Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 22 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Delika-tess | 2011-10-09 21:23 | |
![]() | Var på IKEA idag och såg inte en enda julgrej! Har iofs inte sett någon julskyltning alls under hösten, men det kommer väl snart. Älskar julen, men den behöver ju inte börja såå tidigt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-10-09 21:26 | |
![]() | Låt oss gå till botten med vad som stör er. Är det julkulor? Tomtar? Rött? Eller är det så att ni blir stressade av att tänka på julskinka i oktober? Är det vintern? Snön? Har inte sett någon här klaga på att handeln tar fram sommarkläder och skyltar med solglasögon i mars. | |
| slånbär | 2011-10-09 21:39 | |
![]() | Mig stör det då inte alls. Jag älskar Julen och allt som hör till och planerar och grejar under lång tid. För mig är det bara skönt att det startar tidigt för då har jag gott om tid på mig att handla saker och när det är första advent så är väldigt mycket redan förberett och klart och senkan jag bara gå och mysa resten av månaden. Då är det mest bara mat och godis kvar att fixa. För övrigt så har vi som tradition i vår familj att äta julmat (om än i mindre upplaga) på allhelgonahelgen. Sedan blir det en gång till ute i december och sedan det stora julbordet på julafton. Vi älskar ju förstås Julmat och allt som hör till. | |
| Zassa | 2011-10-09 21:44 | |
![]() | Det är tragiskt att börja så tidigt, när sommaren precis slutat liksom! Har dock hört och sett bilder på julskyltning på ett varuhus i London där de började ordentligt i juli! Men men, allt för att sälja misstänker jag... | |
| Emtee | 2011-10-09 22:35 | |
![]() | Till försvar för Ullared, IKEA mfl ställen som folk åker till ganska sällan: de sätter väl fram julsakerna tidigt eftersom annars får inte "höstkunderna" som kanske inte kommer till butiken nån mer gång innan jul chansen att köpa deras julgrejer tänker jag. Senast jag var till Ullared alldeles i början av november så stod folk och rev ivrigt bland julpyntet. Även jag förstås... Men jag kan hålla med om att det är irriterande och känns ganska irrelevant med glitter o kulor nu i oktober. Det värsta är dock när de kör igång med julmusik i högtalarna i affärerna typ i slutet av november eller så. | |
| levakdörB | 2011-10-10 00:22 | |
![]() | Harods är varuhuset som Zassa skriver om. | |
| scharlakan | 2011-10-10 01:37 | |
![]() | Tycker det är skönt att ha allt avklarat innan december! Då slipper jag den hemska julstressen. Vilket I-landsproblem btw. I like it! | |
| Drutten_N | 2011-10-10 18:41 | |
![]() | Jag tycker att det är lika illa att man börjar äta semlor direkt efter jul...allt har ju sin tid, men det ska fram tidigt för att handlarna ska tjäna så mycket pengar som möjligt. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-10-10 19:24 | |
![]() | Absolut för tidigt, vi måste alla hjälpas åt att säga ifrån, annars slutar det med julpynt till midsommar!!!! Som sagts tider.igare man hinner tröttna långt innan jul. Däremot har jag köpt alla 7 (!)julklapparna (pengar för resten blir det), hatar att gå i affärer i december... | |
| RåzaMåln | 2011-10-10 19:28 | |
![]() | Alldeles för tidigt. Och det som stör mest med det hela är att det är det ultimata beviset på vilken hysteri det är kring att konsumera. Julpynt kan man handla nu, lussebullar kan man köpa redan i november, semlor går att köpa direkt efter jul, sommarmodet börjar fläkas ut redan innan våren fått fäste... handelns vet verkligen vilka strängar de ska spela på hos oss konsumtionsbesatta. Jag gillar julen. Jag älskar allt pynt och mys. Men var sak bör få ha sin tid och när det är uppenbart att var sak INTE får ha sin tid p.g.a. folks hysteri kring att konsumera och handelns hysteri kring att tjäna pengar... det är bara sorgligt. | |
