Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 551 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:37 | |
![]() | Skulle det där övertyga mig om att jag bör skippa mitt tillskott eller vad var meningen? "Överdosering För mycket D-vitamin är skadligt och kan bl.a. orsaka illamående, höga nivåer av kalcium i blodet, högt blodtryck, försämrad matlust, Mer än 50 mikrogram per dag anses kunna vara riskabelt. En normal kost tillsammans med ett kosttillskott med D-vitamin anses inte medföra risk för överdosering även om D-vitamin kan lagras i kroppen. För kosttillskott som fiskleverolja där överdosering går att nå genom att ta flera doser kommer förgiftning av A-vitamin före D-vitamin." En av dina länkar. "D-vitamin i väldigt stora mängder (>250 µg/dag under längre tid) kan vara skadligt och framkallar illamående, kräkningar, minskar aptiten och ger förkalkningar i vävnaderna framför allt i lungor och njurar. Friska personer behöver dock inte oroa sig för några hälsorisker med extra intag av D-vitamin." En annan. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:39 | |
![]() | svamp är gott | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:39 | |
![]() | I ett konstruerat samhälle behövs konstruerade hjälpmedel. Ska vi låta folk dö i cancer för att vi inte är ämnade att få cellgifter också? | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:40 | |
![]() | cellgifter är bluff | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:43 | |
![]() | Deli>> Det går inte att jämföra, eftersom jag menar att man genom rätt kost utan problem får i sig tillräckligt med D-vitamin. Cancer kan man mig veterligen inte bli av med genom kosthållningen? Och jag utgick ifrån att vi pratade om friska personer & kosttillskott, vilket enligt mig är en onödighet för det mesta. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:46 | |
![]() | I TS rekommenderade jag det till trötta och deppiga. Varför skulle man ta tillskott om man känner att man inte behöver det? | |
| apbur | 2011-09-28 12:54 | |
![]() | Jag tror man lurar sig ganska lätt om man tror att vi är designade för att klara av det liv de allra flesta idag lever. Vi kanske är designade för att föda fram barn mellan 15-20, vara alerta fram till 40 och sen sakta tackla av. Hur roligt är det då? Man utgår också gärna från en ung och frisk kropp som är funktionsduglig. Jag tror man kan påverka kroppen ganska mycket genom att manipulera och experimentera med tillskott. Sen kanske jag inte skulle rekommendera det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 12:59 | |
![]() | Varken trött eller deppig (för jag antar att du menar deppig i ordets lite mer slarviga betydelse, och inte deprimerad som sjukdomstillstånd) är sjukdomar som går att jämföra med cancer, utan tillstånd som dom flesta av oss hamnar i emellanåt. Och jag menar att man genom att äta vettigt och motionera (dvs ta hand om sin kropp) uppnår samma effekt som att peta i sig tillskott. Det finns (enligt mig) en övertro på kosttillskott, som för många av oss är onödiga eftersom vi får i oss det genom maten. Och det är inte så att man automatiskt blir jättepepp om man äter tillskott i form av D-vitamin, istället för att göra en punktinsats borde man kanske se över sin livsstil? Se'n vet jag också att vi lever ett helt annat liv än stenåldersmänniskan, och troligtvis har andra behov. Men jag tror fortfarande att de allra flesta av oss klarar sig alldeles utmärkt med vettig mat. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:05 | |
![]() | Det är väl självklart att det bästa är att äta bra och motionera. Frågan är hur realistiskt det är att kräva det av någon som inte gör det. Är det skamligt att ta hjälp av tillskott så att man kommer igång? Det här känns precis som debatten om antidepressiva. "Ryck upp dig", "Ta tag i ditt liv". | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:06 | |
![]() | Nej, när har jag påstått att det är skamligt? Jag tycker att det verkar onödigt, och dumt att laborera med. Och jag har inte sagt ett pip om antidepressiva. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:08 | |
![]() | Och jag kräver inte att någon gör något, men tycker en bättre uppmaning är att snacka om enkla sätt att få i sig D-vitamin genom kosten än genom kosttillskott (med en i min mening väldig hög dos). Men det är min åsikt, andra gör vad dom vill. | |
| apbur | 2011-09-28 13:11 | |
![]() | Svepte precis ned 50 mikrogram med kaffet. Hoppas jag blir piggare imorgon :) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:14 | |
![]() | Antagligen eftersom du tycker att folk borde se över sina liv istället för att pilla i sig piller. Från utopi till verklighet. Lever den stora mängden människor som man "bör" leva? Nej. Det vore himla fint som sagt, men det är inte realistiskt. Och jag antar att någon form av instans i detta land har godkänt de d-vitaminpreparat man kan hitta på vilken hälsokostaffär som helst. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:16 | |
![]() | Jag som inte gillar lax och ägg borde pina i mig det istället för att ta ett tillskott alltså. Det är fusk. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:19 | |
![]() | t3.gstatic.com/image...Zd P3do6OQv Aah, det var bättre förr. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:24 | |
![]() | Ja, det tycker jag. Om man kan. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:31 | |
![]() | Jag blev rekommenderad av min läkare eftersom jag just inte gillar fisk och ägg så hårt och inte är någon soldyrkare. Men gillar man det är det klart att man försöker äta mer sånt istället. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:32 | |
![]() | Man behöver inte äta solen dock. *tråkig* | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-28 13:42 | |
![]() | Jag är kanske lite konservativ som tycker att man kan överlåta åt den med mer kunskap om saken att rekommendera olika preparat. | |
| LisaLong | 2011-09-28 13:46 | |
![]() | Del så du tror länkarna jag skickade var bluff? Sen ska man inte blanda in canser i detta tycker jag, då canser "oftast" inte alltid ligger genetiskt. Och kroppen sköter det mest själv på ett väldigt bra sätt. Som läkare skulle jag nog först kolla restan av kroppen, prover, värden etc innan jag sa åt någon att kasta i sig kosttillskott. Tog din läkare vitamin prover på dig? | |