Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kockelikocke | 2011-10-01 14:00 | |
![]() | Gräsligt mycke okunskap i dena tråd... Varför skriver ni innan ni vet fakta. Jag är med i kyrkan, att lämna är inget alternativ... | |
| dinodog | 2011-10-01 14:09 | |
![]() | Jag och min man gick ur kyrkan för ca. 10 år sedan. Går aldrig i kyrkan är inte konfimerad, jag gifte mig inte i kyrkan heller. Den dagen jag dör vill jag inte bli begraven i kyrkan heller. Trort detta är jag på sätt och vis troende, men inte kristen/religös. Har min egna syn på livet/döden. Lite nyfiken på vad du menar kockelikocke med "att lämna är inget alternativ" | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-01 14:13 | |
![]() | Jag sponsrar alltså kristendomen? Haha. Gott så. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2011-10-01 14:15 | |
![]() | kockelikocke- Fakta om vad? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-01 14:20 | |
![]() | Jag är konfirmerad också, självvalt. Den tiden var faktiskt bland den roligaste hittills i mitt liv. Min syster är inte konfirmerad och ateist. Så behöver ni inte fundera kring om det var självvalt eller "självvalt" ^^ | |
| levakdörB | 2011-10-01 15:14 | |
![]() | Jag är döpt men inget mer, för mig finns inga tankar om att gå ur svenska kyrkan. Jag brukar säga att jag är sökare. Jordens skapelse är ingen viktig fråga för mig just nu. Mina erfarenheter är bra från tiden jag hängde med dem. Oh Hej kockelikocke:D Innebandy idag? | |
| Dersu | 2011-10-01 15:43 | |
![]() | Gick ur kyrkan för ganska många år sedan. Tycker det är rätt trist att man ens ska behöva lämna kyrkan, känns väldigt främmande att man i ett så pass sekulärt land som Sverige ända till -96 per automatik blev medlem i kyrkan direkt vid födseln. Tro vad ni vill men lämna mig utanför. | |
| bosse_s | 2011-10-01 16:00 | |
![]() | Jag är (som man tydligen måste säga för att visa hur framåtsträvande man är) inte troende, och medlem i Svenska kyrkan. Jag tycker att de gör mycket viktigt socialt arbete och dessutom förvaltar de några av vårt lands mest fantastiska byggnader. Att jag sponsrar kristendom som en invändning tar jag lätt på, med tanke på att mina skattepengar för nuvarande sponsrar svenska "fredsinsatser" i både afganistan och libyen. Svenska kyrkan är troligen en av världens mest progressiva kyrkor vilket jag tar som att det finns ett visst hopp för religion att utvecklas och faktiskt kunna bidra med något viktigt, även i vårt moderna och sekulariserade (som vi skall ha det!) samhälle. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-01 16:05 | |
![]() | Bra inlägg bosse | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2011-10-01 16:06 | |
![]() | Words | |
| bosse_s | 2011-10-01 17:54 | |
![]() | Tack! | |
| Lillstölla | 2011-10-01 18:23 | |
![]() | Jag vet inte hur det ligger till nu, men dock hur det har varit, att kyrkan som påstås göra så mycket nytta för svaga och utsatta och med tanke på en annan medlems inlägg om hederlighet i samband med kyrkans verksamhet, att då veta att kyrkan ägt aktier i företag som tillverkar vapen så känns det inte riktigt relevant att komma och prata om hederlighet gällande dop när den egna verksamhetens moral uppenbarligen inte är vidare hög. | |
| poke ball | 2011-10-01 19:09 | |
![]() | Jag är diakon i sv kyrkan och jobbat mycket med papperslösa flyktingar och människor som lever i hemlöshet. Ni får gärna kritisera oss för mycket, men vad gäller dessa utsatta grupper så har majoritetssamhället för länge sedan vänt dem ryggen. | |
| recidivfara - Ej medlem längre | 2011-10-01 19:23 | |
![]() | nej, men jag brukar donera till svenska kyrkan etiska, kulturella och humanitära skäl. fö är jag är troende men långt ifrån kristen. | |
| bosse_s | 2011-10-01 19:42 | |
![]() | Lillstölla, förhoppningsvis har kyrkan högre etik vad gäller sina investeringar än så idag. Rent historiskt sett så har väl "kyrkan" aldrig direkt upprätthålligt sina moraliska ideal... vilket också gäller för staten som institution, som vi är delägare i, investerar både i vapen och i diverse icke-morala aktiviteter. Staten och kyrkan gick ju hand i hand dessutom ganska länge. Poäng - det är inte lätt att hitta den "moraliskt perfekta" institutionen att stötta. Inte ens Röda Korset har ju klarat sig med hedern i behåll. | |
| pinklady90 | 2011-10-01 20:01 | |
![]() | Jag är medlem i svenska kyrkan. Fast jag även är eller har varit i perjoder aktiv inom pingst kyrkan. Svenska kyrkan gör som många redan nämt mycket bra för folk både i sverige och utomlands. Jag har själv sett detta då jag varit på volontärresa till ryssland och ett barn hem. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-01 20:05 | |
![]() | Folk tror ju att kristna i Sverige idag är som Carola typ. Det roliga är att de flesta är väldigt accepterande mot folk som har en annan tro typ muslimer. Då är det liksom fint och något som är en rättighet. Men kristna svenskar är lite konstiga och efterblivna. | |
| Incidental - Ej medlem längre | 2011-10-01 20:06 | |
![]() | lol | |
| dellenellen | 2011-10-01 20:09 | |
![]() | Jag är medlem i Svenska kyrkan. Tycker kyrkan gör mer nytta än skada i samhället, och det räcker för mig! Visst det finns det många organisationer som gör, och jag stödjer flera av dem med mycket pengar också. Plus vem ska vi annars betala för att göra allt jobb de gör, t ex komma till skolan och trösta barn och ungdomar så fort något hänt något negativt (då ringer skolen alltid efter präst eller diakon!!!) Tänk sedan på allt de gör för alla gamla i samhället. Jag hoppas verkligen det finns en kyrka kvar när jag blir 90-år!! | |
| cisplatin | 2011-10-01 21:01 | |
![]() | Min man blev tillfrågad av min bror om han ville vara gudfar åt dennes dotter när hon döptes. Min man svarade att det kunde han ju vara, om det nu var OK att han är militant ateist (vilket alla vet om). Brorsan svarade att deras präst är van vid det mesta. Intressant också att brorsan är helt icke-troende och brukar säga att religion är bara till för hysteriska käringar i svart. Men gifta sig i kyrkan och döpa barnen - det skulle han. Själv tycker jag man måste respektera religion och att kyrkan därför ska vara en fristad för dem som verkligen tror att Jesus dog för deras synder. | |