Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnagelram - Ej medlem längre2011-08-22 19:20
Antal inlägg: 1646

Jösses. Hur orkar du?

Jag tycker illa om föräldrar som lever ut sina egna egotrippar genom sina barn genom att ge dem namn som Brunstgnägg, klä dem i clownkläder eller på annat sätt utsätta dem för en svår social situation i onödan.

Det medför inte att jag tycker det är rätt åt barnen om de blir mobbade och även om du tar upp det hundra gånger till så medför det inte heller att jag tycker att homosexuella, handikappade eller kristna bör avstå från att skaffa barn.

slånbär2011-08-22 19:46
Antal inlägg: 5539

Gnagelram- Jag är extremt uthållig;-)

Jesper M2011-08-23 00:07
Antal inlägg: 1332

raider och slånbär: vänd på resonemanget och fråga om det finns någon bra anledning till att namnge sitt barn med ett jätteudda namn.
det enda jag kan komma på är för att föräldrarna tycker det är fint, och det känns väldigt själviskt att riskera sitt barns välmående på den grunden.
det är ju inte direkt så att det är brist på vanliga och lite lagom ovanliga fina namn.

Måns_E2011-08-23 00:22
Antal inlägg: 12028

Det kan bara bra att ha ett ovanligt namn. Det kan vara bra att sticka ut från mängden och kollas ihåg p g a ett ovanligt namn. Så att det skulle vara enbart dåligt är väl inte riktigt sant.

Måns_E2011-08-23 00:23

Kommas ihåg skall det stå

Kristallklar2011-08-23 00:31
Antal inlägg: 278

Men det är väl klart att man ger sitt barn ett namn som man själv tycker är fint. Eller av vilken annan anledning?

Palini2011-08-23 14:08
Antal inlägg: 1381

"Sylvia Plath är hårig och lat", "Mitch Ryder - en bitch som lyder".

Fortfarande, säg ett namn som man inte kan mobba.

För övrigt känns det som om vi diskuterar två helt olika saker här.
TS frågade om namen Nepomuck och Figon, inte Toalettborste, Brunstgnägg eller Dinäckligahorunge.

Nepomuck och Figon är mig veterligen två namn som inte har nån egentlig innebörd i svenska språket. Det har både Toalettborste och Brunstgnägg.

Palini2011-08-23 14:22
Antal inlägg: 1381

Principen, ja, men det är ändå en rätt väsentlig skillnad, tycker jag.

Det är precis som om jag skulle sitta och raljera...

"Herregud, hur kan man döpa sin unge till Anna? Fattar dom inte att en massa kåta tonårskillar kommer att mobba henne till döds och fråga om hon heter Al i efternamn. Hur kan man tigga om att sitt barn ska bli så mobbat?"

För mig låter det som ren skrämselpropaganda som ska tvinga alla barn att helst bli exakt likadana för att undivka mobbing i möjligaste mån. Vad ska vi införa härnäst? Tvångsklippning eller tvångsfärgning av alla barn med rött hår för att minska risken för mobbning?

talvala2011-08-23 14:44
Antal inlägg: 127

Jag kan också tycka att vissa namn är lätt olämpliga, inte för risken att mobbas, utan just för att det som Gnagelram säger, verkar handla mer om föräldrarnas behov att vara originella. Vill man vara originell kan man namnge katten... Men om man verkligen älskar namnet Nepomuk, det kanske tom finns i släkten, det har djup betydelse för båda föräldrarna - då kan det ju handla om andra saker än att vara originell.

Och "udda" namn är inget nytt för vår tid - jag vet en äldre kvinna som heter Hilgon, en man vid namn Kaj-Eve. Lindor, Terne, Bern och Bänis tillhör inte heller de vanligaste namnen, och deras bärare har överlevt till ytterst vuxen (läs gammal) ålder. Fast den lilla flickan som på 1800-talet fick namnet Balzara Trollhätte Slussverk är nog fortfarande rätt ensam om det...

Och det är som sagt enorm skillnad på att inte tycka alla namn är lika fina, och att mena att det är föräldrarnas fel om barnet blir mobbat. Mobbning är aldrig den mobbades ansvar, inte heller dennes föräldrar.
(Och snälla, skilj på att retas och att mobba - det är väsensskilt från varandra).

Tjattefackap2011-08-23 14:54
Antal inlägg: 832

I min gamla skola förekom det helt ohyggliga mängder mobbing,men aldrig pga ett namn.
Visst blev folk småretade för sitt namn,även jag, men som några här har påpekat så är det stooor skillnad på att reta nån och att mobba nån.

Mobbare ger sig på de "svagare" individerna,precis som alla andra djur i naturen. Inte de med konstiga namn.

Ett konstigt namn kan även hjälpa folk att få mer skinn på näsan som Johnny Cash så fint sjunger om i "A boy named Sue" ;)

ttiittii - Ej medlem längre2011-08-23 15:41
Antal inlägg: 37631

Mobbare är svaga och dom letar efter svagheter hos andra,så att inte deras svagheter ska märkas,och har man då ett namn som Nepomunk går mobbaren i taket av glädje,mobbarna finns där jämt och kommer alltid att finnas, skola utan mobbing är inte uppfunnen ännu ,det fins alltid svaga barn som måste hävda sig precis som vuxna som måste trampa på varandra och slå sig för bröstet av lycka så fort dom tar en "tabbe" på någon annan ingen nämd ingen glömd

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-23 15:47
Antal inlägg: 915

Vad vi kan mobbas :p Jag håller väl mest på Palini men Brunstgnägg döper man inte någon till. Skulle mor och far själva vilja heta det? Snudd på psycho.

Måns_E2011-08-23 23:42

Nä jag kan nog inte heller påminna mig någon mobbing p g a namn. Visst kanske någon barnslig nedsättande kommentar, men att kalla det för mobbing? Nej det kan jag faktiskt inte påminna mig.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?