Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 431 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| miss evelyne | 2011-08-25 11:34 | |
![]() | du var tvungen att misstolka eller hur? -.-" Nej det menar jag inte jag menar att man under vardagen som vanligt märker på tjejen att hon mår dåligt/sämre och sämre... Sånt märker man på sina grannar tycker jag. I alla fall om man märker att saker inte är som det ska så då får man anmäla men att anmäla för att hon har hållt handen och kysst sin äldre pojkvän? Det låter inte vettigt i mina öron. Man ska tänka efter 720 gånger innan man gör någonting som kan förstöra två unga människors liv för långt framöver om man inte har mer att gå på än just hålla hand och kyssar. | |
| miss evelyne | 2011-08-25 11:35 | |
![]() | cirkusen kanske inte är hos soc men hos kompisar, bekanta osv osv. oavsett hur tysta soc är om en utredning sprider sig saker som en löpeld om det är lite oanständigt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 11:38 | |
![]() | Finns nog en lite filmatiserad bild av vad sociala myndigheter faktiskt gör. De river inte upp dörren och släpar ut flickan i håret och sätter henne på ungdomshem direkt. | |
| miss evelyne | 2011-08-25 11:41 | |
![]() | Jag vet hur soc fungerar.. min bästa vän blev slagen av sin morsa gång på gång.. bara hon och jag visste att det låg en anmälan hos soc... hmm... hur fan vart det efter helgen? jo ALLA visste precis vad som pågick varken jag eller bästisen hade öppnat mun.. Vi är fortfarande bästa vänner Sen resulterade något som upprepade slag mot sitt barn i 4 samtal hos soc och sen tyckte dom allt skulle vara frid och fröjd. Fortfarande så var cirkusen inte hos soc utan alla andra. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 11:44 | |
![]() | Vem skulle ha sagt det då? Soc? | |
| miss evelyne | 2011-08-25 11:47 | |
![]() | Jag har ingen aning. men någon har hört och så har det spridit sig. vi pratade inte om det just för den sakens skull... någonstans vart det ett hål i systemet... Anyways.. jag tycker inte man ska anmäla innan man är 100. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 11:49 | |
![]() | Men en 18-20åring som umgås med en 13åring som mer än vänner är faktiskt inte normalt. Inte heller en mamma som skiter i det. | |
| miss evelyne | 2011-08-25 11:56 | |
![]() | hm. jag vet inte... vi har flera exempel på äldre killar yngre tjejer i dom åldrarna med. vi vet inte åldern på killen. han kanske precis fyllt 18. då är det 5 år emellan. vi vet inte någonting om deras förhållande, hur dom träffats osv. Vad vi vet är att en tjej har en äldre pojkvän att hon klär sig utmanande och att hon kysser sin pojkvän... morsan kanske inte "lägger sig i" det just för att det kanske är bra? Men som sagt det är min syn på det hela... allt är inte alltid som det verkar. Men visar det sig att det drar mer åt det dåliga hållet så får man ju självklart anmäla. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 12:02 | |
![]() | Han måste vara förståndshandikappad som "umgås" med en 13åring iaf. Hade jag gått i skola med en kille som var tillsammans med en 13åring hade jag kräkts på honom och sedan anmält. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 12:02 | |
![]() | 3an på gymnasiet då om han är 18 | |
| miss evelyne | 2011-08-25 12:09 | |
![]() | Oj jag får nog förklara för mina "brorsor" att dom är förståndshandikappade som i alla år umgåtts med mig eftersom jag är ca 6 år yngre än dom =S Det är din åsikt angående detta Deli. Jag håller på min för det jag har sett i sånna förhållanden runt mig har inte vart negativt. Dock vet jag inte hur detta förhållandet är men men... | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-08-25 12:20 | |
![]() | ring soc | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 12:23 | |
![]() | Skillnad på att vara vuxen och umgås med yngre sexuellt än att barn och vuxna umgås sexuellt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-25 12:24 | |
![]() | Har lite svårt att tro att de sitter och dricker te och håller handen när hon klär sig som en prostituerad som 13åring och blir hämtad i bil av någon som är 18 eller över eftersom denne har bil. | |
| y not | 2011-08-25 12:44 | |
![]() | Socialtjänstlagen 14:1 1 § Var och en som får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd bör anmäla detta till nämnden. Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd. Detta gäller även dem som är anställda hos sådana myndigheter. Sådan anmälningsskyldighet gäller också dem som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som berör barn och unga eller annan yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område. För familjerådgivning gäller i stället vad som sägs i tredje stycket. De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet. Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i andra stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av skydd. | |
