Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:41 | |
![]() | Och jag gick högskoleförberedande omvårdnadsprogrammet. Skillnaden är väl att man TYDLIGT skiljer på vilket program som är direkt högskoleförberedande och vilket som inte är det (men kan bli med tillval). | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:43 | |
![]() | Ma B krävs ju av de flesta, som lägst (på mattesidan). Just därför ingick det i mitt omvårdnadsprogram. För ssk-utbildningen har Ma B och Na B som krav. | |
| Hillegnu | 2011-09-18 22:47 | |
![]() | Nej, ma b krävs inte på de flesta program | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:48 | |
![]() | på ganska många program? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 22:48 | |
![]() | Det jag menar är att man inte alls är högskolebehörig "bara" för att man klarat gymnasiet. Grundbehörig, ja. Men de flesta vidarestudier kräver mer än så. Går man då lärling har man gjort det valet. | |
| Hillegnu | 2011-09-18 22:54 | |
![]() | Delicious, vi kanske ska byta jobb du och jag. Du verkar vara bättre på det där än jag. men kanske beror det på att jag inte behövde maB till studie-och yrkesvägledarprogrammet 180 hp på Stockholms Universitet | |
| le-lou | 2011-09-18 22:57 | |
![]() | Res : En lärare menar : "Bara för att en utbildning är frivilligt betyder inte det att man per automatik klarar utbildningen!? Skulle vi vilja ha elektiker som drar ström i våra hus fast de inte klarat en enda kurs? Tycker det är en bra idé med examensprov (som inte görs av lärare på skolan) för att få rättvisare betyg. Det görs ju redan i andra länder. Det skulle även underlätta för lärare som går under av alla dessa tester som ska göras. Vi gör inget annat än testar elever hela dagarna känns det som *suck*. Kan han ha en poäng i att detta faktiskt skulle underlätta för lärare? "Efter att div läroplaner tillkommit så ska dessa i sin tur tolkas ute på varenda skola för att man lokalt sedan bestämmer vilka kriterier som skall gälla för betygsgraderna. Dessutom sitter varenda lärare och ytterligare tolkar så kunskapskraven kan skilja dramatiskt mellan olika lärare på samma skola. Det är bra om det blir riktiga centrala prov som förhoppningsvis rättas på annat håll än av den egna läraren samtidigt som dessa prov också tydliggör vad eleverna skall kunna. Som det sker idag är det ett veritabelt resursslöseri där man uppfinner hjulet igen och igen och igen och igen. Fullständigt absurt! J JÄTTEBRA OM KUNSKAPSKRAVEN GENOM RIKSOMFATTANDE PROV MED GEMENSAMMA BETYGSKRITERIER GENOMFÖRS, även inom grundskolan. Klarade vi som gick på realskola - motsvarande högstadiet - att studera mot givna mål så tror jag nog att dagens ungdomar också klarar det, men såväl kunskapskraven som betygskriterierna MÅSTE vara tydliga. " Detta tycker jag har en klar poäng. Här i tråden fokuseras det mer på om studenter ska ha rätt till att festa, men det är inte min poäng alls. Att "ta studenten" bör vara att man klarat utbildningen. Att vara klar med utbildningen är ju en helt annan sak. Jag "tog studenten" utan att vara godkänd i knappt ett enda ämne, fick plugga upp skiten på Komvux. Men studentpresenter fick jag ändå :D. Fattar än idag inte vad de andra firade, jag hade faktiskt inte åstadkommit ett dugg. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:00 | |
![]() | Du förstod antagligen vad jag menade. Min kompis kunde inte gå det hon ville på högskolan för att hon saknade Ma B. Sen om man väljer att kalla det behörig eller särskild behörighet är väl upp till var och en beroende på vad man vill efter gymnasiet. Jag tycker det är flummigt är ge intrycket av man kan studera vidare fritt för att man gått gymnasiet. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:02 | |
![]() | Jag ska kräva att få se slutbetyget innan jag ger en enda studentpresent till någon! Not. | |
| le-lou | 2011-09-18 23:05 | |
