Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Fartland | 2011-09-23 10:52 | |
![]() | Heja Scharlakan! ;) Äsch vi är inte taskiga här, vi diskuterar bara :) Tror vi blandar ihop två frågor lite, först om nyttighet: smör är nog marginellt nyttigare än margarin, det ställer jag mig försiktigt positiv till, men att margarin skulle vara farligt, tror jag inte ett spår på. Godare? Smaksak. Att svenskt ekologiskt smör är bättre för miljön än palmoljemargarin kan jag också acceptera, men det är svenskt ekologiskt det. Ekologiskt margarin kommer alltid vara bättre än ekologiskt smör för miljön. Men återigen, för samma yta mark går det alltid åt mycket mer resurser (=mer krävande för miljön) att framställa animaliska produkter än vegetabiliska. Men som sagt, får prismekanismen råda så borde smör bli dyrare och bristen avhjälpas på det sättet. | |
| BenDavis | 2011-09-23 11:10 | |
![]() | Det bästa är att strunta i både smör och margarin. Hälsomässigt och miljömässigt. | |
| Fartland | 2011-09-23 11:15 | |
![]() | Förmodligen =) | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-09-23 12:05 | |
![]() | Margarin är ett djävla skit och jag använder hellre kokosfett eller rent ister. Nu ser inte min matlagning ut så ändå, utan jag använder en kombo av oljor och riktigt smör. Smör har alltid varit en lyxvara och bör kanske fortsätta att betraktas som sådan. Jag konstaterar bara att LCHF har ökat konsumtionen av smör och fläsk på ett sätt som världen aldrig har varit i närheten av tidigare. För den som tål kan jordnötssmör vara en omväxling på mackan. Eller gör som runt medelhavet och bred olivolja på brödet. | |
| scharlakan | 2011-09-23 13:35 | |
![]() | Förresten, angående palmoljan! Mildas margarin innehåller inte det. Bara rapsolja, linfröolja och solrosolja. Och min högst personliga åsikt är att stekning i margarin inte ger någon större smakskillnad. | |
| scharlakan | 2011-09-23 13:46 | |
![]() | Tar tillbaka det där... Kan innehålla palmolja men står inte det på paketet. Det är det där vegetabiliska fettet som förblir ospecificerat. Vill ju komma med faktafel! | |
| scharlakan | 2011-09-23 13:48 | |
![]() | *inte | |
| Spira - Ej medlem längre | 2011-09-23 14:19 | |
![]() | Kan ju inte låta bli att lägga mig i här eftersom jag är mjölkbonde och koveterinär. Jag har jättesvårt att förstå hur det kan vara miljömässigt fel att korna rapar men helt OK att flyga över halva världen på semester eller transportera mat kors och tvärs över världen utan att det knappt ska kosta någonting. Svenska kor betar på gräsbevuxen mark och det binder växthusgaser. Dessutom ingen skövling. Svenska bönder håller just på med en stor ansträngning för att inte använda soja i kraftfodret (redan används ganska lite, vi har rapsmjöl och sånt istället, och spannmål förstås). Arla svälter inte ut småbönder, det är en kooperativ förening som hämtar mjölk till samma pris hos småbönder långt ute i obygden som hos de stora stadsnära gårdarna på slätten. Det är snarare handeln som svälter ut småbönderna genom att pressa priset hela tiden. Antalet mjölkbönder (och kor) i Sverige sjunker hela tiden och det är ganska sorgligt för vi har god djuromsorg. Jag kan inte begripa hur man kan betala mer för en flaska vatten med bubblor i än för mjölk som innehåller massor av näring. Jag steker mina kantareller i smör men annars Bregott. Margarin är inget bra för att härda flytande fett ger fel fettsammansättning. Förresten är det inte gott. ;-) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-23 16:53 | |
![]() | Det ÄR inte hälsosamt att skippa fett. Så länge det inte kallar sig margarin eller "vegetabiliskt fett" då. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-23 16:56 | |
![]() | Bra inlägg Spira. Jag såg ett inslag på nyheterna om småbönder vs Arla och större och att de knappt hade någon chans och skulle lägga ner. Det var det som fick mig att fundera. | |
| Oranjestad - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:00 | |
![]() | På 80-talet skulle det vara "lean cuisine", minimjölk, fettfritt osv. Mejerierna blev inte av med fettet och smörberget växte. Nu måste man importera smörfett pga svenskarnas tokstolleri med fettdiet. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:07 | |
![]() | Är ju inte bara LCHF utan att folk i allmänhet fått upp ögonen för att margarin suger. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:09 | |
![]() | smart sätt för handlarna att hänga på vågen,här är inte smöret slut ett dugg | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:09 | |
![]() | Palmolja innehåller aceton,sjukt värre | |
| scharlakan | 2011-09-23 17:10 | |
![]() | Jag har inte sagt att det är bra med långa transporter men att djurhållning släpper ut mer växthusgaser är ett faktum som inte går att förbise. Djuren släpper också till skillnad från transporterna ut avsevärda mängder metangas och lustgas utöver koldioxiden som bidrar mer till växthuseffekten än vad koldioxid gör (om man jämför molekyl med molekyl). Sedan angående hälsan och smaklökar. Jag tror det är upp till var och en att bestämma vad som är bäst för sin egen kropp! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:15 | |
![]() | Jag äter en påse chips till middag varje dag. Ska väl folk skita i liksom :) Särskilt min doktor. Hon är så stingslig. | |
| kajix | 2011-09-23 17:20 | |
![]() | Veganer släpper ut mer metan än köttätare. | |
| kaffeflicka - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:27 | |
![]() | Ännu en vegetariandebatt :) Som vi alla har längtat! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-23 17:39 | |
![]() | Leave Margarin alone! *dramatisk* | |
| Perra92 | 2011-09-23 20:55 | |
![]() | Som tur är behövs inte smör vid tillverkning av sponken. | |