets föräldrer och gör allt för att barnet ska ha det så bra som möjligt. Därför aktar jag mig för att döma ut mamman eller pappans lämplighet eller kalla dem för barnmisshandlare efter vad jag har sett i några min. Jag har en son på ett år och han föddes i högsommaren förra året. Vad jag höll på att känna efter om han var för varm eller för kall:) Det var svårt ibland att veta hur mkt kläder han skulle ha. Men jag har fäst en liten termometer på insidan av suffletten, så jag höll koll på hur varmt det var i vagnen. Det kändes lite lättare då iaf att se hur varmt han hade det.

Prärieklocka2011-08-19 08:47
Antal inlägg: 11487

Om man hänger för en tunn babyfilt med rejäla glipor där det kommer in luft - är det inte bättre än att låta solen gassa in i vagnen? Då borde det väl verkligen bli varmt och dessutom ska helst inte spädisar vara i direkt sol alls. Jag har aldrig hängt på en filt pga insekter, då finns ju myggnät. Nej, det är för solens skull. Att gå och dra en liggvagn baklänges känns ju inte helt säkert när man går bland trafik.

Sittvagnar som kan köras åt båda hållen är bra - men då säger genast kritikerna att små barn mår dåligt av att ej se sina föräldrar. Det måste vara stora individuella skillnader, detta när det känns dags att låta barnet vara framvänt. Vår äldsta dotters första vagn kraschade ihop när hon var knappt ett år. Då köpte vi en sittvagn som bara gick att köra framvänd. Den hade fullt liggläge. För oss funkade det perfekt och suffletten gick dessutom att fälla ner så långt att den gav ett utmärkt solskydd vid behov. Till hennes lillasyster har vi nu lift i sittvagn och kommer antagligen ha henne vänd mot oss längre än storasyster, innan vi börjar använda den smidigare framvända vagnen. Eller så växlar vi. Vi får se, helt enkelt.

Alla måste väl hitta det som passar just dem utan att andra lägger sig i och uttalar sig som nån slags experter. Alla som har barn vet att man inte blir hjälpt av massa "välmenande råd", som egentligen är ren kritik och verkar ha som syfte att få en att känna sig som en urusel förälder som inte tänker på sitt/sina barns bästa.

Skugga2011-08-19 09:24
Antal inlägg: 6559

Word prärieklocka... Jag tycker väldigt illa om när människor kommer med är-budskap. Min fyraåriga dotter är otroligt varm och sover naken med bara en tunn fleecefilt eller lakan på sommaren, pyjamas och samma tunna fleecefilt på vintern, trots svalt sovrum, annars svettas hon ihjäl. Får höra kommentarer om att hon är lite klädd, även när hon är ute på vintern, men som sagt, hon har liksom sin far ett inbyggt element, till skillnad från mig som fryser jämt. Jag vände min vagn tidigare än alla förnumstiga rekommendationer, för grynet tillbringade hela barnvagnspromenaderna med att hänga med halva kroppen, så mycket som säkerhetsselen tillät, utanför vagnen för att titta framåt när vi gick, kändes inte direkt fel att vända henne då.

Skugga2011-08-19 09:26
Antal inlägg: 6559

...och jag har fått massor av kommentarer om det, snälla människor sluta ta saker för givna, alla är olika, även små barn, de behöver olika saker. Filt över barnvagnen är bättre än stark sol, en del barn blir dessutom stressade av för många intryck, därav filten. Jag har aldrig sett någon tjock filt som helt täcker vagnen heller.

Prärieklocka2011-08-19 09:42
Antal inlägg: 11487

Droppen för mig var när en helt främmande tant sa till oss att det kan handla om sekunder, så är vårt barn borta. Menade alltså vår tunna babyfilt vi hade för att skydda vår bebis från solens stekande strålar. Vem som helst kunde se att det kom ordentligt med luft in i vagnen. När den där tanten sa så där, mådde jag fysiskt och känslomässigt riktigt illa. Vi hade haft en supertrevlig utflykt, men på vägen hem sabbade denna "välmenande medmänniska" det helt för mig. Min man sa till henne, han blev också illa berörd. Mår dåligt bara jag tänker på det!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?