Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 577

Forumkategorier

Användare Inlägg  
crooked rain - Ej medlem längre2011-10-06 22:22
Antal inlägg: 6334

"Bra! Nobelpriset i litteratur delas inte ut med folklighet som främsta kriterium. Är också skittrött på det där gafflandet om A L."

Word. Förvånad över att massan inte föreslagit Läckberg som kandidat än.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 22:24
Antal inlägg: 31064

Det skall inte vara en estradör som Wolff som läser en så subtil, lågmäld författare som Tranströmer. Orden har egen bärighet och behöver ingen skjuts, snarare hör jag dem mindre medan jag reflekterar över Wolffs lösnäsa och hans uppläsningsmelodi. Och då försökte han ändå vara nedtonad.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 22:28

"Jag kan bara tänka: 'Var har den där näsan varit?", sa min pappa om saken.

(Förlåt. Don't shoot the messenger...)

henrik_l2011-10-06 22:39
Antal inlägg: 918

såna där priser är precis som modern konst. ju konstigare det är destå bättre och ju mer den som delar ut det förstår sig på det ju duktigare är den.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 22:43

henrik, du representerar folket - verklighetens folk - med den där åsikten. Men faktum är att folket - samma folk - faktiskt tagit till sig Tomas Tranströmer, och det tror jag beror på att det finns både enkelhet och äkthet hos honom. Han är inte "konstig" för sakens skull, han är bara en författare som använder orden som palett (förlåt för lousy metafor) för att komma så nära en viss känsla som möjligt. Och han lyckas.

crooked rain - Ej medlem längre2011-10-06 22:44

Fast har du läst Tranströmer? Hans dikter är inte konstiga, tvärtom. De är som fotografier nästan.

Samuel1232011-10-06 22:46
Antal inlägg: 10

1974 beskrev han ett livsöde som senare blev hans eget:
"Då kommer hjärnblödningen: högersidig förlamning med afasi, kan bara uppfatta korta fraser, säger fel ord.
Kan alltså inte nås av upphöjelse eller fördömanden.
Men musiken finns kvar, han komponerar fortfarande i sin egen stil,
han blir en medicinsk sensation den tid han har kvar att leva. "
ur Östersjöar

henrik_l2011-10-06 22:47

nä jag representerar mig själv med mina åsikter, ingen annan såklart. jag har aldrig hört talas om karln, så det han gör/gjorde kan inte vara så superspeciellt.....men visa gärna nåt om det finns online. eller så.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 22:48

Nej, det var vad jag försökte skriva men med för många ord ovan: Han är inte konstig, han skriver alldeles rent.

le-lou2011-10-06 22:51
Antal inlägg: 17500

Litteraturpriset får timme efter timme i radio och massor med plats i tidningarna. De naturvetenskapliga priserna, de som faktiskt betyder något, får 30 sekunder i Ekot och några tidningsrader med en minimal faktaruta. Är det konstigt om det går åt helsike med mänskligheten?

crooked rain - Ej medlem längre2011-10-06 22:51

Förresten, vet att poesi kan kännas tillgjorda och tråkiga och avskräckande för någon som kanske inte läser så mycket eller inte så mycket av den sortens litteratur, men det är ofta bara för att man råkat på fel dikter. Eller för att man är rädd för att inte förstå det superdjupa budskapet som alla fattar förutom en själv. Och då är Tranströmer ett ganska bra sätt att börja tycker jag.

Prova denna www.provlas.se/dikte...-1 9542004/

crooked rain - Ej medlem längre2011-10-06 22:53

Hehe, jag skriver till dig, henrik_l, förresten. Så jag inte bara babblar ut i tomma intet.

mikenomad - Ej medlem längre2011-10-06 22:56
Antal inlägg: 1428

Ingen aning om en annan röst skulle låta bättre, SP. Det hindrar mig inte från att vara avundsjuk på Rickards röst och jag tyckte den passade bra. Det skall till en ytlig tjej för att mer fokusera på karlns näsa :)

henrik_l2011-10-06 23:02

crooked: tja, det verkar väl ok. Inte min stil alls kanske och jag måste erkänna att jag varken gillar eller läser mkt poesi. jag har en kompis som är/skulle kunna bli riktigt duktig om han bara ville. Jag kan tycka att priser i litteratur är rätt kasst eftersom så många tycker olika, lika som fototävlingar. Men visst, ska man ha ett pris i nåt sånt här så är det väl bra att det går till nån som fått en hemsk sjukdom som tröst eller nåt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 23:19

mikenomad: Mina ögon ser näsan för att öronen distraheras av det orena. konstlade uttrycket hos Wolff. Då har han misslyckats med sitt uppdrag, tycker jag. Men det handlar förstås också om vem mottagaren är och vilken smak den har. Jag gillar det återhållna hos Tranströmer och vill att det skall komma fram också muntligen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-10-06 23:21

Eh, henrik. Du tror alltså att Tranströmer fått priset som tröst för sin stroke? Det var så barnsligt tänkt att det nästan blev gulligt. Nästan.

Salthatten - Ej medlem längre2011-10-06 23:23
Antal inlägg: 525

Har faktiskt inte läst Tranströmer. Så nu har jag köpt en ljudbok på Adlibris där tranströmer själv läser sina dikter, 4 timmar. 127 kr.

Salthatten - Ej medlem längre2011-10-06 23:25
Antal inlägg: 525

Den ska jag gotta mig åt så fort jag är klar med Jan Guillous Brobyggarna, om han nu får omnämnas i samma tråd som Tranströmer:-)

henrik_l2011-10-06 23:27

Sylvia: jag tror ärligt att du är dum i skallen. eller så försöker du påstå att jag är det, vilket jag inte är. när påstod jag att det var för att han fått stroken som han fick pris? JAG tycker att det var bra att en sjuk människa fick glädje och kanske tröst. Och JAG tycker att priser i litteratur, foto, musik osv är värdelöst eftersom det tolkas olika av en mängd personer.

Samuel1232011-10-06 23:28
Antal inlägg: 10

Hans dikt Romanska bågar finns på Youtube.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?