Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade32
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ullis1164 - Ej medlem längre2011-09-19 22:33
Antal inlägg: 1019

Jag tror det skulle öka alkoholkonsumtionen tyvärr. Haha hemkört trodde jag knappt fanns längre, finns iaf knappast här i Skåne nu då spriten är så billig i Tyskland, dit vi ju har nära.

Tinna2011-09-19 22:38
Antal inlägg: 20250

Finns visst då hemkörning i Skåne, dock inte från bolaget. ;P

www.flaskexpressen.com/

ullis1164 - Ej medlem längre2011-09-19 22:42

Kom att tänka på en gång för många år sen då hela gänget var insnöade över nyår i en liten byhåla.

Där kunde man beställa sprit genom kemikalieaffären.

Vi var utan dricka nyårsafton eftersom vi blev insnöade 2 dar innan hemma hos kompisen. Då kom en i gänget på råd:

"Jamen Hubbe (byns alagare) har ju en 75:a stående var lördag i kemikalieaffären". Sagt och gjort, han stack dit och utgav sig vara sändebud för Hubbe, fick ut flaskan som vi var 6 att dela på.

Hubbe då? Jo ryktet sa att han åkt skidor 3 mil till systemet den dagen!

ullis1164 - Ej medlem längre2011-09-19 22:49

Ja Tina, jag skulle skrivit hembränt, var det jag menade:-)

playboydiiva - Ej medlem längre2011-09-20 10:42
Antal inlägg: 560

Text: Anders Fagerström
Publicerad 20 september 2011 6.30 Uppdaterad 20 september 2011 6.32

Systembolaget tänker satsa på hemkört. Monopolet vill erbjuda hemleverans av sina varor. Vin och sprit hem till dörren mot avgift efter nätbeställning. Systembolagsstyrelsen har utan reservationer bestämt sig för att utreda frågan med målet att komma i gång med den utökade servicen under nästa år.

Nykterhetsrörelsen protesterar. Men riksdagsledamoten Carl B Hamilton (FP) som sitter i Systembolagets styrelse ser förslaget också som ett sätt att komma ur den infekterade debatten om gårdsförsäljning av svenskt vin. Beställ i butiken så kommer vinet hem efter några dagar – ett argument som knappast kommer att mötas med entusiasm av vinproducenterna.

Beskedet om utökad service kom lite oväntat. Systembolaget har slingrat sig i åratal varje gång kraven på att svenskar skulle få samma service som norska Vinmonopolet gett sina kunder i ett decennium.

Men nu kom det. Och det sker lite grand under galgen.

Sedan några år har det vuxit upp hemlevererande vinhandlare som svampar ur jorden, leverantörer av skiftande kvalitet och med skiftande utbud. Det finns just nu ett sextio­tal av dem. Ingen av dem – dock – med ett totalutbud på mellan 8 000 och 9 000 artiklar, som Systembolaget har. Alla enskilda vinleverantörer betalar, eller skall betala, alkoholskatt och moms till staten och allt är lagligt och i enlighet med EU:s inriktning mot konkurrensfrihet.

Det svenska monopolet är därmed i realiteten inte längre helt och fullt ett monopol. De privata vinhandlarnas marknadsandel är än så länge försvinnande liten i förhållande till Systemets. Men de blir fler och fler och det växande utbudet förfinas med kompletterande service som menyförslag, recept och till och med mat.

Systembolaget brukar berömma sig av att ha allmänhetens stöd, men de känner uppenbarligen flåset i nacken nu.

Hemleverans, den kommer att ske inom ett par dagar, kommer att kosta. Carl B Hamilton har i radio talat om en avgift på 150–300 kronor beroende på varu­mängd.

Men i ett läge där Systembolaget har ett allt mer beskuret utbud på framför allt mindre orter, så kan snart nyktra beställare med åldern inne räkna med att öppna dörren för ett postbud med klirrande leverans.

För den enskilde i låt oss säga Hörby blir detta smidigare – och säkert billigare – än att köra till Lund eller Malmö för att få sitt goda lördagsvin. Och trevligare än att vara hänvisad till ett torftigt utbud på det lokala Bolaget.

blåhund - Ej medlem längre2011-09-20 11:27
Antal inlägg: 469

Bra, tycker jag, om man är sjuk eller rörelsehindrad eller har svårt att ta sig till systemet av nån anledning och bära hem tunga kassar är det praktiskt att få det hemkört. Man kan ju få matkassar och kattsand mm hemlevererat,så varför inte?

PowerYoga2011-09-20 11:36
Antal inlägg: 713

Det finns ju redan företag som levererar hem;

www.the-wine-company...zA od3yvo4Q

Härifrån har jag beställt. Bra viner och direkt hem till dörren, jättebra! varför ska vi inte kunna göra det då du kan få hemleverans på mat och annat?! Att det skulle öka konsumtionen av alkohol tror jag inte på.

le-lou2011-09-20 13:44
Antal inlägg: 17500

ser inget fel med det. service. varför skulle det vara konstigt?

tinaol2011-09-20 14:06
Antal inlägg: 2558

Enkelt..NEJ!

Mindymoo2011-09-20 14:11
Antal inlägg: 1743

Jag tror att det blir vanliga budbilar, systemet kan knappast bygga upp en egen hemleveranskedja. Bring, DHL och allt vad de heter levererar ju en hel del redan nu. Bara de inte ställer grejerna på trappan utanför om man inte öppnar omedelbart :) - har blivit av med paket på så vis.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-09-20 21:23
Antal inlägg: 3451

Självklart ska systembolaget leverera, alternativet är ju löjligt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?