![]() | Grundläggande behörighet kan uppnås oavsett vilket nationellt gymnasieprogram du läser. Även ett specialutformat program ger grundläggande behörighet. Du har ju inte automatisk behörighet till ALLA högskolelinjer utan till de med grundläggande behörighetskrav. | |
| le-lou | 2011-09-18 23:07 | |
![]() | Deli - målet är att göra en bättre skola. Hur mäter man skolan? Genom hur mycket en elev lär sig, hur har utbildningen varit. Idag har vi backat, vår skola är inte särskilt bra ur den aspekten. Vill vi få en bättre skola eller är det viktigare att alla får vara med och festa? | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:08 | |
![]() | En grundläggande behörighet är just en grundläggande behörighet och inget annat. På vissa utbildningar krävs endast det och på andra dessutom särskild behörighet | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:09 | |
![]() | Ja, precis. Och hur många program är det? Eller vilka? | |
| le-lou | 2011-09-18 23:12 | |
![]() | vadå, vill man gå en linje med särskild behörighet så får man väl läsa in det ämnet? Är det fel el ? Menar någon att alla gymnasielinjer ska ge samma behörighet till alla linjer? :D | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:12 | |
![]() | le-lou; Jo, men på vilket sätt blir det bättre? Kommer eleverna få hjälp att plugga till slutproven eller är det just en mätsticka på vad som hänt under åren? Om en elev inte klarar sig läggs skulden på eleven som inte får kalla sig student. | |
| slånbär | 2011-09-18 23:14 | |
![]() | Hillegnu-jo jag vet att det är så att hans utbildning också är högskoleförberedande och att allt ändras from nu. Det är ju mer för dom som tar studenten om tre år då som det blir annorlunda på det sättet. Men jag tycker ändå att även dom som går yrkesutbildningar ska ha rätt att få "ta " studenten. När jag gick ut yrkesgymnasium i början på åttiotalet så förekom inte alls något firande för vår del men dom som gick teoretiska utbildningar som tex natur eller humanistisk tog studenten. Det kändes faktiskt rätt orättvist att vi inte blev firade på samma sätt trots att man kanske som jag hade toppbetyg. Min kompis gick ut från humanistisk med skitbetyg men oj vad jon var bra!! och oj vad firad hon blev av alla medan jag som gick ut med absoluta toppbetyg från yrkesskola inte fick ett grattis ens från familjen. Så vill inte jag att det ska bli igen-det blir liksom som gamla tiders klass samhälle på nåt sätt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-18 23:15 | |
![]() | le-lou; Det kan ju vara bra att tydligt upplysa de som ska välja till gymnasiet att man inte kan gå sjuksköterskeprogrammet på högskolan om man går frisör på gymnasiet utan att passera komvux innan. | |
| Hillegnu | 2011-09-18 23:15 | |
![]() | Det går inte att säga eftersom en särskild behörighet tex kan vara samhälle A vilket är ett kärnämne och har tills nu ingått i samtliga program. Alltså kan en särskild behörighet finnas i ditt paket redan och behöver inte alltid vara en del av de valabara kurserna. Det var bara ett exempel på detta. Men det finns väldigt många utbildningar och kurser som endast kräver grundläggande behörighet. | |
| le-lou | 2011-09-18 23:16 | |
![]() | men, om en som pluggar till läkare eller till elektriker inte klarar provet, så får han/hon inte kalla sig läkare el elektriker. Varför är det så hemskt? En student som läser i gymnasiet ska ju självklart inte gå i tre år utan att fångas upp om skolan ser att betygen dalar. Och ett slutprov/examina ska ju inte spegla nån ubermenschenskola, utan stå i proportion till den utbildning man gått (nationellt alltså). | |
| le-lou | 2011-09-18 23:17 | |
![]() | "Det kan ju vara bra att tydligt upplysa de som ska välja till gymnasiet att man inte kan gå sjuksköterskeprogrammet på högskolan om man går frisör på gymnasiet utan att passera komvux innan. " eller så kan man ju kolla upp sånt själv? | |