Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 509 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| henrik_l | 2011-10-22 16:03 | |
![]() | Yamaha, ja jag tänkte på det förut. Det är väl sånt som går över av sig själv. Hoppas jag. Sockerberoende lär jag ju ha iaf, för första två dagarna jag inte åt socker nu så mådde jag skit rent utsagt :P Nulltj: ja jag tycker det ser ut så när jag kollar på google nu oxå. skit att jag inte kollade mer noggrannt när jag gjorde det där förbaskade testet. :( | |
| apbur | 2011-10-22 17:00 | |
![]() | Hur är din mentala hälsa? Du kan inte finna svar där kanske? | |
| YamahaJet | 2011-10-22 17:11 | |
![]() | "Det är väl sånt som går över av sig själv" Är du inte intresserad av att bli frisk? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-10-22 17:44 | |
![]() | Ha ha! Hej, apbur. | |
| apbur | 2011-10-22 17:57 | |
![]() | Nej, inte missuppfatta nu. Man vill gärna ha ett enkelt svar men ibland är det inte så enkelt. Illabefinnande och stress kan ställa till det rejält. Tyvärr ett tillstånd som inte är så lätt att behandla. Fast man kan försöka börja i en ände och hoppas det är starten för en uppåtgående spiral. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-10-22 17:58 | |
![]() | Jag fattar. Hej? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-10-22 17:58 | |
![]() | ;) | |
| henrik_l | 2011-10-23 03:22 | |
![]() | Yamaha: jo klart jag är det. :) Jag läste på nån sida där dom skrev att prostatit är ett tillstånd som går över "efter nåt år". Måste man inte söka till nån urolog då? Muskelvärken tror jag kommer från sätet eller ryggen fast läkarna har nog svårt att tro på mig. | |
| henrik_l | 2011-10-23 03:23 | |
![]() | apbur: tja upp och ner som dom flesta antar jag. Hoppas jag :) | |
| gnill | 2011-10-23 07:04 | |
![]() | Jag tänker inte ge mig in i grunddiskussionen, men bara säga att eftersom du inte är dödssjuk så skadar det ju inte att testa en kostomläggning. Många människor med diffusa symtom upptäcker att de mår bättre på en annan kost, man behöver ju inte vara extrem (som raw food) utan helt enkelt prova att plocka bort t ex socker och snabba kolhydrater, och öka mängden grönsaker/fiber och vätska i kosten. | |
| henrik_l | 2011-10-23 07:20 | |
![]() | gnill: det är mkt kloka ord. det är precis vad jag gör just nu :) Socker behöver man ju inte som basföda. Så nu äter jag kött och grönsaker och dricker vanligt kranvatten enbart ett tag. Hur mår jag just nu? SKIT! Om jag kunde dricka en liter cola och det var jättenyttigt skulel jag gladeligen ge en femhundring :P Det är ju det godaste som finns. | |
| gnill | 2011-10-23 08:39 | |
![]() | För mig var det jättestor skillnad när jag förstod skillnaden på skitsocker och riktigt socker. Efter att ha blivit sockerfri en period kan jag nu äta "riktigt socker" t ex rårörsocker etc då och då utan att må dåligt av det. Men i alla de där färdiga produkterna (bakverk/glass/godis men även färdigmat av många slag) är det en massa saker som glukossirap etc som de använder istället för socker, de får mycket värre effekt på mig än om jag t ex bakar något själv. Alltså jag tror att många som äter färdigmat/bakeoff etc blir sjuka (i bemärkelsen trötthet/ledvärk mm diffust alltså) av att produkterna är så raffinerade och sen tillsatt en massa skit i. Lästips till dig: Den hemliga kocken av Mats-Eric Nilsson. Men du Henrik, du måste sova också! Viktigt för hälsan. Med tanke på när du skrev det sista inlägg igår och ditt första idag så har du sovit för lite! | |
| gnill | 2011-10-23 08:42 | |