| scharlakan | 2011-10-11 01:10 | |
![]() | Jag handlar inte mer bara för att saker finns i affär. Jag går till affärer när det är något jag behöver eller vill ha! Jag konsumerar när jag vill. Exakt vad är det som är provocerande med att saker finns tillgängliga i butik? Vill man bara äta semla på fettisdagen så gör det! | |
| slånbär | 2011-10-11 08:17 | |
![]() | Det är väl lika konstigt att köpa julklapparna såhär långt före jul som att det finns julsaker i affärerne i så fall. Man har ju liksom redan börjat förbereda sig då . Jag tycker det är skönt att det finns julsaker tidigt för då behöver inte alla trängas i affärerne i december utan jag kan i lugn och ro under oktober och november gå och kolla och handla lite smått och gott. Sedan tar jag gärna julklapåparna närmare jul för det känns konstigt att fråga folk vad dom önskar sig i julklapp redan nu. Att jag gillar att vara tidigt betyder ju inte att alla andra gör det. | |
| Pocaloca | 2011-10-11 09:15 | |
![]() | Jag älskar allt som har med julen att göra =) | |
| Puma123 - Ej medlem längre | 2011-10-11 09:27 | |
![]() | Rusta har redan rustat för julen! Vääääl tidigt, tycker jag. | |
| Drutten_N | 2011-10-11 09:40 | |
![]() | Scharlakan: Det handlar ju egentligen inte om att köpa eller inte köpa julsaker eller semlor eller vad än må vara som saluförs i förtid. Jag tycker att det handlar om traditioner som man skall värna om. Det är klart att man skapar sina egna traditioner inom familjerna, men vissa saker kan handlarna styra genom att hålla på julskyltningen första söndagen i december och första semlan på fettisdagen. | |
| slånbär | 2011-10-11 09:58 | |
![]() | Fast handlarna skiter ju i det-dom vill ju dra in pengar bara så det är klart att ju längre tid dom kan hålla på desto mer tjänar dom ju. | |
| Drutten_N | 2011-10-11 10:57 | |
![]() | Jo,så det borde det ju vara vi som bojkottar det hela, men det lär ju aldrig hända. De flesta av har nog aldrig upplevt en riktig julskyltning, en del av det kan skyllas på vädret, för för att få en riktig stämning fodras ju lite snö och några minusgrader, och det är inte så vanligt här i mellansverige längre. Men jag tycker det är synd om dagens barn som inte får uppleva det. Jag kommer ihåg julskyltningen från min barndom, fast jag snart är 60 år. | |
| _kicki_ | 2011-10-11 11:37 | |
![]() | Alldeles för tidigt att börja med julskyltningen redan, tycker jag. Och precis som någon skrev tidigare, tycker jag även att det är fel att börja äta semlor direkt efter jul (såg förövrigt semlor på affären igår redan!!!, hua!) Jag tycker heller inte julstärnor och stakar skall stå kvar i fönstren i all evighet bara för att det är mysigt - nej, dessa skall plockas ner efter jul och inte sitta uppe långt in i februari, usch. | |
| scharlakan | 2011-10-11 11:48 | |
![]() | Jultraditionen handlar väl inte om konsumtion och prylar överhuvudtaget? Och om ni nu tycker att det gör det så skit i affärerna och alla andra. Tillbringar ni verkligen så mycket tid att konsumera och befinna er på platser där julskyltningen börjar redan nu borde ni ju tillhöra de som gillar att konsumera. Gör som ni vill och tycker är bra. Jag julpyntar inte förens i december men jag stör mig å andra sidan inte på folk som gör det. Däremot förbereder jag gärna inför julen genom att ha handlat klart innan december. | |
| bete_noire | 2011-10-11 12:50 | |
![]() | Gränsen mellan olämpligt och "förbjudet" i dessa frågor har väl alltid gått nånstans i höjd med Breeders Crown-revancherna? | |