Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 551

Forumkategorier

Användare Inlägg  
spider_f2011-09-04 15:22
Antal inlägg: 306

nulltj: Exakt!

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 15:24
Antal inlägg: 14052

Det stämmer inte, helt enkelt.

Dersu2011-09-04 15:28
Antal inlägg: 461

Nja, tycker nog den ser trovärdig ut i alla fall.
Mårdbilden säger jag inget om, den är ju alldeles för mörk och liten i den versionen.

Hade varit intressant att veta vad som fick honom att välja att göra montage. Har svårt att tänka mig att det är speciellt tillfredsställande. Känslan man får vid en fullträff finns ju inte där alls på det här sättet.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 15:39

I beg to differ.

Han behövde kanske leverera, men fick inte till det annat än i montageform?

spider_f2011-09-04 15:51

Hur kan fokuset ligga både på blommorna och djuret? Man ser på stjälken på prästkragen att den finns i förgrunden, sen är det massa grönt sudd (gräs) sen kommer lodjuret i fullt fokus. Jag visste inte att det var möjligt att ha fokus både på förgrund och bakrund men inte däremellan, men så är jag ju inte sådär värst fotokunnig heller.

Nu är ju den här bilden bevisat fejkad så diskussionen är egentligen onödig men.. nej jag kan inte se att den här bilden är trovärdig.

terjehelleso.files.w...00 40_2.jpg

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 15:59

Jag är förvisso inte särskilt teoretiskt kunnig vad gäller foto, men jag har väldigt mycket praktisk erfarenhet. Och har aldrig lyckats få fokus (trodde inte det var möjligt, så har inte ens övervägt att försöka...) på olika djup med områden utan fokus emellan.

Dersu2011-09-04 16:08

Svårt att säga... Nu vet man ju som sagt att det är ett montage, tror inte någon av oss tänkt på det om vi sett den i ett helt annat sammanhang.

Nulltj: Jag menar känslan av att veta att man nyss tagit en riktigt bra bild, den kan han ju inte gärna ha fått av det här. Säkert inte alla som är ute efter just den känslan, men för mig är det en stor del av grejen.

Offtopic: Det går faktiskt att ha ett skärpeplan som inte är parallellt med filmplanet. absolut inte det Terje gjort här men det går :)
Nick brandt har använt det vid just djurbilder och fått väldigt bra resultat. Översta bilden här har du just den typen av skärpeplan:
www.utata.org/salon/19557 .php

Dersu2011-09-04 16:12

Nick Brandt är förövrigt en annan fotograf som blivit anklagad för fusk men istället blivit rentvådd. Det var just den annorlunda skärpan man ifrågasatte. Han fotograferar analogt så det var inte så svårt att bevisa.

Tror dock inte alla av de skärpe-effekter han har i sina bilder kommit till i kameran, vissa har han nog skapat genom att luta på pappret vid framkallningen.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 16:16

Dersu>> Jag menade bara att han kanske varit pressad att leverera, och struntade i hur just då? För mig är känslan av att ha tagit en bra bild det absolut viktigaste, men jag kan tänka mig att man kan känna sig tvungen att komma med något nytt om man inte 'presterat' på länge.

Sen det här med skärpeplan: Även om det inte är parallellt med filmplanet har du ju inte områden som är suddiga (i djupled sett) mellan de skarpa områdena? Alltså, planet är ju ändå ETT plan, sammanhängande, inte flera plan?

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 16:17

Det är ju en helt annan kvalitet på Brandt's bilder än på Tellesö's, jag får inte alls känslan av manipulation.

Dersu2011-09-04 16:23

Du tänker att han är lite som en idrottsman som dopat sig för att ligga på topp igen efter en svacka? Kan säkert ligga ngt i det. Får se vad han kommer med frö förklaring.

Går faktiskt fortfarande att få den där effekten. Om du tänker att skärpan ligger i ett plan som är parallellt med sensorn. Allting i planet är skarpt och ju längre bort från det du kommer desto oskarpare blir det. Om du nu kan vinkla och luta det planet som du vill (ja nästan i alla fall) så kan tex saker vara skarpa bara för att dom ligger i samma höjd i bild, utan att dom för den skull ligger på samma avstånd från kameran.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 16:27

Ja, ungefär så.

Ja, det är jag med på. Men planet borde ändå vara sammanhängande, alltså borde det inte bli fält med oskärpa emellan på saker som ligger i samma höjd i bilden? Då känns det mer som separata plan? Jag kanske är dålig på att förklara vad jag menar.

Dersu2011-09-04 16:45

Nejdå, fattar vad du menar nu och då har du helt rätt. Måste klart vara ett sammanhängande plan.

Bildgoogling på Nick Brandt, mycket snyggt där:
bit.ly/rj0qdb

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 16:48

Dåså. =) Och det får jag inte ihop med Hellesö's bild.

Ja, han är en mycket bra fotograf, älskar att han använder sig av svartvitt i kombination med naturfoto, blir en helt annan dramatik då.

Dersu2011-09-04 16:56

Ja, han tar väldigt bra bilder.

Anklagelserna mot honom gällde ifall hans effekter var skapade i photoshop eller inte. Han menar att han knappt använder photoshop alls och att resultaten kommer av att han använder alternativa tekniker. Har svårt att avgöra det där, dom ser ju rätt hårt bearbetade ut.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 16:57

Ja, det gör dom. Jag tycker det är helt ok att bearbeta, men fånigt att ljuga om det i så fall. Det är konst och vackert hursomhelst.

vindsus862011-09-04 17:05
Antal inlägg: 3785

Här är de sju bilder som personer på flashback avslöjat som falska, vissa har nog redan nämnts i tråden:

a.yey.nu/ptxLmc.jpg
a.yey.nu/AYNWwT.jpg
a.yey.nu/HSdfx7.jpg
a.yey.nu/IhU73Y.jpg
a.yey.nu/bCDsR8.jpg
a.yey.nu/QzwInq.jpg
a.yey.nu/QHL7RE.jpg

spider_f2011-09-04 17:23

Den fjärde länken var intressant. Visste inte att den också var bevisad som falsk men nu vet jag :) Som jag anade har han klippt ut ett lodjur som är ut och går i fullt solgass och klistrat in den i en bild med väldigt dunkelt ljus. Inte det smartaste att göra.

nulltj - Ej medlem längre2011-09-04 17:27

Ja, hur den skulle bli upplyst i pälsen på undersidan av magen när marken nästan inte reflekterar något ljus alls är för mig en gåta.

Dersu2011-09-04 17:48

Behöver inte vara konstigt, kan vara ljus som sedan faller utanför bild :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?