Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade31
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-17 23:30
Antal inlägg: 31064

Givetvis är det det, Mitch. Hur översätta alla rätt på ett prov till maxat betyg i uppförande? Är det kanske när eleven artigt berömt lärarens klädsel innan varje lektions början? Och blir det isåfall kanske avdrag om leendet inte känns riktigt äkta?

crooked rain - Ej medlem längre2011-09-17 23:32
Antal inlägg: 6334

Struntprat, ett betyg i uppförande är i princip uteslutande godtyckligt. Ämnen har betygskriterier, ska det införas betygskriterier för uppförande också?

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-09-17 23:32
Antal inlägg: 31064

Eleven skall inte behöva oroa sig för att hamna i onåd om den inte delar vissa åsikter med läraren osv. Betyg i uppförande lär lägga locket på. Bra tycker somliga. Dåligt tycker jag.

lubsan2011-09-17 23:44
Antal inlägg: 186

håller med sylvia och crooked rain, om det nu ska införas betyg i ordning och uppförande får de väl anställa ytterligare en "lärare" som ska gå runt och bedöma alla elever, en person som har studerat vett och etikett eller vad som nu ska vara kriterierna för hur man ska bete sig. Om jag vart lärare hade jag gillar om eleverna sa emot mig och ville skapa en diskussion, medans en annan lärare säkerligen skulle se det som dåligt uppförande osv.

känns som det är ett betyg som ska införas bara för att folk ska smöra inför lärarna, nej det köper jag inte.

Måns_E2011-09-17 23:46
Antal inlägg: 12028

Nej betyg i personkemi känns lite olustigt och inte minst otidsenligt.

Även om jag som sagt inte är så säker på betygens objektivitet idag heller. Jag tyckte att systemet på högskolan var mycket vettigare.

nyckelpigan_2011-09-17 23:50
Antal inlägg: 543

Har barn på högstadiet. Trodde faktiskt att den tiden var över där subjektiva orättvisa betyg sätts. Men icke!!

Håller med Måns om mkt bättre system på högskola/universitet.

Hela grundskolan har strukturfel och borde göras om från botten!

Delicious - Ej medlem längre2011-09-18 00:36
Antal inlägg: 11661

Vore det inte mysigt att ha det lite som i skolan i Ondskan? www.youtube.com/watc...xy 8GQ&

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-18 01:11
Antal inlägg: 493

Tyvärr är det nog så att om INTE betyg återinförs så kommer alltför många lärare(L) att fortsätta att låta "ordning och uppförande" (miss-)färga ämnesbetygen. Dett görs nog i vilket fall men förhoppningsvis i ngt mindre grad om L får avreagera sej i en kolumn, särskilt avsedd för detta.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-18 01:12

Med "betyg" menas utlåtande i "ordning och uppförande".

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-18 01:15

Överhuvudtaget skulle jag vilja påstå att betyg i allmänhet påverkas av så många subjektiva och rentav ovidkommande faktorer att de i alltför många fall närmar sej meningslöshet.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-09-18 01:17

Strukturfelet med skolan är bristande rekryteringsbas!
När läraryrket får tillåtas erhålla så låg status att det blir ett andrahandsval så blir det så här illa...

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-09-18 08:31
Antal inlägg: 631

Det är väl ingen som inbillar sig att det inte skapas kriterier som måste uppfyllas för att få ett visst betyg.
Inte ens matte bedöms enbart efter provresultat.

markoolio5 - Ej medlem längre2011-09-18 09:08
Antal inlägg: 1825

Det finns två sidor av myntet. Barn med ADHD eller andra koncentrationssvårigheter skulle få ett lågt betyg i ordning och uppförande, och inte ha en chans att göra någonting åt det.

Den andra sidan är den s.k. curlinggenerationen som nu går på högstadiet, där barnen är vana att få som de vill - på alla sätt och i alla lägen. Visst finns undantag, men en stor del av barnen gör inte vad de ska för att de inte "orkar" - och blir sura när man tillrättavisar dem. Dessa skulle definitivt behöva ett betyg i ordning och uppförande, men så har vi den där extrema kategorin av curlade barn som dessutom skiter fullständigt i vilka betyg de får, om de får några alls...

Megaherz2011-09-18 09:15
Antal inlägg: 3304

Skulle vilja läsa betygskritierierna för ett sånt betyg.

Är helt emot det. Vilken lärare ska sätta det betyget? Efter sexan har man ju mer än bara än lärare.. Min klassförestånadre på den tiden var en kvinna jag inte alls kom överens med, hur hade det inte påverkat mitt betyg? Hur mycket måste man då smöra för just den läraren?

Känns som ett betyg som inte kommer påverka skit, de som är duktiga kommer få ännu ett bra betyg, de med problem har ett till "ämne" de kan skita i

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-09-18 09:15

Jag tror inte att det skulle påverka barn med handikapp ett dugg.
De kan knappast bedömas efter samma måttstock som de utan.
I dag vet vi så mycket mer än för 40 år sedan.

Mitch Ryder - Ej medlem längre2011-09-18 09:18

Lustigt nog verkar protesterna mot ett införande komma från människor som inte ens var födda när betyget togs bort.
Med andra ord. Mycket tyckande och lite vetande.

markoolio5 - Ej medlem längre2011-09-18 09:57
Antal inlägg: 1825

Eller så är man helt enkelt lärare med förhoppningar om att barnen ska se sitt eget bästa i skolan - att man faktiskt inte lär sig lika mycket om man sitter och spelar Angry Bird på sin smartphone istället för att anteckna under föreläsningarna...

tötis - Ej medlem längre2011-09-18 10:33
Antal inlägg: 106

Vet inte om det skulle hjälpa med ett betyg i uppförande,men nånting behöver göras,jag jobbar i två 5or nu(inte lärare) vi har barn som sitter o leker med annat..pratar rakt ut och stör..många beter sig riktigt illa. Lärarna jag jobbar med är båda riktigt bra lärare,men de går bet med dessa barn. Tyvärr så hjälper inte heller att ta kontakt med föräldrarna då de tycker det är skolans problem..är det de? Jag tycker inte det är det,givetvis är det skolans sak att se till att de regler som finns där ska följas..men ska skolan uppfostra barnen?

Zaskia - Ej medlem längre2011-09-18 11:00
Antal inlägg: 576

Betyg i ordning och uppförande skulle enbart vara bra.

Inför SM - Ej medlem längre2011-09-18 11:04
Antal inlägg: 16

Det finns, i nya skollagen, kriterier för sociala mål. Betygssätts inte, men uppmärksammas mer än tidigare.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?