![]() | PS. Att du mår skit nu, det är förmodligen abstinens. Inte vet jag om det hjälper dig, men abstinens (och tro mig jag vet mycket om det jag har gjort en av de värsta resorna av alla vad gäller det) finns det bara en väg igenom och det är rakt fram och sen är man (fortare än man kan ana) ute på andra sidan. Hitta sätt att stå ut, typ trötta ut dig fysiskt, ta varma bad, gå till simhallen och sitt i bastun... | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-23 08:44 | |
![]() | haha gnill "sovit för lite" omtänksam | |
| gnill | 2011-10-23 08:47 | |
![]() | Ja, men som fd småbarnsförälder vet jag att sömnbrist och sockerberoende hänger ihop. Man sover för lite, är trött hela dagen och hjärnan säger då till en hela tiden att den vill ha snabb energi (=socker och kaffe) och sen fortsätter man så där.... | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-23 08:47 | |
![]() | Mycket sant | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-10-23 08:48 | |
![]() | kolla om du har diabetes med | |
| YamahaJet | 2011-10-23 11:36 | |
![]() | Det är för mig helt obegripligt att du avfärdat den mest statistiskt sannolika åkomman och istället fokuserar på massa annat som överensstämmer sämre med ditt tillstånd. Apropå urinvägsinfektionerna - prostatit yttrar sig i form av mildare UVI som kan komma och gå i skov, men också vara konstant. Ryggsmärtor - mycket vanligt i sammanhanget och en kompis kunde knappt sitta under sin infektionsperiod. Ischias - förekommer också, jag hade själv extremt ont i en rak, tunn linje hela vägen från ljumsken ner till foten (!). Allmäntillstånd - vanligt med påverkan av varierande omfattning. Jag gick från trött, hängig och okoncentrerad till nästan döende, till superstark över natten när jag väl fick antibiotikabehandling. Att det skulle gå över efter några år är en halvsanning - i vissa fall kan en obehandlad prostatit leda till värre komplikationer och utvecklas till en kronisk variant som antas bero på irreversibla skador på nerver och utvecklad autoimmunitet. Som kuriosa för alla medicinintresserade här inne kan nämnas att jag blev återinfekterad i somras efter att ha varit oförsiktig, men sjukvården har som bekant strikta riktlinjer om antibiotikaföreskrivande så läkarna tycker sig göra en kompromiss när de motvilligt går med på att skriva ut en halv antibiotikakur. Tre korta behandlingar senare med ciprofloxacin respektive doxycyklin har gjort min kropp "immun" mot båda mediciner (nej, ingen bakteriell resistens), och jag äter nu åter doxycyklin (trots att jag bad om ett tredje antibiotikum) som verkar vara verkningslös. Ibland tror jag att man hade klarat sig bättre utan vårdsystemet. | |
| henrik_l | 2011-10-23 23:27 | |
![]() | Yamaha: tack för mkt bra svar :) Jag har väl inte avfärdat det, jag tänkte på det först faktiskt. Men hur kollar man upp om man har det? Jag sökte ju läkare för urinvägsinfektion där han kontrollerade prostata och kände lite överallt och då hade jag beskrivit symtom som urinvägsinfektion och att jag var stel. Diagnosen blev att jag skulle slappna av mer för att det skulle bli lättare att gå på toa. Ryggvärk har jag inte direkt. Men ichias och dortbomnade fötter och så tror jag mest beror på att jag har gått med fel skor i hur många år som helst (åtgärdat) samt att jag drattat över styret på cykeln och sopat höften i backen och gått med sne höft i 6-7 år efter det. jag kan tex inte cykla eller sitta länge utan att foten domnar samt att det kan bli sämre av att gå på asfalt och så krampar det ibland om jag sätter ut benet åt sidan. och får jag massage på sätet tex så får jag kramp ibland. | |
| YamahaJet | 2011-10-24 00:05 | |
![]() | Så för att doktorn sa att du skulle slappna av mer så antog du att detta var problemet och avfärdade allt annat? Min kompis pappa fick det berättat av doktorn vid varje besök att hans problem också berodde på stress. Det var cancer och nu är han död. | |