| Mindymoo | 2011-08-25 12:50 | |
![]() | Om mamman är knepig kanske tjejen agerar ut extra mycket - men hon kanske mår bättre av att ha en "vuxnare" kille att luta sig mot? Han kanske är det hon behöver just nu? Skitsvårt sånt här, men jag skulle försöka vara trevlig mot tjejen och hoppas att hon öppnar sig. Däremot, om hon verkar påverkad av droger kan man ringa soc... eller kolla om det finns vettiga fältassistenter i området. | |
| y not | 2011-08-25 12:51 | |
![]() | Det som är väsentligt är att det inte är du som ska utreda, spionera, fråga ut. Om du får kännedom att att barn far illa bör du anmäla detta till soc. Du kan vara anonym, men är alttid sämre trovärdighet. Det är en fördel att kunna stå för det. Men då får såväl tjtjen som vårdnadshavvarna reda på det. Ang Fispropp 10:59 nig om tystnadsplikt/sekretess, så gäller den givetvis inte dem ärendet handlar om, de som är part. Och det är vårdnadshavarna som är part i ärendet. Men bara för att det kommer in en anmälan till soc innebär det inte en utredning. Först görs en förhandsbedömning för att se om det finns skäl till utredning. Om inte det finns det öppnas ingen utredning och ärendet kommer inte in i socialregistret (vilket det alltså görs om utredning öppnas) Att ringa anonymt, heller hålla ärendet anonymt och prata med soc är aldrig fel. Så länge du inte namnger vem det gäller så kan det aldrig bli en anmälan. Jag tycker det låter knivigt men tror inte att det är fel att anmäla till soc. Har familjen det bra och flickan trygg med sina föräldrar gör knappast en sockontakt npågon skad. Ifall det gör någon skada så beror det söäkert på att det inte är så bra. Men visst det är aldrig kul att komma i kontakt med soc och hamna i en utredning. På många sätt är det fruktansvärt kränkande | |
| apbur | 2011-08-25 13:04 | |
![]() | Det bästa är väl att folk får söka hjälp själva om de upplever att de har problem de inte kan hantera. Se grälar ju och modern försöker uppenbarligen dra nån form av gräns. Det finns med all sannolikhet andra människor omkring familjen som har en helt annan relation till dem som skulle reagera om något var väldigt tokigt. Låt i första hand människor som har ett äkta engagemang avgöra om en anmälan är nödvändig eller inte. | |
| y not | 2011-08-25 13:10 | |
![]() | Vad är ett äkta engagemang? Jag misstänker att du syftar till att ts inte har ett sådant. Klart att det bästa alltid är att människor själva söker hjälp. Men när de inte upplever att de har ett problem? När de själva inte söker hjälp? Att utifrån en sådan här tråd göra en bedömning är ganska meningslös. Vad är ts relation till familjen? Hur är pojkvännen? Hur går det för flickan i skolan? Vilken är flickans sociala kompetens, vilka umgås hon med? Vilken relation har vårdnadshavare flicka? Vem svarar bäst på dessa frågor? | |
| slånbär | 2011-08-25 13:35 | |
![]() | Det kan ju också vara så att dom faktiskt har ett förhållande och ingen är utnyttjad på något sätt. Miss evelyn har vissa poänger i det hon skriver. När jag var tolv ( skulle fylla tretton) var jag ihop med min första kille som var arton år och jag var på inget sätt utnyttjad utan tvärtom upp över örona kär och det var ömsesidigt. Vi var ihop rätt länge och han var jättegullig och omtänksam på alla sätt o vis. Detta var på sjuttitalet och då var det inget konstigt alls-det som var ovanligt i mitt fall var att min mamma inte lät mig sova över hos honom , det gjorde dom flesta av mina kompisar med sina killar. Det kan ha ändrat sig men det jag menar är att det inte alls behöver vara så som Deli säger i alla fall. Det behöver inte vara något fel alls på en artonåring som är ihop med en trettonåring och det handlar för det mesta inte alls om pedofili eftersom killen ju inte dras till tjejej pga att hon är ung utan pga att dom förmodligen rör sig i samma åldersgrupper-lite äldre killar- yngre tjejer. När killen blir 25 så är förmodligen tjejen runt 20 osv. Min brorsa var arton när han blev ihop med sin fru som var tretton-dom är snart sexti båda två, likadant var det med min morbror och moster. Jag tror inte att tiderna har förändrats utan mer hur andra ser på saker och ting. Sen kan det ju vara något annat som ligger bakom i TS fall men det måste inte nödvändigtvis vara så. Lagen säger självklart att det är fel men unga människor följer sällan givna lagar. Hade killen ifråga varit uppåt trettio då hade det ju varit lite märkligare eftersom man då undrar hur han kom i kontakt med en trettonåring övh-dom umgås knappast i samma kretsar men en artonåring kan ju faktiskt helt enkelt vara brorsa till en trettonårings kompis och träffas på det viset. | |